گفت‌و‌گو با «عظیم قیچی‌ساز»

«عظیم قیچی‌ساز»:
تاکنون مشکل‌ترین صعودم، «آناپورنا» بوده است!
تلخ‌ترین خاطرات ورزشی : جان‌باختن «اوراز» و «اسفندیاری»!

“قیچی ساز” در گفت‌و‌ گو با پایگاه خبری شبکه‌ایران گفت: از بهار امسال تاکنون موفق به فتح ۳  قله‌ بالای ۸‌هزار متر جهان شامل قله‌ی 8 هزار و 91 متری «آناپورنا» نپال، صعود به قله 8 هزار و 611 متری «کی‌تو» واقع در منطقه قراقروم پاکستان و فتح قله 8 هزار و 163 متری  «ماناسلو» در نپال شده ام.

وی تصریح کرد: تا 2 سال آینده با تکمیل صعودها به هدف خود یعنی رسیدن به فتح 14 قله بالای 8 هزار متر دنیا دست خواهم یافت علاوه بر این تمام صعودهایم به قله های مرتفع را بدون استفاده از اکسیژن مصنوعی به ثبت رساندم.

قیچی ساز بیان داشت: درحال حاضر 29 نفر از کوهنوردان و هیمالیانوردان از 15 کشورجهان توانسته‌اند با صعود به 14 قله بالای 8 هزار متر دنیا در باشگاه 8 هزارمتری‌ها نام خود و کشورشان را جهانی کنند و برای میهن‌شان افتخارآفرینی کنند که بیشتر این هیمالیانوردان از کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه و … بوده‌اند البته از قاره آسیا هم کوه‌نوردانی از قزاقستان، کره، چین موفق به صعود 14 قله مرتفع بالای 8 هزار متر جهان شده‌اند.

وی در پاسخ به به این سوال که در یازدهمین صعودت به قلل بالای 8 هزار متر جهان، نوبت به کدام قله می‌رسد؟، خاطرنشان کرد: هنوز دقیقا مشخص نیست کدام یک از 4 قله باقیمانده در اولویت صعودهایم قرار دارد. اگر مشکل ویزایم برای صعود به قله منطقه تبت مرتفع شود، این منطقه دراولویت است و گرنه دراندیشه صعود یازدهم خود به یکی از قله‌های منطقه نپال خواهم بود.

قیچی ساز خاطرنشان کرد: البته 4 قله باقیمانده به لحاظ صعود آسان تر از فتح قله های قبلی است ولی با این وجود نباید این قله ها را دست کم گرفت و باید برای هر صعود، حرفه‌ای فکر کنیم.

این هیمالیانورد اهل استان آذربایجان شرقی با اشاره به این که حامیان مالی ‌اش در صعود‌های اخیر خود به قلل مرتفع جهان شهرداری تبریز و شورای شهر بوده است، یادآور شد: 3 صعود من از این 10 صعود در قالب تیم ملی کوه‌نوردی ایران و با سازماندهی و حمایت فدراسیون بوده است ولی در 7 صعود دیگر با حمایت شهرداری تبریز موفق به فتح قله‌ها شدم. امیدوارم با تحقق حمایت مالی و فارغ از تأمین اعتبار در بقیه صعودهایم نیز بتوانم نام کشورم ایران را در فهرست کشورهای صعودکننده به 14 قله بالای 8 هزار متر دنیا ثبت کنم.

وی درباره آخرین صعود خود به قله مرتفع ماناسلو در نپال گفت: در این صعود که با موفقیت به پایان رسید، مهدی قلی پور هیمالیانورد آذری نیز همراه من بود. بر خلاف تصور اکثر کوهنوردان که معتقدند فتح این قله نسبت به دیگر قلل آسان است ولی باید گفت که اصلا چنین نیست به طوری که امسال در جریان صعود به این قله بهمن بزرگی در منطقه رخ داد که منجر به کشته شدن 15 نفر کوهنورد خارجی شد.

قیچی ساز مشکل ترین صعود خود از 10 صعود اخیر خود به قلل مرتفع جهان را فتح قله 8 هزار و 91 متری آناپورنا عنوان کرد و افزود: خطرات صعود به این قله تا حدی است که 40 درصد از افراد صعودکننده از سراسر جهان، جان خود را در این منطقه به دلایل مختلفی همچون سقوط از پرتگاه، ریزش بهمن و … از دست داده اند. البته بهار امسال طی صعودی که من به این قله داشتم ریزش بهمنی در این منطقه رخ داد که خوشبختانه به خیرگذشت.

این کوه‌نورد برجسته ایرانی بیان داشت: کوه‌نوردی و صعود به قله‌های مرتفع در خون من عجین شده و هرگز انس و الفتم را با کوه قطع نمی‌کنم و تلاش دارم پس از ثبت جهانی فعالیتم را تا زمانی که در توانم هست در این زمینه ادامه دهم.

“قیچی ساز” در تشریح شیرین ترین وتلخ ترین خاطرات ورزشی خود گفت: شیرین خاطره من این است که به عنوان نخستین ایرانی توانسته‌ام صعودهای موفقی به قلل مرتفع دنیا داشته باشم . یکی از تلخ ترین خاطرات ورزشی‌ام نیز از دست دادن دوستان کوه‌نوردم همچون محمد اوراز در گاشربروم یک و همچنین جان باختن لیلا اسفندیاری در جریان صعود به قله کاشربروم 2 واقع در منطقه پاکستان بود که از کوه سقوط کرد و درجلوی چشمانمان جان خود را از دست داد.

وی در پایان بر لزوم حمایت بیش از پیش مسئولان فدراسیون کوه‌نوردی از این رشته مفرح تأکید کرد و افزود: فدراسیون حمایت های خود را در حد توان نه از نظر مالی بلکه به لحاظ مکاتبات اداری، هماهنگی برای اخذ ویزای کوهنوردان و غیره انجام می‌دهد که امیدوارم با تداوم حمایت‌ها، بتوان این رشته مفرح را بیشتر به جامعه بویژه جوانان معرفی کنیم .

خبرنگار: مرتضی ده‌آبادی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام