هشدار انجمن پزشکی کوهستان ایران به کوه‌نوردی در هوای آلوده

هشدار انجمن پزشکی کوهستان ایران به کوه‌نوردی در هوای آلوده و شرایط وارونگی هوا ! . . .

انجمن پزشکی کوهستان ایران:با توجه به آلودگی هوای شهرهای پر جمعیت و وارونگی هوا؛ انجمن پزشکی کوهستان نسبت به انجام فعالیت های ورزشی از جمله کوه‌نوردی در ارتفاعات شهرهای پر جمعیت هشدار می دهد:
اولین و مهمترین اقدام در این روزها که آلودگی هوا بسیاری از استانهای کشور ما را گرفتار کرده پرهیز از انجام فعالیتهای سنگین کوه‌نوردی و ورزشی است و باید اجازه داد تا وضعیت هوا بهبود یافته بعد اقدام به ورزش کوهنوردی نماییم. و اما هشدارها:

۱- از انجام فعالیت های ورزشی ازجمله کوه‌نوردی که با فعالیت تنفسی بالا همراه است خصوصا در ارتفاعات زیر ۳۰۰۰ متر بپرهیزید(معمولا هوای آلوده شهرها حداکثر تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری سطح زمین قرار دارند وارتفاعات بالاتر از آن آلودگی کمتری دارد).

۲- برنامه های کوه‌نوردی خود را در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر و خارج از محیط های آلوده شهری تنظیم نمایید(با تشکر از دقت نظر دوستان سوال شده بود که چگونه به ارتفاعات ۳۰۰۰ متری برسیم: یا با استفاده از تله کابین و یا تله سیژ به ارتفاعات بالاتر برویم وبعد کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی را آغاز کنیم و یا با خوردو به خارج از شهرها رفته و کوه‌نوردی خود را آغاز نماییم ، در هر صورت فعالیت در ارتفاعات زیر ۳۰۰۰ متر محیط های شهری آلوده را تا آنجا که می توانیم حذف کنیم).

۳- در صورت بروز هر گونه علائم مبهم تنفسی نظیر احساس سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه و سیستم تنفسی خود برنامه کوه‌نوردی خود را متوقف نمایید.

۴- در صورت بروز علائم جسمی نظیر تنگی نفس و سنگینی تنفس ، تهوع ، خس خس سینه و … به پزشک معالج خود و یا اولین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

۵- کوه‌نوردانی که سابقه بیماریهای قلبی و تنفسی نظیر آسم ، برونشیت ، نارسایی قلبی و … دارند از انجام فعالیتهای کوه‌نوردی و ورزشی در خارج از منزل و محیط های بسته جدا خوداری نمایند.

انجمن پزشکی کوهستان ایران

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام