آموزش عکاسی – بازیابی نقاط تیره عکس

عنوان : آموزش عکاسی – بازیابی نقاط تیره عکس

    در عکاسی منظره ( Landscape) مهمترین عامل داینامیک رنج Dynamic Range می باشد. عدد داینامیک رنج بیان کننده بازه روشن ترین و تاریک ترین نقاط تصویر است . این عدد برای چشم انسان 18)استاپ) است . یعنی چشم انسان قادر به تشخیص جزئیات در سایه و روشن تصویری که اختلاف روشن ترین و تاریک ترین نقطه آن 18 است را دارا می باشد. کمپانی نیکون با دوربین D850 به داینامیک رنج 14.8 رسیده . البته اینها یک مقایسه عددی است و به هر حال توانایی چشم انسان بیشتر است . نکته : برای خرید دوربین حرفه ای در کنار قدرت خروجی مگا پیکسل سنسور، به محدوده داینامیک رنج هم باید توجه کنیم .

    هدف از این مقدمه این است که در عکسهایی که می گیریم همیشه نقاط تیره، تیره تر و نقاط روشن ، روشن تر ثبت می شوند .این مشکل وقتی پر رنگتر می شود که اغلب مونیتورهایی که ما استفاده می کنیم عدد داینامیک رنج آنها به 10 نمی رسد مثلا جدید ترین مانیتور LG که حدود 20 میلیون قیمت دارد عدد Dynamic Range آن 9 است . این مشکل در دوربین های حرفه ای چند راهکار دارد که شامل تمهیداتی قبل از عکاسی و ویرایش عکس بعد از عکاسی است که از بحث ما خارج است .

    راحت ترین کار این است که عکس را در نرم افزار فتوشاپ باز کنیم و از منوی :

image – adjustment – shadow\highlight با یک کلیک کار انجام می شود که ما می توانیم به دلخواه سایه ها را shadow روشنتر و مثلا نور آسمان  highlight راتاریکتر کنیم.

           در عکاسی با موبایل بهتر است روی حالت HDR (High Dynamic Range) عکاسی کنیم .همچنین می توانیم قبل از عکس گرفتن نقاطی که برایمان مهم است مثلا صورت اشخاص را لمس کنیم تا دوربین بر اساس نقطه مورد نظر نور سنجی کند . البته باید دقت کنیم اگر نقطه لمس شده جدا از سوژه اصلی باشد و نور محیط هم کم باشد ممکن است سوژه اصلی ما از حالت فوکوس خارج شود چون دوربین هم تنظیمات را بر اساس نقطه ای که ما لمس میکنیم تغییر میدهد.

بعد از عکاسی هم اگر لازم دیدیم تغییراتی اعمال کنیم ، در نرم افزار دوربین موبایلمان به منوی edit یا adjust میرویم و گزینه سایه ( shadow ) را زیاد و یا اگر لازم بود( Highlight ) را کم میکنیم.

موفق باشید .

       لطفا سِوالهای خود را در پیج اینستاگرام مطرح نمایید .

لینک مربوطه در اینستاگرام :tabiat.doost@

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام