صعود زمستانه به بام استان لرستان (چکاد سنبران)

اشترانکوه :رشته‌کوهی در شرق استان لرستان و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. اشتران کوه از غرب بهشهرستان دورود، از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود می‌شود. بلندترین چکاد این رشته‌کوه به نام سنبران به ارتفاع ۴۱۵۰متر میباشد.

نام اشترانکوه به سبب وجود چکادهای  ۸ گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه و یا اشترانکوه معروف شده است.

چکادهای مهم اشتران کوه از شمال غربی به جنوب شرقی به این نامها میباشد:

 چال میشان،گل‌گل،گل‌گهر،سنبران،کوله لایومیرزایی،فیالسون،لگه،سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنادر و کوله‌جنومیباشد.

در ارتفاعات اشتران‌کوه دره‌هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آنها چال می‌گویند. از جمله این چال‌ها می‌توان از چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاه‌تخت، چال پیارو و چال همایون نام برد .

تاریخ اجرای برنامه :  5،4،3 بهمن ماه 1396

مدت زمان اجرای برنامه :2.5 روز

نوع برنامه :  کوهنوردی سنگین زمستانه

هزینه برنامه : هرنفر100 هزارتومان

محل اجرای برنامه : استان لرستان ،شهرستان ازنا ، روستای تیان

مقصد : شهرستان ازنا

سرپرست تیم : ‌آقای آرش اکابری

ارائه وجمع آوری گزارش : آقای آرش اکابری

تعداداعضاشرکت کننده : 4نفر 

آقایان : جواد رحیمیان ، عباس فقیهی ، جواد اسمی.

وسیله نقلیه : خودرو شخصی

وضعیت آنتن دهی : ابتدای مسیر، پناهگاه گل گل ، پناهگاه چال کبود.

وضعیت آب: در فصل زمستان  چشمه پناهگاه گل گل (از پناهگاه گل گل تا چکاد چشمه آبی نمیباشد).

ساعات طی شده جهت صعود:

شیراز تا شهرستان ازنا با توقف درطول مسیر 9ساعت

ازشهرستان ازنا تا روستای تیان 30 دقیقه

از روستای تیان تا اول بیدستان به خودرو  15 دقیقه

از بیدستان تا پناهگاه گل گل 3ساعت و45 دقیقه

از پناهگاه گل گل تا چال کبود 5 ساعت و45 دقیقه (شرایط زمستان)

از پناهگاه چال کبود تا چکاد3.5 ساعت (شرایط زمستان)

مقدار مسافت طی شده از بیدستان تا چکاد 13 کیلومتر و600 متر.

وسایل مورد نیاز : کیسه خواب قوی،گرامپون،کت پر، لوازم کمپینگ ،کلنگ برف، هدلامپ ،فلاسک با کیفیت ،کوله پشتی جهت برنامه2.5 روزه ، کفش دوپوش یا یک پوش سنگین ، گتر ،کارابین وطناب انفرادی،کلاه .

 گزارش برنامه :

زمستان امسال هم رسید وما قرارمان بر این شد تا طبق زمانبندی باشگاه برنامه صعود به بام لرستان چکاد سنبران را در شرایط مطلوب اجرا کنیم با توجه به اتفاقات تلخ حادثه اشتران کوه که زخم عمیقی بر پیکره کوهنوردان کشور برجا گذاشت براین شدیم تا در بهترین شرایط آب وهوایی برنامه را اجرا کنیم اینجانب پس از چندین بار تماس با جناب آقای هاشم نژاد و بررسی هر روزه وضعیت آب هوا روز سه شنبه مورخه سوم بهمن ماه را جهت صعود به چکاد سنبران انتخاب و از شیراز حرکت خود را به سمت استان لرستان شهرستان ازنا با چهار نفر از همنوردان آغاز کردیم در ساعتهای پایانی شب به شهرستان ازنا رسیدیم وپس از خوردن شام به سمت روستای تیان ودر منزل آقای جوانمردی مستقر شدیم  بعد از رسیدن به محل مذکور وسایل خود را آمده و پس از استراحتی خوب راس ساعت 5/7 صبح حرکت خود را از بیدستان آغاز کردیم متاسفانه بارش در ارتفاعات پایین چنگی به دل نمیزد باری به حرکت خود ادامه دادیم وپس از اندک ساعتی به تک درخت و از آنجا راهی پناهگاه گل گل شدیم که در زیر پناهگاه برف نسبتاً خوبی باریده بود و شرایط کار را کمی سخت تر میکرد بعد از رسیدن به پناهگاه که در ارتفاع 2750 متری قرار دارد شروع به خوردن ناهار کردیم .سپس حرکت خود را به سمت پناهگاه چال کبود آغاز کردیم که هر چه بالاتر میرفتیم برف بیشتری مارا در بر میگرفت ، سرعت باد به 40 کیلومتربر ساعت میرسید اما خورشید با شدت بیشتری خود را به ما میرساند تا با ما همگام باشد وما را گرم نگاه دارد بعد از نیم ساعت پیمایش به ابتدای گرده ماهی رسیدیم که با سرعت باد بیشتری مواجه شدیم ودر طول حرکت تا رسیدن به کاسه چال کبود باد با سرعت بالغ بر 70 کیلومتر بر ساعت ما را می آزرد اما ما مصممتر از آن بودیم که این باد بتواند مارا از صعود دور کند ودر طول مسیر باد بشکل سنگینی شلیک های پیاپی به ما عرضه میداشت باری بعد از 9 ساعت پیمایش به پناهگاه رسیدیم که متاسفانه درب پناهگاه را همنوردان در روز قبل نبسته بودند وپراز برف بود و زمانی را به ناچارصرف خالی کردن برف نمودیم تا بتوانیم درب را ببندیم بعد از مستقر شدن وخوردن چند نوشیدنی گرم جانی تازه گرفتیم ووسایل صعود فردا را مهیا کردیم وبا کوله سبک عزم رفتن به چکاد را کردیم در طول شب باد همچنان زوزه کشان خود را به پناهگاه میکوبید وتا ساعت 6:30 کماکان ادامه داشت با بررسی مسیر های صعود به چکاد ما مسیر خط الراس واز سمت چپ پناهگاه را انتخاب کردیم چون در قیف حجم برف زیادی بود وخطر بهمن وجود داشت سپس با شروع حرکت برف کوبی را آغاز واز تیغه ها عبور کردیم که گاهگاهی شلیک های باد نیز با ما همراه بود اما شرایط هوا بسیار مطلوب بود وما تا رسیدن به چکاد با برف وسنگ در گیر بودیم تا اینکه ساعت 11:45 دقیقه به چکاد رسیدیم واز بالای چکاد دریاچه گهر خودنمایی میکرد بعد از گرفتن چندین عکس مسیر برگشت را ادامه دادیم تا به چال کبود رسیدیم و بعد از جمع آوری وسایل و تمیز کردن پناهگاه به سمت پایین به حرکت در امدیم و این بار بخاطر اینکه آسیب کمتری به کفشها نرسد ونیاز به بستن گرامپون نداشته باشیم از قیف کنار گرده ماهی سخمه کنان به پایین مسیر سرازیر شدیم که در کف دره برف کوبی بسیار سنگینی را داشتیم بلاخره بعد از گذشت تمامی این چالشها ساعت 8شب به بیدستان رسیدیم و سوار بر ماشین ،خود را به روستای تیان رساندیم واین برنامه نیز با سلامت کامل به سرانجام رسید.

جا دارد همین جا از جناب آقای هاشم نژاد که شرایط آب وهوایی را به اطلاع ما رسانند وما را در این صعود  یاری دادند تشکر کنم.

نکات مهم :

جهت صعوددر برنامه زمستانه حتماً با تجهیزات زمستان راهی کوهستان شوید 2- آموزش مقدماتی برف بسیار لازم میباشد.3- با توجه به ناپایداری آب وهوا زمان بندی مشخص ودقیقی داشته باشید4-قانون ساعت 14 را به هیچ عنوان فراموش نکنید5-گرامپون وکلنگ برف از جمله ابزارهایی هستند که در صعودهای زمستانه در صورت نحوه استفاده درست میتوانند سلامت صعود را بهمراه داشته باشند در غیر اینصورت بسیار خطرناک نیز میباشند.


 

مهم نیست کجا هستید، مهم نیست کی هستید، مهم نیست سالن های سنگنوردی و یا سنگها  نزدیک خانه تان چه اندازه بزرگ هستند، آنچه که واقعا مهم است اراده معطوف به اولین گام و ایجاد تغییر است. کافی است از خانه خارج شوید و صعود کنید !”

                                                                                                                             آداماوندرا

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام