گزارش صعود به قله شیرکوه یزد ۱۳۹۹/۷/۱۰

“ما از طبیعت چیزی را برنمیدازیم جز عکس و خاطره و چیزی را به جا نمی گذاریم جز رد پا.”

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
قله شیر کوه :یزد
ارتفاع: ۴۰۷۵متر
تاریخ اجرا: ۱۰ و ۱۱ مهرماه نود و نه
زمان تجمع:ساعت ۱۱ صبح
مکان تجمع: قدوسی شرقی
مدت برنامه:۱/۵ روز
سرپرست: آقای علی محمد کاوه
تعداد اعضا:۱۵ نفر
وضعیت جوی:نیمه ابری

بلند ترین قله استان یزد ، با ارتفاع ۴۰۷۵ از سطح دریا در جنوب غربی شهرستان تفت و در فاصله ۵۰ کیلومتری یزد واقع شده است.این قله امتداد شمالی رشته کوه زاگرس محسوب میشود. از دیگر قلل منطقه میتوان از قله برفخانه طزرجان و دو قله آسمان نما ( معروف به قلل گاو و گوساله ) نام برد. برای صعود به قله مسیرهایی مانند ده بالا، بید کبکان ، لابیدسرخ ، لایخچال ، دره شمس ، دره سوسن و بردستان سانیج وجود دارد که پر تردد ترین مسیر مسیر ده بالا و دره نجیب میباشد.

گزارش صعود :
روز ۵شنبه دهم مهرماه نود و نه به همراه ۱۵ نفر از اعضا
سرپرست برنامه: آقای علی محمد کاوه
مربی: خانم شیدا برزگر
سرقدم خانم فریده یگانه جو و همراهی آقایان و بانوان؛ امید بنائیان جهرمی- محمد هادی کریمی- فرخ صباغ- سارا شکرریز- مهدی شهریار- جمال عرفان نیا- مهدی رضایی- نازی یگانه جو- آیدا ناصری- مریم پیدایی- شهلا مصلح – لیلا شریعتی
ساعت ۱۲ ظهر شیراز را به مقصد یزد و صعود شیرکوه ترک کردیم ناهار را ساعت ۱۳:۳۰در ماشین خوردیم و ساعت۱۴:۱۵ در صفا شهر استراحت کوتاهی داشتیم و مجددا سوار بر ماشین و ادامه راه.
ساعت ۱۸ توقف کوتاهی در شهرستان تفت داشتیم و ساعت ۱۹ به روستای ده بالا رسیدیم نان تازه خریدیم و ساعت ۲۰به دامنه کوه رسیدیم و کمپ ها را بر پا کردیم.
ساعت ۳:۴۵ صبح ۱۱ مهرماه بیدار شدیم و بعد از جمع کردن وسایل ساعت ۴:۵۰ صعود به سمت قله را آغاز کردیم هوا سرد بود ولی نبودن باد کمک زیادی به حرکتمان میکرد. مسیر هموار و مشخص بود ، با حرکتی آهسته و مداوم همزمان با بالا آمدن آفتاب روبه قله درحرکت بودیم. ساعت،۶:۴۵ را نشان میداد که به ابتدای دره نجیب رسیدیم؛ دره نجیب دشوار در صعود ، در فرود سربه زیر بود و باقی مسیر نیز هموار وآسان .  استراحتی چند دقیقه ای داشتیم و آبی خوردیم و به راهمان ادامه دادیم ساعت ۸:۲۵ به پناهگاه رسیدیم و بعد از استراحتی نیم ساعته و خوردن صبحانه ساعت ۹ صبح مسیر قله را در پیش گرفتیم در فراز قله جانپناهی کوچک و دکل مخابراتی نیز مشاهده میشد ۱۰:۵۵ به قله شیر کوه رسیدیم سرمای هوا ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر را خاطرنشان میکرد مدت زمان کوتاهی را به گرفتن عکسهای یادگاری و اندکی استراحت گذراندیم و با انرژی فراوان ناشی از حس موفقیت در صعود، ساعت ۱۱:۱۵ مسیر بازگشت به جانپناه را در پیش گرفتیم ۱۲:۰۵ به جانپناه رسیدیم ، بعد از خوردن ناهار و کمی استراحت ۱۳:۰۵ با خیالی آسوده جانپناه را به سمت ده بالا ترک کردیم در ساعت۱۶ به ده بالا رسیدیم در سایه درختان ده در نزدیکی اولین چشمه، که با لوله کشی در یک استخر، آب کرده بودند ؛ سرو صورتی تازه کردیم و تا آخرین لحظات از نزدیک بودن به شیرکوه لذت بردیم.
با سوار شدن در ماشین ساعت ۱۷ به سمت شیراز حرکت کردیم و نهایتا ساعت ۲۴ به شهرمان؛ شیراز زیبا رسیدیم.
به امید صعودهای بهتر و بیشتر

تهیه گزارش: خانم لیلا شریعتی

جهت دیدن عکسهای بیشتر این برنامه به پیج باشگاه در اینستاگرام به آدرسtabiat.doost@ مراجعه فرمایید

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام