کم‌ خوابی و تاثیرات سوء آن بر کوهنوردان

تاثیر کم‌خوابی بر فرایند متابولیسم گلوكوز

از دیگر تاثیرات منفی دوره بی‌خوابی می‌توان به کاهش آزادسازی هورمون رشد در انسان و نیز اخلال در سنتز گلیکوژن اشاره داشت. و از آنجایی که گلیکوژن و گلوکوز (به شکل ذخیره شده) عمده سوخت و انرژی عضله می‌باشند می‌توان به تاثیر بسیار منفی بی‌خوابی در اجرای یک برنامه موفق کوه‌نوردی پی برد.

هورمون رشد
به‌غیر از توجه به دلایل فوق در خصوص تاثیر منفی بر منابع انرژی عضله، خواب کافی و مناسب موجب افزایش آزادسازی هورمون رشد در بدن ورزشکاران می‌شود، هورمون رشد موجبات رشد و ریکاوری عضلات، فرایند ساخت استخوان‌ها و نیز چربی‌سوزی مناسب را فراهم می‌کند.

*   چه میزان خواب برای ورزشکاران مناسب است؟
متخصصان و محققان حوزه خواب 7 تا 9 ساعت خواب روزانه برای بزرگسالان و نیز 9 تا 10 ساعت خواب برای نوجوانان را مناسب می‌دانند. آنها همچنین معتقدند اگر شما 20 دقیقه پس از رفتن به تخت خواب، به خواب رفتید و بدون نیاز به زنگ ساعت از خواب بلند شدید، احتمالا خواب مناسب و کافی را تجربه می‌کنید اما اگر به محض آنکه سر خود را روی بالش قرار دادید بخواب رفته و برای بیدار شدن از زنگ ساعت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد خواب کافی و مناسبی ندارید.

*    از دیگر تاثیرات مستقیم خواب بر اجرای برنامه ورزشی مناسب می‌توان به این موارد اشاره داشت:
– بهبود و افزایش قدرت عکس‌العمل
کم‌خوابی و خواب بی کیفیت با تاثیر مستقیم بر تمرکز و ذهن شما، قدرت عکس‌العمل و پاسخگویی را بطور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که 22 ساعت بی‌خوابی، تاثیری معادل استفاده از 4 نوشیدنی الکلی بر تمرکز و قدرت عکس‌العمل شما دارد.

– کاهش احتمال آسیب‌ ديدگي
. بنظر می‌رسد دلیل این امر ایجاد خستگی ناشی از کم‌خوابی یا بی‌خوابی و در نتیجه کاهش زمان عمل یا عکس‌العمل در مواقع لازم است.

– تاثیر بر مدت زمان اجرای فعالیت
کم‌خوابی می‌تواند بطور مستقیم باعث کاهش زمان اجرای فعالیت شما شود. دانشمندان بر این باورند که با تسلط بر علوم مربوط به خواب و استراحت کافی حتی میتوان موفقیت‌ها و آینده اجرای ورزشکاران را پیش‌بینی کرد.

– دقت و سرعت بیشتر
خواب برای اعمال بیوشیمیایی، فیزیولوژی و ترمیمی بدن بسیار حیاتی است.

– خطای ذهنی کمتر
کمبود خواب بر قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت شما تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع انگیزه، تمرکز، فراگیری و قدرت حافظه شما در اثر بی‌خوابی کاهش می‌یابد.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام