کوهنوردی درهوای بارانی

کوهپیمایی و هوای بارانی

         شاید عجیب بنظر برسد که بسیاری از کوهنوردان از نحوه پوشیدن لایه های پوشاک خود بی اطلاع هستند . بطور مثال پوشیدن لباس نخی (کتانی) در هوای بارانی یک فاجعه محسوب میشود . لباسهای زیر(بیس لایر ها) و لایه میانی و پوشش نهایی باید از جنسی باشند که عملکردشان در برابر رطوبت مخالف همدیگر نباشند . بطور مثال پوشیدن لباس پشمی روی نخی (و برعکس) باعث میشود حتی بدون باران لباسهایمان خیس و چسبنده شوند چون لباس پشمی رطوبت را منتقل میکند ولی پارچه نخی رطوبت را در خود نگه میدارد .

:Layering system 

 

   “بیس لایر” ها (Base Layer) بهترین گزینه برای لباس زیر هستند چون رطوبت بدن را منتقل میکنند و زود خشک می شوند

 ” پوشش میانی”  (Mid Layer) هم با قابلیت انتقال رطوبت مانع خروج گرمای بدن می شود

    ” پوشش نهایی” (Outer Layer)که ضد آب و از جنس “گرتکس” هستند مانع ورود آب و باد می شوند .

 

 

این سه لایه اصلی در ضخامت ها و جنس های مختلف در بازار یافت می شوند و با توجه به شرایط آب و هوایی باید انتخاب شوند .بیاد داشته باشید در کوهنوردی راحتی و سبکباری بسیار مهمتر از کمی خیس شدن یا کمی احساس سرما کردن است ، بنابراین تواناییها و ضعف های خود را بشناسید و با توجه به آنها ، مسافت و نوع پیمایش ، شرایط آب و هوایی ، نوع پوشاک و وزن کوله خود را به دقت انتخاب کنید . سعی کنید با کمی تحمل سرما از پوشاک میانی خود بکاهید تا جلو تعریق بیش از حد را بگیرید همچنین با باز کردن زیپهای هواخور کاپشن بارانی خود بخارهای ساطع شده از بدن را به بیرون هدایت کنید تا مانع انباشت عرق در لایه های زیرین شوید .

کاپشن بارانی مخصوص برای کوهپیمایی در هوای بارانی دارای سرآستین های صاف ولبه دار مجهز به نوار چسبی قابل تنظیم می باشند که میتوان آنرا دور دست محکم کرد ( سرآستین های کش دار گزینه مناسبی نیستند چون آب از محل چین خورده وارد آستین می شود)  .

همچنین  در کلاه  آن  یک نیم نقاب ضخیم ونسبتا سنگین و گاها قابل انعطاف تعبیه شده است که موجب دید بهتر و حفاظت بیشتر در باد و باران میشود این  کلاه در لبه ها و پشت آن کش کار گذاشته شده که از سه طرف قابل تنظیم می باشد :

       این کاپشن ها نسبتا بلند هستند و لبه پایینی آنها کشدار و قابل تنظیم هستند و تا پایین کمر را میپوشانند .

توصیه های کاربردی برای خشک ماندن در کمپ

 –  بمحض دیدن ابرهای غلطان و متراکم شونده بلا فاصله کاپشن بارانی خود را بپوشید و منتظر باران نشوید .

– اگر دستکش و جوراب خیس دارید ، بجای اینکه آنها را در جیب مچاله کنید میتوانید آنها را بین لایه های لباس خود بگذارید تا در حین حرکت با گرمای بدن به آرامی  خشک شوند .

– هنگام رگبارهای شدید سعی کنید دست خود را کمتر بالا ببرید تا آب از آستینتان وارد نشود برای این منظور طول باتوم های خود را کاهش دهید .

– لباس زیر اضافه همراه داشته باشید و بمحض رسیدن به محل شبمانی آنها را تعویض کنید و از احساس یخ زدگی و چسبندگی خود را خلاص کنید و یا نیم تا یکساعت قبل از رسیدن به کمپ از سرعت خود بکاهید تا میزان تعریق را کم کنید و بمحض رسیدن به کمپ دراز نکشید ، در کارهای عمومی کمپ شرکت کنید تا لباسهایتان با استفاده از گرمای باقیمانده در بدن فرصت خشک شدن داشته باشند .

– اگر لباس خیس دارید آنرا روی وسایل رها نکنید و حتما یک طناب داخل چادر بکشید و لباس را روی طناب آویزان کنید .

– برای تخلیه رطوبت داخل کیسه خواب میتوان چند بطری کوچک را از آب گرم پر کرده ودرب آنها را محکم ببندید و داخل کیسه خواب گذاشته تا در طول شب رطوبت باقیمانده در لباسها  از کیسه خواب خارج شوند همچنین میتوان  جورابهای خیس را  روی بطری آب گرم بکشیم تا خشک شوند .

Climbing  MAR 2018 مجله

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام