سالگرد بزرگترین فاجعه کوهنوردی:

 ۱۳ ژوئیه ۱۹۹۰ سقوط بهمن در لنین موجب مرگ ۴۳ کوهنورد شد.

در 13 ژوئیه 1990، یک زلزله منجر به بزرگترین فاجعه کوهنوردی در کوه  لنین شد. در این واقعه چهل و سه کوهنورد کشته شدند تا بدین شکل بدترین فاجعه تاریخ کوهنوردی جهان رقم خورد. کوه لنین، که در محدوده پامیر در اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارد (در حال حاضر مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان)، برای کوهنوردان از محبوبیت زیادی برخوردار است. ارتفاع این کوه ۷۱۳۵ متر می باشد و البته یکی از دردسترس ترین کوه های بالای ارتفاع ۷۰۰۰ متری است و البته بدلیل شکافهای یخی زیاد آن، از جمله خطرناکترین کوههای ۷۰۰۰ متری دنیا به شمار می آید.

اکسپدیشن سال ۱۹۹۰ شامل حدود ۱۴۰ کوهنورد بود. در زمان فاجعه، کوهنوردان به دور از کوه، حدود ۳ کیلومتر پایینتر از قله به سر می بردند. مرکز وقوع زلزله کشور افغانستان بود ولی شدت آن به قدری زیاد بود که حتا کشورهای مجاور را نیز لرزاند.

بدین شکل کوه پر برف و پرخطر لنین نیز از این حادثه بی نصیب نماند تا ۴۳ کوهنورد در اعماق برف جان خود را از دست دهند! اکثر کشته شدگان از اتحاد جماهیر شوروی بودند، اما چندین نفر از شوروی (عمدتا یک گروه 23 نفره) از گروه کوهنوردی لنینگراد به رهبری لئونید ترشچیننکو بودند. ترشچیننکو عضو تیم سال ۱۹۸۹ روسها در کانچن چونگا بود) چکسلواکی، سوئیس و اسپانیا بودند.

پی نوشت
نخستین صعود لنین در تابستان ۱۹۲۸ توسط تیمی مشترک از نظامیان شوروی و آلمان صورت گرفت. در تابستان ۱۹۷۴ تعداد ۸ کوهنورد زن در این کوه بر اثر توفان جان خود را از دست دادند.

در تابستان ۱۹۹۰ نیز بر اثر وقوع بهمن ۵۴ کوهنورد گرفتار شدند که تنها دو تن توانستند جان سالم به در ببرند. یعنی در راحت ترین و در دسترس ترین کوه ۷۰۰۰ متری دنیا!
پس از استقلال تاجیکستان از اتحاد جماهیر شوروی، لنین به کوه استقلال تغییر نام داد.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام