کوهنوردی با باشگاه‌های معتبر یا گروه‌های دوستانه؟!

فرناز دولتخواه به همراه یک گروه ۲۰ نفره آن هم نه در قالب باشگاه معتبر کوهنوردی بلکه در جمع یک گروه دوستانه برای صعود قله دماوند از جبهه شمال شرقی اقدام می‌کنند که به دلیل خستگی به همراه یکی از اعضای گروه کمی با فاصله از گروه اصلی به سمت پایین حرکت می‌کنند و در مسیر یخچال شمال شرقی دچار حادثه شده و سقوط می‌کنند.

پس از سقوط بر اساس اظهارات همراه خانم دولتخواه هر دو کوهنورد مصدوم می‌شوند با این وجود خانم دولتخواه اعلام می‌کند به دلیل جا ماندن کوله باید با بالاتر از محل سقوط صعود کند که بر این اساس همراه خانم دولتخواه ایشان را رها می‌کند و به سمت پایان قله حرکت می‌کند که  این اشتباه بزرگی بوده است.

وقتی اخبار تلخ مرگ کوهنوردان در کوه را در رسانه‌ها می‌خوانیم و می‌بینیم  مساله بسیار داغ است و کوهنوردان سراغ علت مرگ و چرایی آن می‌افتند و چند روز دیگر آن را به کلی فراموش می‌کنند و همراه تیم‌های دوستانه و غیر حرفه‌ای صعود می‌کنند، کوهنوردی ورزشی نیست که برای سرگرمی و تفنن انجام شود بلکه باید همه تکنیک‌های آن را در نظر گرفت و بعد اقدام کرد.

گروه‌های دوستانه و تفریحی که هیچ اطلاع و آگاهی از کوه و رویدادهای پیش روی آن از جمله طوفان، برف و کولاک و… ندارند جمعی از کوهنوردانی که دچار غرور کاذب شده و احساس می‌کنند که همه راه و چاه را می‌دانند با خود همراه می‌کنند غافل از اینکه فوت آخر کوزه‌گری را نمی‌دانند و عواقب بسیار تلخی را برای کوهنورد و خانواده‌اش به بار می‌آورند. این سرپرستان نامعتبر و بدون مجوز باعث می‌شوند خانواده‌ها دیگر اعتمادی به کوهنوردی دختران و پسرانشان نداشته باشند وبا ترس و دلهره از آمدن فرزندان خود به کوه جلوگیری کنند.

متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تابستان کوهنوردی در دماوند و دیگر کوه‌ها راحت و آسان است و با گروه‌های دوستانه و فاقد مجوز وارد کوهستان می‌شوند. دماوند نزدیک به ۶۰۰۰ متر ارتفاع دارد و به هیچ وجه نمی‌شود صعود آن را دست کم گرفت و هر لحظه ممکن است شرایط کوهنوردی سخت شود، لطفا با افراد دارای صلاحیت و باشگاه‌های کوهنوردی و با آمادگی کامل به قصد کوهنوردی وارد دماوند و دیگر کوه‌های ایران شوید و از این فاجعه‌های جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

پ.ن : می‌توان برای اطلاع از نام باشگاه‌های معتبر به فدراسیون و هیات‌های کوهنوردی هر استان مراجعه کرد و یا از طریق سایت رسمی آنها جویا شد.
براستی ارزش جان انسان با چه چیز برابری می‌کند؟  چرا اجازه می‌دهیم افراد نابلد و سودجو اینگونه خانواده‌ها را عزادار کرده و با غرور کذب خود جامعه کوهنوردی را داغدار کنند.
پس بیایید دست کم خودمان کاری نکنیم که پشیمانی جبران ناپذیری به خانواده‌ها وارد شود.
نویسنده: شهاب بیات

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام