اینترنت به قله دماوند خواهد رسید / پروژه هوشمند سازی کوهنوردی در دماوند کلید خورد

متن خبر :

این خبر را بیژن صادقی مجری فاز اول طرح هوشمند سازی کوهنورد از جبهه جنوبی دماوند به شرح زیر به مسئول کمیته پناهگاه ها و تاسیسات ورزشی فدراسیون کوهنوردی ایران مخابره کرد.

وی ضمن ارائه گزارش اجرایی از فاز اول و اهداف تعیین شده این پروژه از آن به عنوان کلان پروژه ای، با طراحی چند گانه و استفاده از تکنولوژی هایی همچون پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی یاد کرد.

صادقی اشاره ای نیز به بستر سازی برای مدیریت ظرفیتهای موجود در کوهنوردی کشور داشت و ضمن تاکید بر یکپارچه سازی اطلاعات و آمار موجود و جمع آوری اطلاعات و آمار جدید از ظرفیت‌های جامعه کوهنوردی کشورابراز امیدواری کرد رویکرد تازه ای که مدیران این حوزه با اگاهی از اهمیت نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات اتخاذ نموده اند سرآغاز تحولی بی سابقه در این عرصه باشد.

وی از مهمترین اهداف این پروژه را طرح ریجستری و پایش کوهنورد به وسیله صدور شناسنامه و کارت هوشمند وثبت و پردازش بر خط کلیه فعالیتهای مرتبط دانست.

او گفت این شناسنامه علاوه بر تعیین سطح آموزش و آمادگی فنی به عنوان رکن صدور مجوز صعود میتواند در ایمنی و کاهش حوادث کوهستان، حفاظت از محیط زیست، سازماندهی و هم افزایی ظرفیت‌های نیروی انسانی و سایر ارکان مدیریتی و اجرایی این حوزه موثر بوده ومبنای دقیقی برای تشویق یا ارتقاء سطح فعالان این عرصه می باشد.

وی با اشاره به مزایای بیشمار این طرح پیش نیاز آن را ایجاد زیر ساخت ارتباطات و اینترنت در تاسیسات و اماکن مورد استفاده کوهنوردان دانست.

گفتنی است   زیرساخت‌های ارتباطی فاز اول این طرح با موفقیت 100 در صد در جبهه جنوبی که پرترددترین مسیر صعود دماوند نیز می باشداز ابتدای مرداد ماه 1401 آماده و در حال بهره برداری می باشد.

شایان ذکر است توسعه امکانات فاز اول در دستور کار مجری این   طرح قرار داشته و در حال اجرا است.

در فاز دوم طراحی و نصب و راه اندازی تجهیزات و سامانه های ارتباطی ویژه مدیریت حوادث و امداد و نجات با پوشش   صد در صدی مسیرهای صعود و نقاط حادثه خیزدر حال اجرا می باشد که در نوع خود کم نظیر است.

مجری طرح هوشمند سازی کوهنوردی   از ضرورت پیگیری مجوزفرکانس و ایجاد کانال ارتباط اضطراری با دیگر سازمانها ووزارتخانه ها جهت درخواست امداد یا ارائه   و تبادل اطلاعات متقابل میدانی مورد نیاز آنها از عرصه طبیعی کوهستان و همکاری و هماهنگی دراعزام کوهنوردان در غالب تیم های عملیاتی آموزش دیده، جهت هم افزایی توان امداد   درحوادث غیرمترقبه ای همچون آتشسوزی جنگل و مراتع، سیل و زلزله و سایر حوادث   مطالب قابل تاملی را عنوان کرد.

پیشگیری از سوانح، اطلاع رسانی برخط شرایط جوی با نصب حسگرهای بسیار پیشرفته و ایجاد دستررسی تحت وب برای عموم کوهنوردانی که تصمیم به صعود دارند، تاسیس وب سایت اختصاصی قلل پرتردد کشور با رویکرد آموزش و اطلاع رسانی و فراخوان وتبادل تجربیات و … از دیگر اهداف این طرح می باشد که در این خبر به آن اشاره شد.

گفتنی است فاز اول پروژه مذکوردر مقیاس محدود به مسیر جبهه جنوبی دماوند با اولویت ایجاد بستر های ارتباطی مورد نیاز بین ارکان مستقر در قرارگاه پلور و بارگاه سوم و مسجد صاحب الزمان ( گوسفند سرا ) به عنوان گلوگاه های سه گانه ترافیک کوهنوردان و با هدف بهبود و سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات و پشتیبانی از عوامل اجرایی و ارائه خدمات متنوع به کوهنوردان حاضر در منطقه از ابتدای مرداد سال جاری عملیاتی و به بهره برداری رسیده است.

در این مرحله از پروژه، ارتباط پرظرفیتی جهت میزبانی و انتقال داده دیجیتال تلفن و اینترنت با محوریت تسهیل ارتباطات پایه برای عوامل اجرایی مستقر در بارگاه سوم و قرارگاه پلور نصب و راه اندازی شد، که در زمان مخابره این خبر در حال بهره برداری است.

به گفته صادقی در این پروژه   از بروزترین تکنولوژی های موجود جهت ارتباطات پایدار و با کیفیت که لازمه یک بستر ارتباطی امن و پایدار در شرایط بسیار خاص اقلیمی و آب و هوایی مناطق مرتفع و کوهستانی می باشد استفاده شده است.

مجری طرح مذکوراز ویژگیهای شاخص این بخش از طرح به توسعه پذیری، قابلیت اتصال به طیف وسیعی از سخت افزارهای تحت شبکه و مخابراتی ، بارگذاری انواع نرم افزارهای مخابراتی و تعریف سناریوهای بسیار متنوع ارتباطی متصل به شبکه کشوری و شبکه جهانی اینترنت اشاره کرد که هرکدام به تنهایی رضایت کاربران مربوط به خود را در بالاترین سطح تامین می نماید.

همچنین مجری این طرح از راه اندازی نقطه دسترسی اینترنت تا قبل از پایان فصل صعودهای تابستانی در اطراف بارگاه سوم دماوند برای عموم کوهنوردان خبرداد.

امکان بهره برداری از پوز و پایانه بانکی برای رفاه کوهنوردان در   بارگاه سوم دماند هم از دیگراهدافی است که در دسترس قرار گرفته است.

صادقی طراح و مجری این طرح با بیان این که ابتدای راه هستیم و کارهای نکرده و راه های نرفته بسیاری پیش رو داریم   گفت از پیشنهادات افراد متخصص و مبتکر و خلاق در راستای ارتقاء خدمت رسانی به جامعه کوهنوردی ایران با آغوش باز استقبال کرده و دست همه متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و پیشکسوتان و اساتید را صمیمانه می فشاریم .

 ارسالی از کمیته پناهگاههای فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام