گزارش پیمایش چکادهای نول 27و 28 خرداد ماه 1401

به نام آفریدگار دنا

رشته کوه دنا، رشته ای فرعی از رشته کوه زاگرس است. با همان صلابت و با همان مسیر های دشوار و خشن. دنا متراکم ترین و مرتفع ترین بخش از زاگرس است . با وجود تعداد بیش از 40 قله بالای ۴۰۰۰ متر، قله های دیگر را تحت الشعاع قرار داده. ولی دهها قله دیگری که ارتفاعی کمتر از ۴۰۰۰ متر دارند نیز هدف هایی مناسب و قابل توجه برای صعود هستند. وجود این همه کوههای مرتفع در یک محدوده نه چندان وسیع باعث شده که این قله ها در لایه های تو در توی این رشته کوه قرار گیرند و راه دسترسی به بسیاری از آنها چندان کوتاه و آسان نباشد.

نام قله ها: نول شمالی و جنوبی

 رشته کوه: زاگرس

منطقه: سیسخت

حداکثر ارتفاع:4130

جبهه صعود و فرود:صعود از سمت تنگه کوهگل وفرود از دره برو باز

مسیر: تا حدی پاکوب همراه با مسیرهای ریزال و دست به سنگ

میزان سختی مسیر : نسبتا سخت 3 از 5

آنتن دهی مسیر :همراه با اختلال در طول مسیر

وضعیت آب : موجود در تمامی کف تنگ نول

پوشش گیاهی :گون، ارژن، بادام کوهی، زرشک، واویشن

اطلاعات دسترسی به قله ها

نام استان:  کهکیلویه و بویر احمد

نام شهر :سیسخت

نزدیک ترین روستا: کوهگل

فاصله تا شیراز: 200 کیلومتر

نزدیک ترین درمانگاه :درمانگاه سیسخت

فرهنگ و زبان روستاییان محلی :فارسی، لری

وجه تسمیه نام قلل صعود شده: در زبان پهلوی یا پارسی میانه به معنای جویبار زلال و خروشان می‌باشد. چون دو قله نزدیک به هم می‌باشند به قلهٔ جنوبی، نول جنوبی می‌گویند.

شروع برنامه

یک تیم متشکل از ۵ بانو و ۷ آقا از اعضای باشگاه طبیعت دوست شیراز به سرپرستی جناب آقای رسول عباسی ، ساعت ۱۶ از شیراز به قصدپیمایش *چکاد های نول* دنای زیبا ، با یک دستگاه مینی بوس ، عازم سیسخت گردید و در ساعت 21:30به محل شبمانی در تنگه کوهگل رسیدیم.

پس از صرف شام در کنار همنوردان خوبم، سرپرست محترم، برنامه روز بعد را برای دوستان توضیح دادند و پس از آن همنوردان جهت استراحت به چادرهای خود رفتند، وساعت ۴:۳۰ پگاه آدینه ، باکوله سبک ، صعود را شروع نمودیم۰مسیر را از کف تنگه کوه گل و در ادامه تنگ نول ( کنار آب) در پیش گرفتیم.

پس از عبور از یال خاکی که در سمت چپ (جهت شمال) ما قرار داشت و در سمت چپ و راست آن گرده های سنگی تیره رنگی وجود داشتند، از کف دره جدا شده و شروع به ارتفاع گرفتن کردیم.

اگر چه شیب نسبتا تند بود ولی پاکوب مشخص بود. مسیر را از پاکوب و درست به سمت بالا و بدون انحراف به چپ و راست ادامه دادیم تا به گردنه نول رسیدیم.

9 ساعت سپری شد تا تیم  ۱۲ نفره با پیمودن مسیر نسبتا نامناسب (بعد از برف زمستانی) ،تیغه ها و یخچال های گردنه نول را پشت سر گذاشته  و در ساعت ۱۳:۳۰ بر فراز قله نول شمالی به ارتفاع 4130 متر برسد.

این رسیدنِ جذاب و خاطره انگیز در خنکای همیشگی و غرورانگیز دنا با همنوردانی مصمم ، آماده و سرحال بسیار لذت بخش بود. بر روی قله تابلویی نیز برای گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان پرواز تهران-یاسوج نصب شده بود که در سال 1396 به یکی از یال‌های این قله برخورد کرده بود.

                

           

              

پس از تهیه عکس و فیلم در قله ، ساعت ۱۴  بسیار منظم ، به سمت نول جنوبی حرکت کردیم  .

در ادامه با پیمایش مسیر پر چالشی که دارای دست به سنگ‌های متعدد، گذرگاه‌های تیغه‌ای و ریزالی بود با حمایت سرپرست و افراد با تجربه ساعت 15:30 موفق به صعود قله نول جنوبی به ارتفاع 4108 شدیم.

طبق برنامه صعود ، در قله نول جنوبی پس از صرف نهار و استراحت یکساعته و تهیه عکس گروهی در ساعت 16:00 از مسیر گرده نول فرود آمدیم.

در طول صعود و فرود ، سرپرست برنامه به نحوه حرکت همنوردان ، انسجام تیم ،حمایت دست به سنگ ها نظارت کامل داشتند تا خدای ناکرده مشکلی حادث نشود. سرانجام با همت نفرات تیم، پس از ۵ ساعت به کف دره بروباز و از آنجا پس از طی مسافت بسیار زیاد در دشت بروباز( دو و نیم ساعت پیمایش ) به چشمه ای رسیدیم و پس از نوشیدن آب و شستشوی سروصورت به مسیرمان در تنگه کوهگل ادامه دادیم .

سرانجام در ساعت12 نیمه شب به مینی بوس رسیدیم. پس از مختصری استراحت و شستن دست و پا در آب خنک رودخانه ، در ساعت 1:00 بامداد به سمت شیراز به راه افتادیم و در ساعت 6 صبح شنبه همه سلامت به شیراز رسیدیم. بدین ترتیب ، به لطف الهی دو قله دیگر از دنای زیبا را با موفقیت پیمایش نمودیم. و یک برنامه موفق دیگر به پایان رسید.

 

سرپرست و مربی برنامه : عبدالرسول عباسی

همنوردان:

آقایان :محمد حسین بمبئی رو،کوروش مهر آسا،رضا مفتاحی ،ابراهیم رجبی ،عباس دهقانی پور،فرزاد با صفت

بانوان : صدیقه رستگار ،معصومه یگانه جو،فریده یگانه جو ، آناهیتا کاظمی ، زهره شریفی عراقی

تشکر و سپاس فراوان: 

 دکتر مفتاحی (سرقدم) و  جناب  آقای  کوروش مهرآسا ( عقب دار )

عکاسان خوب برنامه

و همه همنوردان خوبم که در این موفقیت ما را یاری نمودند.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام