انتخاب همنورد خوب از مهمترین فاکتورهای موفقیت و ایمن بودن برنامه های کوهنوردی

در دنیای کوهنوردی پذیرفتن مسئولیت بسته به مهارت شخص متفاوت است و انتخاب همنورد مناسب از ضروریات کوهنوردی سالم است.

مشکلی که در این چند سال اخیر جامعه کوهنوردی را دچار مشکل کرده است، انتخاب همنورد نادیده و ناآزموده است. طرفین فقط بر مبنای شناخت مجازی مبادرت به کوهنوردی می کنند و بعضا مشکلات جدی به وجود می آورند.

چندین فاکتور مهم در انتخاب همنورد مناسب دخیل هستند، از جمله:
*شناخت قبلی
*شناخت در حین برنامه
*آگاهی از اخلاق و رفتار طرف مقابل
*آگاهی از میزان قدرت جسمی و فنی
….و چندین مورد دیگر

قبل از برنامه حتما مواردی را با هم به مشورت بنشینید. از ناراحتی و بیماری طرف مقابل تان آگاهی کامل داشته باشید و حتما برای خود فرضیه سازی کنید که اگر اتفاقی افتاد چه باید کرد.

هیچ وقت همنوردتان را به خاطر صعود به قله ای تنها نگذارید، این کار دور از جوانمردی و اخلاق است (مگر با برنامه قبلی این کار را کرده باشید).

هیچ وقت گول ظاهر فریبنده و بزک کرده کوهنوردنماها را نخورید که این ها بزرگ ترین آسیب را به جامعه کوهنوردان وارد کرده اند. این افراد با ادعاهای پوچ و بی اساس افراد مبتدی را به قله و برنامه می کشانند و نهایت استفاده را از سادگی کوهنوردان آماتور می کنند.

اگر به حد شناخت همنورد خوب نرسیده اید حتما با گروه ها و باشگاه های مجاز کوهنوردی کنید. چرا که با این کار هم خود را از شر این افراد حفظ می کنید و هم سلامتی خود را تضمین می کنید. (البته دسته ای هم هستند که دوست دارند بدون قید و بند کوهنوردی کنند که اینها دیگر به خودشان مربوط است).

سخنی هم با عزیزانی داریم که اگر مسئولیت صعود فردی و یا گروهی را بر عهده می گیرید، به تمام جوانب کار فکر کنید و نهایت دقت و مهارت را در برابر این افراد انجام دهید، چراکه با بروز هر اتفاق کوچک و بزرگ، این شما هستید که  مورد مواخده قرار می گیرید.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام