گزارش برنامه پیمایش خط الراس غربی دنا(خرداد99)

بر آن شدیم تا در صعود خط الراس غربی دنا، یاد و خاطره دوست و همنوردمان ، جواد رحیمیان‌ را زنده نگه داریم و به پاس دوستی ها بر بلندای زاگرس زیبا و پر عظمت گام نهیم…

این صعود به سرپرستی آقای میلاد کشاورزی برنامه ریزی و اجرا گردید.

دنا رشته کوهی است به طول 90 کیلومتر که ما بین استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده است.

این رشته کوه دارای 49 قله منفک بالاتر از 4000 متر می باشد و از شمال غربی به سمت جنوب شرقی کشیده شده است. این رشته کوه شامل سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی است. رشته مرکزی از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی ادامه دارد. رشته جنوب شرقی از گردنه بیژن تا قله پازن پیر به ارتفاع 4280 ادامه دارد و رشته شمال غربی(رشته غربی) که از گردنه مورگل غربی و قلل کاسه خفر شروع و به قله کل قدویس ختم میشود.

قلل رشته غربی عبارتند از: قلل کاسه خفر، قلل کاسه پوتک، قلل کاسه خرسان و قلل سه قپه شمالی.

این منطقه بکرترین و دور از دسترس‌ترین قله‌های دنا را در خود جای داده است .

گزارش برنامه:

تیم 6 نفره باشگاه طبیعت دوست به سرپرستی آقای میلاد کشاورزی ظهر سه شنبه 27 خرداد ماه ساعت 12 شیراز را به مقصد منطقه پادنا و روستای سیور ترک کردند. پس از عبور از پل قره، ساعت 6 عصر به روستای علی آباد سیور رسیدیم. ماشین ها را در ایستگاه محیط بانی علی آباد پارک کرده، پس از هماهنگی با یک نیسان به انتهای باغ های روستای سیور رسیدیم. در چشمه ای که در ابتدای مسیر هست آب کافی را برداشته و ساعت 19:30 به سمت گردنه ریزک پیمایش را شروع کردیم. ساعت 21:50 به گردنه ریزک رسیده و سپس به سمت چشمه پایین گردنه سرازیر شدیم. پس از ربع ساعت به چشمه رسیدیم . بنا به صلاحدید سرپرست، محل شب مانی در نزدیک همین چشمه معین شد و چادر ها را برپا کردیم.
در نزدیکی چشمه،چند خانواده عشایر زندگی میکردند.

روز چهارشنبه 28 خرداد، ساعت 5:10 صبح همگی از خواب برخواسته و با جمع کردن چادر و برداشتن آب کافی برای ادامه مسیر، در ساعت 6:15 مسیر پاکوب در سمت چپ چشمه را به سمت گردنه اتابکی ادامه داده، پس از یک ساعت به گردنه اتابکی رسیده و به سمت قله کل قدویس حرکت کردیم. در سمت چپ مان رشته فرعی دنا( یال بن شاهی) را می بینیم. ساعت 8 برای صبحانه توقف کرده، بنا به صلاحدید سرپرست برای هم هوایی بهتر و به علت عدم حضور همنوردان در ارتفاعات در ماه های اخیر (به علت شیوع بیماری کرونا ) 45 دقیقه توقف کردیم. دوباره مسیر را با سرعتی مناسب برای بهبود هم هوایی ادامه داده و در نهایت در ساعت 13:30 به بلندای قله کل قدویس (غربی ترین قله ی رشته دنا) به ارتفاع 4340 متر رسیدیم. نمایی کاملی از قلل دنا پیدا بود . پس از گرفتن عکس با پوستری از زنده یاد جواد رحیمیان و ذکر فاتحه، قله را جهت ادامه خط الراس غربی و صعود قله های کل شیدا و کل بلبل که در فاصله ای کمی از قله کل قدویس قرار دارند، ترک کردیم . پس از صعود قله های کل بلبل و کل شیدا از دهانه قیف مانندی که ما بین دوقله کل بلبل و کل شیدا قرار دارد با دست به سنگ کوتاه و یک ریزال عبور کرده و در نهایت ساعت 15:30 به گردنه لای نخود میرسیم. به علت بارش برف زیاد امسال، آب بسیار خوبی در پایین گردنه لای نخود جاری است. پس از صرف نهار و برداشتن آب برای ادامه مسیر ساعت 17:30 گردنه لای نخود را به سمت قله چال وهلی ترک میکنیم. پس از طی این شیب تند و یال سنگی آن، ساعت19:30 به قله چال وهلی به ارتفاع 4160 متر میرسیم. از قله چال وهلی سرازیر شده و در زیر آن در محل مناسبی برای شب مانی، چادر ها را برپا کردیم.
روز پنچ شنبه 29 خرداد به علت وجود باد و حرکت بر روی مسیر تیغه ای ، کمی دیرتر صعود را آغاز کردیم و صبحانه را در چادر ها صرف کردیم. ساعت 7:15 بر روی تیغه های خط الراس و کاسه ی خرسان حرکت را شروع کرده و ساعت 10:30 به قله ی آب سپاه با ارتفاع 4160 متر رسیدیم. دوباره ادامه مسیر داده و پس از گذر از قله ی ایستگاه به زیر قله ی قلات بزی رسیدیم. در اینجا اعضای گروه با دیدن یک گله بزرگ پازن به وجد آمدند.
مسیر را از زیر قله قلات بزی ادامه داده و پس از گذر از یک ریزال با شیب بسیار زیاد و کم کردن حدود 600 متر ارتفاع ساعت 13 به چشمه مخملی زیبا رسیدیم. پس از استراحت و صرف نهار ساعت 14 مسیر را به سمت بالای خط الراس ادامه داده، دوباره با گذر از شیب تند و طولانی در ساعت 16 به گردنه مابین قله پوتک و قله ی فردای قیامت رسیدیم. صعود قله پوتک از روی رشته انجام نمی گیرد. پس از استراحت مسیرسمت راست را به سمت قله فردای قیامت ادامه دادیم و ساعت 16:30 به قله ی فردای قیامت به ارتفاع 4050 متر رسیدیم. در ادامه مسیر برای عبور از خط الراس و تیغه های کاسه خفر، زمان به اندازه کافی نداریم، و چون تا رسیدن به فرودگاه محلی برای شب مانی وجود ندارد، بنا به صلاحدید مسئولین برنامه تصمیم به شب مانی در پایین قله فردای قیامت میشود. پس از پیدا کردن محلی که باد کمتر داشته باشد، محل چادر ها را مسطح کرده و چادر ها را برپا کردیم.
روز جمعه 30 خرداد دوباره به علت وجود باد صبحانه در چادر ها صرف کرده و حرکت بر روی تیغه های کاسه ی خفر را در ساعت 7:30 صبح آغاز کردیم. کاسه خفر هلال آن به طرف جنوب است و دیواره های عظیمی را تشکیل میدهد. در کل مسیر دورنمای زیبای قله مور گل و قاش مستان دیده میشود. ساعت 10:15 به قله ی تل گردل(tol e gerdel)به ارتفاع 4260 متر در زیر قله ی مورگل رسیدیم. مسیر را ادامه داده، ساعت 11:45 به فرودگاه( محل مسطح بین دو قله مورگل و قاش مستان) رسیده و خط الراس غربی به پایان میرسد. تمام دره زیر قله ی قاش مستان را یخچال بزرگی فرا گرفته. از آنجایی که برف نرمی است احتیاج به استفاده از کرامپون نیست، و با سرعت نسبت خوبی پس از یک ساعت و ربع به پایین یخچال میرسیم. در پایین یخچال رودخانه ای از آبِ برفِ یخچال، جاری شده. پس از بیست دقیقه از انتهای یخچال در ساعت 14 به پناهگاه اصفهانی ها(در دامنه کوه قبله) رسیدیم، پس از کمی استراحت پاکوب سمت چپ کوه قبله را به سمت روستای خفر ادامه دادیم. پس از دوساعت در ساعت 16 به باغ های انتهایی روستای خفر رسیدیم. با هماهنگی سوار بر یک نیسان شده و جاده خاکی میان باغ ها را طی کرده و به روستای خفر رسیدیم. سپس به روستای سیور(مبدا صعود) برگشته و پس از برداشتن وسیله نقلیه، منطقه ی پادنا را به سمت شیراز ترک کردیم.

سرپرست برنامه: آقای میلاد کشاورزی

اعضای شرکت کننده: آقایان مسیح الله باقری، سینا ندائی، مجتبی آزادی، مسعود زارع، امید صفایی

((جهت دیدن عکس های کامل این برنامه به پیج اینستای باشگاه به آدرس  tabiat.doost@  مراجعه فرمایید))

 

 

 

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام