پروتکل های پیشنهادی جهت اجرای برنامه های کوهنوردی

پروتکل های پیشنهادی جهت اجرای برنامه های کوهنوردی در ایام پسا کرونا؛

  1. اولین جلسه آنلاین فدراسیون جهانی کوهنوردی جهت تنظیم مقررات لازم جهت کوهنوردی در ایام پسا کرونا در تاریخ ۲۳مارس برگزار شد و در پایان نامه ای به کلیه فدراسیونهای عضو ارسال شد.( held online on Monday 23 March)
  2. اولین جلسه کمیته پزشکی فدراسیون در سال جدید در محل فدراسیون و در تاریخ 9 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این جلسه؛ پیش بینی پروتکل های
لازم برای دوران پس از کرونا مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
حاضرین: خانم گرجی و آقایان رضا زارعی، دکتر مساعدیان، مهدی داورپور و حسین مقدم . همچنین استفاده از نظرات ارائه شده‌ی دکتر علیرضا بهپور که بخاطر مشغله ی کاری این روزها در جلسه حضور نداشتند.

3.فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی (IFSC) با تشکیل یک کارگروه شامل کمیسیون‌های IFSC و فدراسیون‌های عضو به تهیه دستور‌العمل‌هایی جهت شروع مجدد فعالیت‌های سنگ‌نوردی پرداخته است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این آدرس از آخرین توصیه‌های این کارگروه استفاده نمایند. لازم به ذکر است در حال حاضر این توصیه‌ها شامل اطلاعاتی پیرامون سلامت و آمادگی ورزشکاران، سالن‌های سنگنوردی و توصیه‌های پزشکی است.

4.نظر مستقل دکتر بهپور؛
با وجود کرونا کوه برویم یانه؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته دقت کنیم. اگر هیچ گونه علائم بیماری مانند مشکلات تنفسی، آبریزش بینی و تب ندارید می توانید با احتیاط به کوه روید. سعی کنید در مکان شلوغ به هیچ وجه حضور پیدا نکنید. در مکان های شلوغ امکان ابتلای خود و دیگران به بیماری افزایش می یابد.

یکی از بدی این ویروس این است که علائم آن به زودی مشخص نمی شود. حتی فردی به من گفت که اگر به کوه نروم دیوانه می‌شوم! و من در پاسخ به او گفتم که یک دیوانه‌ی زنده، بهتر از یک عاقل مُرده است!

اگر خیلی به ورزش علاقه‌مندید باید در مکان های خلوت به ورزش بپردازید. متاسفانه شرایط به گونه ای است که فعلا باید انفرادی ورزش کنید. همچنین از با هم‌بودن به خصوص در چادر و جان‌پناه‌ جداً پرهیز کنید زیرا جان‌پناه‌های مستقر در ارتفاعات و قله‌ها، بیشتر در معرض خطرند اما آن‌ها را عملاً نمی‌شود مسدود کرد!

او در پایان افزود: پناهگاه‌های فدراسیون که کماکان سرویس می‌دهند باید کاملاً ضدعفونی شوند. همچنین از کرونا نباید ترسید اما سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی بسیار هولناک است.

خلاصه ای از پروتکل های پیشنهادی؛

  1. با کمترین تعداد ممکن تمرین کنید و به کوه بروید(دو تا سه نفر)
  2. افراد شرکت کننده هیچ علایمی از بیماری نداشته باشند.
  3. گواهی صحت و سلامت اخذ شده و به مسعولین محلی ارایه گردد
  4. ورود به مناطق یخچالی ممنوع.
  5. استفاده از آب چشمه ها و منابع دیگر آب با لحاظ کامل بهداشت.
  6. کمپ زدن شبانه در ارتفاع بالای ۲۵۰۰ ممنوع
  7. استفاده از پناهگاه و جان پناه ممنوع
  8. حضور و شب مانی در روستاها و مناطق عشایری کاملا ممنوع.

منبع: فدراسیون کوهنوردی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام