گزارش هفته چهارم ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان دماوند (جبهه جنوبی) / 22 تا 26 تیر 1401 + عکس

متن خبر :

چهارشنبه 22/04/1401 :

اعضای تیم کارگروه جستجو و نجات کوهستان استان مازندران ساعت 16 از مسجد صاحب الزمان به سمت بارگاه سوم دماوند جهت استقرار در اتاق امداد حرکت کردند. در مسیر، یکی از اعضای تیم با مشاهده فردی که به‌دلیل سردر ناشی از افزایش ارتفاع و مشکل میگرن زمین گیر شده بود، نسبت به انجام توصیه‌های لازم، کمک و همقدم شدن تا بارگاه اقدام کرد که در نهایت بهبود وضعیت جسمانی این کوهنورد را به دنبال داشت.

تیم امداد مستقر در بارگاه دماوند در طول شب چهارشنبه تا صبح بامداد پنج‌شنبه ضمن بررسی وضعیت چادر و استراحتگاه کوهنوردان صعود کننده‌ها برای ارائه مشاوره‌های پزشکی و غذایی برای صعود بهتر، نسبت به رفع مشکل 4 مصدوم درگیر کاهش سطح اکسیژن خون و مشکل ارتفاع زدگی (AMS) با اکسیژن تراپی اقدام کرد.

پنج‌شنبه 23/04/1401 :

ساعت 7 و 30 دقیقه صبح روز پنج‌شنبه، دو کوهنورد با حضور در اتاق امداد، اعلام حادثه برای همنورد 71 ساله گروه خود کردند که در منطقه آبشار یخی دچار حادثه سقوط شده است. برهمین اساس، به‌صورت فوری یک نجاتگر همراه با برانکارد به سمت منطقه آبشار یخی حرکت کرد. کوهنوردان این تیم، نسبت به پایین آوردن و کاهش ارتفاع مصدوم اقدام کردند که در نهایت نجاتگر امداد در مسیر شن اسکی روبروی باکس دوم امداد، با مصدوم روبرو شد. دلیل این حادثه، کاهش سطح هوشیاری به دلیل پایین آمدن شدید سطح اکسیژن بوده است.

عضو تیم جستجو و نجات حاضر در کنار مصدوم ، با بررسی وضعیت علائم حیاتی و ارائه وضعیت به همنوردان ایشان، با استفاده از بیسیم گزارش شکستگی و خونریزی ناحیه سر و گوش به صورت عمیق و درد زیاد دنده و قفسه سینه این کوهنورد 71 ساله را به سرپرست عملیات ارائه داد تا با عوامل سازمان امداد و نجات و کیمته پزشکی کوهستان جهت نیاز به حضور بالگرد در منطقه هماهنگ شود. کوهنورد مصدوم پس از دریافت خدمات امدادی فوری شامل پانسمان و رفع خونریزی سر، با استفاده از برانکارد و پوشیدن کاسک همراه با عضو تیم نجات و 6 نفر از همنوردان ایشان به بارگاه سوم دماوند جهت بررسی بیشتر منتقل شد.

کوهنورد مصدوم به‌دلیل وضعیت وخیم، نیاز به کاهش ارتفاع و حضور در بیمارستان داشت که بر همین اساس، تیم واکنش سریع سازمان هلال احمر تهران با استفاده از بالگرد با کمک تیم جستجو و نجات کوهستان این فرد را در ظهر پنج‌شنبه منتقل کردند تا در بیمارستان میلاد تهران خدمات درمانی فوری دریافت کند.

تیم جستجو و نجات کوهستان با بررسی وضعیت بارگاه سوم دماوند و دریافت گزارش از اکسیژن خون کوهنوردان حاضر، نسبت به ارائه مشاوره پزشکی و غذایی به کوهنوردان جهت بهبود فرایند صعود اقدام کرد که در این میان یک پسر 14 ساله که قصد صعود با پدر و تیم کوهنوردی خود داشتند، نظر تیم را جلب کرد. این پسر دچار مشکل ارتفاع زدگی و مصرف بیش از حد مسکن و قرص استازولامید شده بود که بر همین اساس ضمن دریافت اکسیژن، تحت مراقبت 24 ساعته در اتاق امداد و نجات قرار گرفت تا با مشکل جدی روبرو نشود.

با توجه به تماس و اعلام گزارش به فرماندهی ستاد جستجو و نجات کوهستان و مرکز عملیات سازمان هلال احمر استان مازندران، یک خانم 56 ساله با سابقه مشکل قلبی و داشتن سکته، همراه با فرزند دختر خود قصد به صعود به قله دماوند داشت که در منطقه تپه گوگردی دچار مشکل جدی قلبی و درد بسیار زیاد شده بود. سرپرست عملیات با راهنمایی همنوردان ایشان برای دارودرمانی فوری و کاهش ارتفاع، از خطرات بزرگ‌تر جلوگیری کرد و دستور فوری کاهش ارتفاع به این تیم را داد. پیرو، پیگیری مرکز عملیات، پس از پرواز بالگرد و انتقال کوهنورد 71 ساله مصدوم، نجاتگر تیم جستجو و نجات به سمت مصدوم عازم شد که در این میان یک قاطر از فدراسیون برای انتقال مصدوم هماهنگ شد.

مصدوم ساعت 15 در مسیر شن اسکی در ارتفاع 4 هزار و 650 متر شناسایی و پس از بررسی‌های اولیه و کاهش ارتقاع توسط همنوردان ایشان و نجاتگر تیم امداد، در ارتفاع 4 هزار و 400 متری سوار بر قاطر شد و به صورت ایمن به اتاق امداد و نجات بارگاه سوم دماوند منتقل شد. در اتاق امداد و نجات به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون ایشان، تحت درمان اکسیژن تراپی قرار گرفتند و از تیم امداد مسکن دریافت کردند. سپس، با توجه به نیاز فوری مبنی بر کاهش ارتفاع، این کوهنورد خانم با استفاده از قاطر تا مسجد با همراهی دو امدادگر سوانح جاده‌ای سازمان هلال احمر حاضر در منطقه تا مسجد صاحب الزمان و منطقه گوسفند سرا به صورت ایمن منتقل شد تا در ادامه بتواند خدمات درمانی دریافت کند.

یک مصدوم خانم 30 ساله با وضعیت کوفتگی و بی‌حالی به اتاق امداد و نجات همراه با همنوردان خود مراجعه کرد که مشخص شد، سطح اکسیژن خون این خانم بسیار پایین است و با اکسیژن تراپی و دریافت آمپول دگزا وضعیت آن ثابت و در ادامه به صورت فوری برای کاهش ارتفاع اقدام کرد.

در ادامه روز 12 مورد ارتفاع زدگی حاد از طریق اکسیژن تراپی مورد درمان قرار گرفت. همچنین، 5 مورد سرماخوردگی، یک مورد گرفتگی عضله، 3 مورد سوزش چشم در اثر ورود گوگرد به چشم توسط تیم امداد تحت درمان قرار گرفت. از سویی دیگر در بررسی چادرها و افراد حاضر در اتاق امدا ، 9 مورد ارتفاع زدگی کوهنورد مشاهده شد، که با دریافت مشاوره توسط تیم امداد، نسبت به کاهش ارتفاع و لغو صعود اقدام کردند.

جمعه 24/04/1401 :

تیم امداد و نجات با توجه به حجم بسیار زیاد صعود کنندگان، یک صعود تا باکس اول امداد داشت تا وضعیت صعود کنندگان بررسی شود که در این مسیر چند کوهنورد بدحال شناسایی و آن‌ها به اتاق امداد مراجعت داده شدند. 2 مورد مصدوم بد حال، در اتاق امداد و نجات بستری شدند که با توجه به تماس با دکتر مساعدیان، ضمن دریافت اکسیژن، مصدوم 33 ساله به دلیل بد حالی، سردرد و سرگیجه و تب و لرز شدید ناشی از خستگی شدید صعود به قله و بازگشت، آمپول کترولاک دریافت کرد و مصدوم 27 ساله که دچار AMS حاد شده بود و سطح اکسیژن 36 داشت، ضمن دریافت اکسیژن، از خدمات درمانی ویژه برای احیای علائم حیاتی و دارودرمانی استفاده کرد. این دو مصدوم صبح روز بعد با حال مساعد ترخیص شدند که متاسفانه در ادامه آقای مصدوم 27 ساله تصمیم به صعود گرفت و در نهایت دچار حادثه شد که گزارش امداد آن را در روزهای شنبه و یکشنبه‌ می‌خوانید. لازم به ذکر است که تیم امداد به این مصدوم 27 ساله تیم آن‌ها تاکید کرده بود که لازم است تا همین امشب (شب جمعه) ارتفاع خود را کاهش دهد اما تاکید داشتند که هزینه قاطر زیاد بوده و هیچکدام از آن‌ها قصد لغو کردن صعود و همراهی با مصدوم را ندارند، بر همین اساس مصدوم را در اتاق امداد تنها گذاشتند و صبح روز بعد نسبت به صعود اقدام کردند که مغایر با مسئولیت‌های کوهنوردی بوده است.

تا پایان روز تعداد 20 کوهنورد به دلیل ورود گوگرد به چشم و سوزش چشم از خدمات درمانی و استفاده از قطره نفازولین استفاده کردند. همچنین، 4 مصدوم ارتفاع زدگی شدید با استفاده از اکسیژن و کاهش ارتفاع مشکلشان مرتفع شد و در ادامه 5 مورد فشار خون و 3 مورد سردرد ناشی از میگرن به دلیل کاهش سطح اکسیژن، 6 مورد سرگیجه و تهوع، 1 مورد اسهال مشاهده شد که با استفاده از تجویز دارو حالشان مساعد و ترخیص شدند.

از طرفی دیگر، یک مورد بانداژ و پانسمان سوختگی برای یک کوهنورد نیز انجام شد. یک کوهنورد 60 ساله نیز دچار خونریزی بینی ناشی از فشار شدید مغزی شده بود که ضمن بانداژ و رفع خونریزی، فورا به ارتفاع پایین هدایت شد.

شنبه 25/04/1401 :

تیم جستجو و نجات کوهستان، با بررسی محیط بارگاه توصیه‌های لازم برای صعود و فرود را به کوهنوردان حاضر در منطقه ارائه کرد. مصدوم 33 ساله روز گذشته، به دلیل فشار مغزی دچار خونریزی شدید بینی شد که بر همین اساس به صورت فوری بینی مسدوم شستشو و اقدامات لازم جهت قطع خونریزی انجام شد و این مصدوم به پایین هدایت شد؛ همچنین، به مصدوم 27 ساله بار دیگر تاکید شد تا ارتفاع خود را کاهش و به قرارگاه پلور بازگردد که متاسفانه بدون اطلاع به تیم امداد و همنوردانش خودسرانه نسبت به صعود اقدام کرد.

در این میان تا بعد از ظهر کوهنوردان نیاز به امداد سرپایی در اتاق امداد شامل 11 کوهنورد به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون، 4 مورد سرماخوردگی شدید، 2 مورد تهوع و ضعف ناشی از مسمویت غذایی ناشی خوراکی‌های غیر مجاز برای ارتفاع و یک مورد ضعف و بیحالی مورد درمان با تجویز پزشکی و استراحت در اتاق امداد قرار گرفت.

در نهایت شب شنبه شب، گزارش مفقودی کوهنورد 27 ساله توسط همنوردان ایشان به امدادگران بارگاه سوم دماوند رسید که بر اساس شواهد از جمله نداشتن آنتن تلفن همراه و برداشتن وسایلی از جمله خوراکی و … نشان می‌داد این کوهنورد به جای پایین رفتن و کاهش ارتفاع تصمیم به صعود به قله دماوند گرفته است.

بر همین اساس، گزارش مفقودی ایشان حدود ساعت 9 به سازمان امداد و نجات هلال احمر استان مازندران طی تماس تلفنی ابلاغ شد و تیم جستجو و نجات مسیر کوهنوردی را جستجو کرد، در این میان 2 کوهنورد از چک و اسلواکی در مسیر مشاهده شدند که سردردر شدید و بی‌حالی داشتند که ناشی از کاهش شدید سطح اکسیژن خون تا 46 بود. این دو کوهنورد توسط یکی از اعضای ستاد جستجو و نجات به اتاق امداد و نجات منتقل و یکی از اعضا با دریافت مسکن و دیگری با دریافت 20 واحد اکسیژن به وضعیت عادی بازگشت که این کوهنورد از کشور چک تا صبح در اتاق برای جلوگیری از ارتفاع زدگی و علائم بیشتر و مشابه بستری شد.

عضو ستاد امداد و نجات کوهنورد 27 ساله مصدوم را بالاتر از پناهگاه و در ارتفاع 4 هزار و 450 متر و از طریق یک گروه کوهنوردی شناسایی و مثبت مصدوم شد. در این وضعیت، عضو دیگر ستاد با حمل برانکارد و پتو نجات خود را به بالای سر مصدوم رساند اما به دلیل عدم توانایی کافی دو عضو ستاد امداد و نجات برای حمل دو نفره مصدوم دارای خونریزی بینی و با افت شدید سطح اکسیژن خون تا 32، تصمیم گرفته شد تا نجاتگر با مراجعه به اتاق امداد و نجات ضمن حمل کاسک برای فیکس کردن مصدوم، یک نفر از پرسنل محترم بارگاه را برای کمک بالا بیاورد. پس از رسیدن نجاتگر و فرد کمکی، مصدوم فیکس و با 3 نفر از ارتفاع 4 هزار و 450 متری تا اتاق امداد و نجات پایین آورده شد.

در اتاق امداد و نجات علائم حیاتی این کوهنورد بررسی و از به خواب رفتن آن جلوگیری شد. این کوهنورد تب و لرز شدید و علائم ادم مغزی و ریوی داشت که بر همین اساس ضمن بررسی وضعیت تزریق واکسن به آن، تیم متوجه تزریق یک آمپول توسط فرد یا افرادی در بالادست به این فرد شده بود که وضعیت آن نامشخص است. بر همین اساس، قابلیت تزریقات به این فرد وجود نداشت. مصدوم 27 ساله به دلیل بدحالی شدید و کاهش شدید سطح اکسیژن خون، تحت اکسیژن تراپی قرار گرفت. هر چند که به دلیل کمبود اکسیژن کپسول در اتاق امداد، این اکسیژن در نهایت تا صبح بر روی عدد 47 الی 50 ثابت ماند.

از سویی دیگر، دو مرتبه در فاصله 15 دقیقه ای این مصدوم پاهای خود را چنگ زده و علائمی مانند حمله قلبی و سکته قلبی داشت که بر همین اساس فورا ماساژ قلبی دریافت کرد و خوشبختانه تا صبح توانست علائم حیاتی خود را حفظ کند. در نهایت تیم امداد بارگاه با پیگیری مستمر از فدراسیون، سازمان امداد و نجات استان مازندران و سازمان امداد و نجات استان تهران توانست مصدوم را حفظ کند و آماده انتقال هوایی با استفاده از بالگرد تیم واکنش سریع سازمان هلال احمر تهران در صبح روز یکشنبه کند.

یکشنبه 26/04/1401 :

طبق هماهنگی سازمان امداد و نجات هلال احمر استان مازندران با تهران، یک فروند هلی کوپتر به بارگاه سوم دماوند مراجعه کرد و مصدوم بد حال به صورت فوری جهت دریافت خدمات درمانی ویژه به بیمارستان میلاد تهران منتقل شد. همچنین، در ادامه فرآیند درمانی برای کوهنورد حاضر از کشور چک تکمیل و ایشان نیز از اتاق امداد و نجات ترخیص شدند.

تا ساعت 12 و اتمام فعالیت 5 روزه دشوار تیم جستجو و نجات کوهستان استان مازندران، 2 مورد سرماخوردگ شدید، 3 مورد ارتفاع زدگی،   5 مورد تهوع و ضعف، یک مورد سرگیجه و یک مورد کمبود اکسیژن تحت درمان و مداوا قرار گرفت.

خلاصه گزارش:

دو مورد مصدومیت شدید و پرواز بالگرد از تهران به بارگاه سوم دماوند (یک مورد سقوط از ارتفاع و شکستگی، یک مورد سکته قلبی و ادم مغزی و ریوی)

37 مورد کمبود اکسیژن

32 مورد ارتفاع زدگی

13 مورد تهوع و ضعف

11 سرماخوردگی شدید

3 مورد شکستگی و جراحت و خونریزی

1 مورد اسهال

1 مورد بی‌حالی و گرفتگی شدید عضله

مجموعا 101 مورد امداد رسانی و درمان

توصیه‌های تیم جستجو و نجات کوهستان:

1-غذای سبک و زود هضم اهمیت بسیاری دارد، از میل کردن غذاهایی مانند تن ماهی، لوبیا با قارچ ترجیحا خودداری فرمایید تا دچار مشکل مسمویت یا مشکل معده در ارتفاع نشوید.

2-برای صعود به قله دماوند، از عینک آفتابی مناسب و دارای پوشش در اطراف چشم به منظور جلوگیری از ورود گوگرد به چشمان خود استفاده کنید. در صورت ورود گوگرد به چشمانتان، به هیچ‌عنوان چشم را با آب شستشو ندهید، از قطره استریل چشمی (نفازولین) استفاده کنید.

3-از قرص مسکن و انواع آمپول از جمله دگزا برای صعود به هیچ‌عنوان استفاده نکنید.

4-مصرف مایعات گرم و شیرین مانند چای نبات را در ارتفاع فراموش نکنید.

5- در صورت وجود سردرد یا هر مشکلی، ارتفاع خود را فورا کاهش دهید. در صورت عدم توانایی، با شماره تماس 112 یا تیم جستجو و نجات بارگاه سوم دماوند را مطلع کنید.

اعضای تیم جستجو و نجات کوهستان:

وحید ملکی (مسئول ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان مازندران)

مهدی فوقی

مجید بدیعی

سرکار خانم ناظمی

 

با تشکر از:

پرسنل محترم بارگاه سوم دماوند

تیم واکنش سریع سازمان هلال احمر استان تهران

با تشکر فراوان از کمیته پناهگاه‌های فدراسیون و تمامی دست اندرکاران و عوامل و کوهنوردانی که به یاری همنوردان خویش و تیم ستاد پیشگیری و امداد پرداختند.

کارگروه جستجو و نجات هیات کوهنوردی استان مازندران

ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان

عکس‌ها را در ادامه ملاحظه نمائید:

https://www.msfi.ir/ArticleView/Index/23990

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام