گزارش صعود به قله سنبران استان لرستان

بنام خداوند هستی بخش

تاریخ 21 تا 23 مهرماه 1400 اجرا شده توسط گروه کوه نوردی باشگاه طبیعت دوست

سنبُران نام بلندترین قل ۀ رشته کوه اشترانکو ه واقع د ر استان لرستان و شهرستان ازنا قراردارد و بعد از دنا و زردکوه سومین رشته کوه مرتفع زاگرس است. ارتفاع قلۀ اصلی از سطح دریاهای آزاد ٤١٥٠ متر است و مسیر صعود آن از استان لرستان و در شهرستان ازنا روستای دربند و ایستگاه قطار دربند سپس روستای طیان و مسیر پاکوب مشخص است که این مسیر دارای چشمه های چهارفصل و همچنین دارای یک پناهگاه به نام گل گل کنار چشمه های به همین نام به ظرفیت شصت نفر در ارتفاع۲۷٠٠ متری و جانپناهی به نام چال کبود در ارتفاع ۳۶٥٠ متری واقع در در های یخچالی به همین نام است که مشرف به قل ههای مرتفع اشترانکوه سنبران و گل گل است .

اُشْتُرانْکوه مشهور به آلپ ایران رشت هکوهی در شرق استان لرستان، جنوب شرقی دورود تا جنوب الیگودرزو یکی از بلندترین رشته کو ههای زاگرس است.بلندترین قله این رشت هکوه به نام سنبران به ارتفاع ٤١٥٠ متر است و یکی از ١٥١٥ قله بسیار برجسته جهان ب هشمار م یرود.این رشت هکوه سرچشمه یکی از سرشاخه های اصلی رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی آلپی جدید ایجاد شده است. این کوه از جمله کوه های جوان میباشد که در حدود ۳٠ میلیون سال پیش ایجاد
شده است .

قله های مهم آن از شمال باختری به جنوب خاوری اینهاست: چال میشان، گل گل، گل گهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی،فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنا در و کوله جنو .  دریاچه کوهستانی مشهور ((گهر)) در رخ جنوب غربی اشتران کوه واقع است.

صعود به سن بران معمولاً با شبمانی در پناهگاه گل گل یا جان پناه چال کبود انجام پذیرفته. صعودهای زمستانی به قلل اشترانکوه با مخاطرات شدید همراه بوده، سرمای وحشتناک هوا، ریزش و حجم بسیار بالای برف، متغیر بودن شرایط جوی ارتفاعات و بوران های بسیار شدید همراه با کاهش دید به اضافۀ آبشارهای یخی بسیار خطرناک که عبور از آ نها نیازمند برپایی کارگاه و تجهیزات و آموزش بسیار بالایی است که نیازمند برنامه ریزی مدرن میباشد و متأسفانه در سالهای گذشته گروه های زیادی اسیر قهر طبیعت خشن اشترانکوه شده و حوادث تلخ و ناگواری را رقم زده است. صعود به سنبران جز صعودهای شاخص کشوری بوده و تیمهای هیمالیانوردی آخرین تمرینات داخلی را در قلل این رشته کوه به پایان میرسانند.

مسیر دسترسی به قلۀ سنبران از طریق بزرگراه اصلی اصفهان به لرستان حد فاصل شهرازنا در فاصله ١٠٠ کیلومتری شرق خرم آباد و روستای بزرگ دربند و مسیر از تهران از طریق شهرهای اراک و ازنا در فاصله ۳۷٠ کیلومتری تهران یا از طریق راه آهن تهران اهواز. ایستگاه دربند

شرح اجرای برنامه

ساعت 11 شب روز 20 / 7 / 1400 از شیراز به سمت لرستان حرکت کردیم ، با حدود 35 نفر همنورد آقا وخانم که همه تمرینات منظم و هماهنگی های لازم گروهی رو انجام داده بودیم.بعد از حدود 12 ساعت البته با جمع توقف برای صبحانه در مسیر به ازنا رسیدیم و سپس وارد روستا ی طیان ( ارتفاع 1570 متر ) شدیم ، راس ساعت 2ظهر بعد از اتمام ناهار واستراحت و پوشیدن لبا س و کوله سنگین راهی مسیر شدیم. روستاطیان بین دو شهرستان دورود و ازنا قرار دارد که
از سمت دورود حدود 30 کیلومتر فاصله دارد و از سمت ازنا حدود 15 کیلومتر  می باشد که جاده آن از مسیر جاده اصلی مشخص می باشد.

از طریق مسیر پاکوب مشخص به سوی جنوب غربی از روستا خارج شدیم. از سربالایی تپه ماهورها و عرض چند جوی آب میگذریم. در حالی که نمای خط الراس اشترانکوه از دوردستها پدیدار میگردد و ما رفته رفته به آن نزدیکتر میشویم و درساعت 6 عصر به پناهگاه سنگی چشمه گل گل رسیدیم وآماده اسکان شدیم .گروهی از دوستان به صورت شب مانی در پناهگاه و گروهی هم با برپایی چادر اقدام به استراحت و صرف شام کردند .

صبح روز بعد 22 مهر ماه 1400 ساعت 4 صبح صعود خود را به صورت کوله سبک به سمت قله شروع کردیم .البته این نکته رو باید بگویم تمام وسایل سنگین به همراه یک نگهبان بسیار محترم از اهالی روستا که با هماهنگی سرپرست برنامه محیا شده بود در کنار وسایل ما ماندند و ما با خیال راحت صعود رو اغاز کردیم. به سمت لبه بلند خاکی که به صورت سدی در مقابل دو قله و چال کبود حائل است، حرکت کردیم.ضمنا تا جان پناه چال کبود و مسیر آن تا قله آب وجود ندارد از طریق
راه مالرو در کمرکش کوه مقابل پناهگاه با کمی انحراف به سمت راست به سمت چال کبود را ه را ادامه دادیم .

در حدود 1 ساعت بعد به شیب تندی می رسیم که به گرده ماهی معروف می باشد و شیب نسبتا تند و نفسگیری دارد که انتهای آن به ابتدای چال کبود می رسد حدود 3 ساعت حرکت بر روی این گرده طول میکشد و سنگ مثقال که برخلاف نامش چندین تن وزن دارد، در مسیر قرار گرفته که باعث زیبایی مسیر میشد . در ساعت 7 وارد دره قوسی شکل چال کبود شدیم(ارتفاع 3600) در چال کبود جان پناهی به رنگ نارنج ی وجود دارد .

بعد از کمی استراحت و کوله سبک ساعت 7:15 دقیقه جهت صعود آماده می شویم در اینجا مسیر به دو قسمت تقسیم میشود از سمت راست جانپناه مسیر قله گل گل و از سمت چپ آن مسیر قله سنبران می باشد. هر دو قله دارای مسیر های سنگلاخی می باشد که برای رفتن به قله سنبران از طریق مسیری که از سمت چپ پناهگاه شروع شده و تا زیر یخچال فصلی ( شن اسکی) می رسد حرکت نموده و از این مسیر که شیب نسبتا تندی دارد گذشته تا بر روی خطالراس سوارشویم ا ز اینجا به بعد نیز مسیر تیغه ای و سنگلاخی میباشد که تا قله ادامه پیدا میکند .از خطالرس تا قله 3 ساعت زمان نیاز دارد و در اکثر اوقات می بایست دست به سنگ شد ولی نیازی به استفاده از وسایل فنی نمی باشد.

نهایتا افراد تیم صعو د کنند ه ساعت 10:45 بر روی قله سنبران با ارتفاع حدود 4150 متر ایستادند.

به قله که می رسیم شاهد نگین فیروزه ای اشترانکوه یعنی دریاچه گهر خواهیم بود که بسیار زیبا و درخشان میباشد در این جا واقعا به خاطر این زیبایی و عظمت پر شکوه شکر یزدان بی همتا را باید کرد .سپس بعد از گرفتن عکس جمعی و تکی و صرف صبحانه زیر قله مسیر خود را به سمت جان پناه و سپس پناهگاه اول آغاز کردیم.

برای فرود با تشخیص سرپرست ومربیان همراه ، به خاطر سرعت عمل در قسمتهایی از آن با پایین آمدن از صخره ها با احتیاط حرکت کردیم وبعد حدود 2 ساعت به چال کبود رسیدیم و بعد از استراحت کوتاه به سمت پناهگاه اول حرکت کردیم و به پناهگاه چشمه گل گل رسیدیم و پس از 45 دقیقه استراحت و پیوستن تمامی اعضای گروه و آماده کردن کوله سنگین از آنجا به سمت روستای طیان حرکت نموده و در ساعت 7 به روستای طیان رسیدیم و برنامه صعود با نظم و انرژی
بسیار بالا همنوردان و اجرای بسیار حرفه ای سرپرست برنامه جناب اقای بهروز پایداری و همراهی استادان ارجمند جناب علمدار و شکررو .با سلامتی کامل تمامی هم نوردان به پایان رسید.

در پایان با هماهنگی های انجام شده از قبل محلی برای استراحت و حمام در روستا محیا شد که بسیار مجهز و مرتب از هر نظر بود .که به خانه های بوم گردی شهرت دارند و این گونه خانه ها کاملا زیبا از لحاظ طراحی و معماری میباشند. بعد ازحمام و صرف شام و مدتی دورهمی فو ق العاده لذت بخش اماده خواب شدیم وصبح روز بعد ساعت 11 صبح در تاریخ23 مهرماه 1400 بعد از صرف صبحانه راهی شیراز شدیم و بعد از توقف 1 ساعته برای صرف ناهار در نجف آباد اصفهان به
سمت استان فارس و شیراز حرکت کردیم و در کمال ارامش و راحتی به سلامت کامل ساعت 12 شب به شیراز رسیدیم واین برنامه کم نظیر و نمونه به پایان رسید.(لازم به ذکر هست اتوبوس VIP دربست در تمام مدت برنامه در اختیار بود وهزینه برنامه 420 هزار تومان تعیین شده بود.)

اسامی نفرات شرکت کننده :

محمدحسن فهندژ، احمدرضا فهندژ، محمد مهدی رفیعی، کوروش مهرآسا، مسعود اشراق، لیلا بردو، ایمان زارع، زهرا اسکندری،رامش تاج الدینی، محمد امین تاج الدینی، محبوبه صالحی ،معصومه یگانه جو، علیرضا جعفری ،ایمان پرمون، توران شجاعی،لیلا شریعتی، معصومه فرزانه ،بهروز پایداری، سید رسول علمدار، پیمان کاظمی ،جواد نصیری، امیر استخر،محسن زارع ،صادق صالحی خاتونی، سعید شکری، امید بنائیان ،حمید فرهنگیان، محمد هادی کریمی، مجتبی نصیریف محمد تقی زاده، نجف علی زارع فکوروش زارع، میثم ماندگار.

به سرپرستی جناب استاد بهروز پایداری

موقعیت جغرافیایی :
مختصات طول وعرض جغرافیایی قله: 33.34024 49.30441 مختصات UTM قله :
39S 342206 3690291 ارتفاع قله : 4150 متر
ارتفاع مبدا شروع برنامه : 1800 تاریخ اجراء : 21 مهرماه تا 23 مهرماه 1400 نحوه اجرا : باشگاهی ودوستان ه
سطح برنامه : سنگین
ساعت و تاریخ حرکت شیراز: سه شنبه 20 مهرما ه ساعت 11 شب
وسیله نقلیه اتوبوس VIP
پشتیبانی تلفن همراه : عدم پوشش در برخی نقاط مسیرو در زیر قله عالی به همراه اینترنت قابل قبول.دوپناگاه انتن دهی  عالی.

شرایط جوی: بسیار پایدار در زمان اجرای برنام ه
ایمنی منطقه: ام ن
مدت زمان کلی پیمایش مسیر کوهپیمایی : حدود 23 ساعت
ارتفاع مکان های مهم مسیر قله سنبران:

روستای طیان( ابتدای مسیر ) : 1570 متر
پناهگاه اول ( گل گل ) : 2750 متر
پناهگاه دوم ( چال کبود ): 3600 متر
قله سن بران : 4150 متر
دروضعیت هوا: آفتاب ی وتقریبا بدون با د د ر زی ر قله ودر سایر نقاط و پناگاه و جانپناه مناسب.
شرایط جوی: بسیار پایدار در زمان اجرای برنام ه
ایمنی منطقه: ام ن
مدت زمان کلی پیمایش مسیر کوهپیمایی : حدود 23 ساعت
ارتفاع مکان های مهم مسیر قله س ن بران:
روستای طیان( ابتدای مسیر ) : 1570 متر
پناهگاه اول ( گل گل ) : 2750 متر
پناهگاه دوم ( چال کبود ) : 3600 متر
قله سن بران : 4150 متر
در پایان تشکر ویژه میکنیم از جنا ب بهرو ز پایداری عزیز بابت اجرای برنامه و سرپرستی گروه و تقدیر و تشکر از جناب رسول
علمدار و سعید شکری بابت همراهی بینظیر دوستان .
با سپاس از هم نوردان عزیز شرکت کننده.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.