گزارشی از اقدامات و عملیات بازسازی و ترمیم «جان‌پناه قدیمی بارگاه سوم دماوند»

به اطلاع تمامی کوه‌نوردان می‌رساند؛ فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، با هدف حفاظت و ثبت ملی جان‌پناه قدیمی بارگاه سوم دماوند که در سال‌های اخیر متاسفانه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و در شرایط بسیار نامطلوب، بلا استفاده و قریب به تخریب به سر می‌برد و هم‌چنین با هدف ارائه خدمات به کوه‌نوردان، از دو سال پیش عملیات بازسازی و ترمیم این جانپناه ارزشمند را با الگوبرداری از موارد مشابه به‌ویژه در منطقه «آلپ»، آغاز کرد و خوشبختانه در حال حاضر روند بازسازی کامل داخل جان‌پناه شامل موارد ذیل انجام شده و به پایان رسیده است:
-تخلیه انبوه زباله‌های موجود در داخل جانپناه
– تخلیه تخت‌های فلزی فرسوده و شکسته و چوب های مربوطه
– ترمیم کف جانپناه
– نصب ایزوگام کف پناهگاه
-ترمیم دیوارها و صفحات فلزی داخل
-ایجاد یک لایه عایق فوم در کف و بدنه
– چوبکاری کلیه فضای داخل اعم از کفِ دیوارها، سقف و طراحی داخلی
– سیم کشی داخلی و نصب چراغ های ال ای دی
-نصب تهویه و…
هم‌چنین مرحله دوم بازسازی شامل؛ – تعمیرات فضای بیرونی -سکوهای اطراف – نصب صفحات خورشیدی و در صورت لزوم  بازسازی سرویس بهداشتی بخش جنوبی در دست کار قرار دارد.

خاطرنشان می‌شود؛ فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در نظر دارد با حمایت بخش محیط زیست فدراسیون جهانی کوه‌نوردی UIAA و اقداماتی نظیر استقرار ستاد حفظ محیط کوهستان، عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف تا حتی المقدور، تفکیک کامل زباله‌های خشک و تر و اقداماتی از این دست در این جان‌پناه، آن را به عنوان اولین جان‌پناه محیط زیستی و الگویی برای دیگر پناهگاه‌های مجموعه فدراسیون تبدیل و معرفی نماید.
تمامی کوه‌نوردان و متقاضیان جهت استفاده از خدمات این جانپناه می‌توانند پس از عضویت، به بخش رزرواسیون پورتال فدراسیون مراجعه کرده و رزرو خود را انجام دهند. شایان ذکر است؛ کلیه هزینه های رزرو صرف حفظ مکان مذکور و بازسازی اطراف جان پناه خواهد گردید.
گفتنی‌ست؛  هم‌زمان با این اقدامات، از تابستان سال‌جاری، عملیات بازسازی پناهگاه بارگاه سوم (جدید) دماوند نیز با روشی مشابه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام