مطالعات اورست و تاثیر ارتفاع بر فشارخون:

در مطالعاتی که به توسط محققان ایتالیایی در کوه های هیمالیا (کوه اورست) صورت گرفته است، مشخص شده که با رفتن به ارتفاعات بالا فشار خون شما هم افزایش پیدا می‌کند.

محققانی که این نتایج را بدست آورده اند با ۴۷ تن از کوهنوردانی که به کمپ پایه اورست رفته بودند همراه شدند. این کمپ در ارتفاع ۵۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

در مسیر رفتن به این ارتفاع تمامی این کوهنوردان با استفاده از دستگاه های اندازه گیری، فشارخون خود را بصورت ممتد و خودکار اندازه‌گیری کردند.

این مطالعه نشان داد که رفتن به ارتفاع ۵۴۰۰ متری موجب افزایش ۱۴ میلی متری جیوه در فشارخون سیستولیک یا ماگزیمم و افزایش ۱۰ میلی متری در فشار دیاستولیک یا مینیمم می شود.

آن‌ها همچنین تاثیر یک داروی پایین آورنده فشارخون به نام Telmisartan را بر روی این فشار خون ایجاد شده بررسی کرده و متوجه شدند که این دارو با اینکه در سطح دریا می تواند فشار خون افراد را به راحتی کم کند ولی در ارتفاع بالا از عهده این کار بر نمی آید و به زبان دیگر در ارتفاعات بالا نمی توان از این دارو برای کنترل افزایش فشار خون ناشی از ارتفاع استفاده کرد.

محققان می گویند این افزایش فشارخون در ارتفاعات بالا می تواند ناشی از کمبود اکسیژن همزمان با افزایش سطح فعالیت بدنی باشد که با تغییر در عملکرد سیستم خودمختار سمپاتیک در بدن می تواند منجر به افزایش فشارخون شود.

این تحقیق نشان می دهد که افراد مبتلا به فشارخون وقتی برای کوهنوردی به ارتفاعات بالا می روند باید مراقب فشار خون خود باشند.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام