گزارش صعود به قله بیرمی استان بوشهر

 

بنام خداوند هستی بخش

 

درتاریخ15 ابان  تا 17 ابان 1400

(به سرپرستی جناب استاد بهروز پایداری)

کوه بیرمی:

کوه بیرمی (خورموج)، در میانه استان بوشهر ایران با ارتفاع متوسطه ۱۹۵۰ متر بلندترین قله استان بوشهر دارای قابلیت های زیاد زیست‌محیطی، گردشگری و کوهنوردی است. این قله در سه کیلومتری شرق شهر خورموج و در امتداد شهرستان‌های تنگستان و دشتستان و دشتی قراردارد. این کوه با شیب زیاد و از نوع سنگی است و دارای پوشش گیاهی (درختان و بوته‌ها و گیاهانی نظیر بنه، کلخنگ، بادام کوهی، تنگز، درمنه، آویشن، قیچ و گنزه) و جانوری (پلنگ، کل، بز، قوچ و میش – روباه، شغال، گرگ، کبک، تیهو، فاخته انواع گنجکسانان) مناسب و متنوع است. کوه بیرمی دارای شکارگاه‌های، تنگ سدر، تنگ پلنگی، تنگ باریکو، تنگ شیرینه و تنگ پرزیه است.

این کوهستان صخره‌ای چندین قله به ارتفاع تقریبی ۱۵۰۰ تا ۱۹۷۰ متر را در خود جای داده و در میان آنها قله «پازنان» بلندترین و به نوعی بام استان بوشهر لقب گرفته‌است.

در جنوب این کوهستان، کوه جاشک (گنبد نمکی جاشک) و سپس کوه درنگ قرار دارد.

روستای خاییز با ۴۲ هزار و ۶۲۷ هکتار وسعت، یکی از روستاهای خوش آب و هوا و زیبا در استان بوشهر می باشد که در قدیم به عنوان اصلی ترین تامین کننده مرکبات و خرمای بوشهر، فارس و خوزستان بوده است. قرار گرفتن در بین دو کوه بنام بیرمی و کوه سرخ به این روستا نمایی زیبا بخشیده است. فاصله روستای خاییز با اهرم حدود ۲۰ دقیقه است. پنج روستای بنیون، گشی، مخدان، یخ و آشی به ترتیب ابتدا و انتهای خاییز را تشکیل می دهند. شغل اصلی مردم منطقه باغداری و دامداری است.


شرح برنامه:

باتوجه به هماهنگی های انجام شده قرار بر این شد که روز چهارشنبه 15 ابان 1400 ساعت 2 ظهر از شیراز به سمت استان بوشهر حرکت کنیم . دوستان و همنودان گرامی در ساعت مشخص در دو محل که یکی میدان ابوالکلام و دیگری  میدان معلم بود حاضر شدنند. سپس بعد از چیدن وسایل در اتوبوس و اماده شدن برای حرکت راهی استان بوشهر شدیم.بعد از حدود 6 ساعت به روستای گشی در منطقعه خاییز رسیدیم. و در کنار امام زاده روستا گشی  کمپ را جهت شب مانی بر پا کردیم ارتفاع روستای گشی ۴۰۰ متر از سطح دریاست و پوشش گیاهی این روستا نخلستان های فراوان است .شروع پیمایش به سمت قله از منطقه خاییز روستای گشی بود.  صعود صبح پنج شنبه 16 ابان ماه  ساعت 3 بامداد آغاز شد و در ابتدای برنامه10 دقیقه جهت گرم کردن اختصاص داده شد و سپس شروع به حرکت کردیم بعد از حدود یک ساعت راهپیمایی از بیین نخلستان های بسیار زیبا  به چشمه  رسیدیم که این چشمه تنها چشمه موجود در مسیر بوده و آب قابل شرب داشت. همچنین یادآوری میکنم که در طول مسیر، آب آشامیدنی وجود ندارد. به طور متوسط حدود ۳ لیتر آب برای هر فرد نیاز می باشد. سپس مسیر ادامه یافت در حالی که شیب کم کم رو به افزایش بود.

(ارتفاع مبدأ صعود ۳۷۰ متر از سطح دریا با GPS اندازه‌گیری شد.)

این کوه دارای ۷خان (پیمانه) می باشد. خان ها به صورت پلکانی در امتداد هم بودند. خان های اول تا سوم شیب های تند و کمی ریزشی داشت. خان های ۴ و ۵و ۶ طولانی ترین مسیر ها را دارد.

حدود ساعت 9 پیمایش خان ها تمام شده و به خط الراس رسیدیم و پیمایش خط الراس به قله نیز حدود یک ساعت به طول می انجامد . پس از پیمایش خط الراس در ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 16 ابان ماه  به قله بیرمی در ارتفاع ۱۹۶۰ رسیدیم. وتمامی دوستان و همنوردان مشغول تبریک گفتن به یکدیگر  و گرفتن عکس یادگاری و دست جمعی شددند.

زمان ها با مجموع توقف و استراحت و صرف صبحانه محاسبه شده است.سپس بعد از توقف کوتاه بر روی قله مسیر خود را به سمت نقطه مبدا صعود اغاز کردیم و در ساعت 4:30 دقیقه به محل اسکان که همان امام زاده روستای گشی بود رسیدیم و این صعود بسیار عالی و منظم به پایان رسید.

طبق هماهنگی های انجام شده قرار بر این شد که بعد از حدود یک ساعت استراحت همنوردان گرامی سوار بر اتوبوس شده و به سمت ساحل زیبای دلوار استان بوشهر حرکت کرده بعد از شب مانی در پارک ساحلی دلوار و بازدید از ساحل ظهر روز بعد به سمت شیراز حرکت کنیم.

ظهر روز 17 ابان ماه بعد از صرف ناهار حدود ساعت 3 بعد از ظهر به سمت شیراز حرکت کردیم و در ساعت 10 شب به شیراز و میدان معلم رسیدیم.

(برنامه به وسیله اتوبوس  VIP به صورت دربست اجرا شده)

هزینه برنامه: برای همنوردان عضو باشگاه:295 هزارتومان. برای همنوردان مهمان:355 هزار تومان.

اسامی هم نوردان عزیز:

بهروز پایداری-کریم رحمانیان-رضا شهریاری-محمد رضا یوسفی نژاد-سید امیر دست غیب -رسول علمدار-امیر استخر-سعید شکری-محمد تقی زاده-ایمان زارع-هوشنگ صالحی-علیرضا ایدینی-صادق صالحی-علیرضا جعفری-حشمت الله ادیب-محمد حسین زارع-محمد هادی کریمی-میثم ماندگار-اسماعیل نیایش-مصطفی رجبی-نعمت الله مظفری-جمال سعادت مند-محمد صالح قاسمی-علی حسینی-محمد رضا شمس-اصغر اکبری فرد-لیلا صنیع شرقی-توران شجایی-لیلا شریعتی-بهاره ملایم-معصومه تقوی نسب-پگاه حسینی-فهیمه عباسی-محبوبه صالحی-فاطمه صالحی-لیلا بردو-معصومه فرزانه-مریم پیدایی-محبوبه ملانی نژاد-لیلا حیدری-فریبا مهبودی-مینا اشنا-مژگان باقری-لیلا محلاتی-معصومه نعمت الهی-زهرا صدیقی.

تشکر و قدر دانی ویژه از آقایان رسول علمدار *سعید شکری * *شهروز شهریاری و خانم لیلا بردو وجناب استاد بهروز پایداری عزیز بابت اجرای بینظیر برنامه صعود به قله بیرمی.

وسپاس و تشکر ویژه از همراهی و همدلی همه ی همنوردان و دوستان عزیز.

سرپرست برنامه: جناب بهروز پایداری

عقبدار در صعود: صادق صالحی.

تهیه عکس و فیلم صعود: ایمان زارع .

تهیه و اماده سازی گزارش برنامه: امیر استخر.

باسپاس ویژه از باشکاه طبیعت دوست شیراز و مدیریت محترم باشگاه. ( ابان 1400)

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام