گزارش صعود به چکاد تشگر بام استان هرمزگان

کوهستان هُماگ یا تشگر از رشته کوه های زاگرس جنوبی در شمال شهرستان بندر عباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است

ارتفاع این چکاد 3237 متر از سطح دریا بلند ترین چکاد استان هرمزگان میباشد.
کوهستان هماگ از غرب به روستای سیرمند،  از شرق به روستای هماگ،  از شمال به روستای شمیل ‌‍، جائین ، فارغان و بخوان و از جنوب به روستاهای تل گردو، سیاهو، درگز، زاکین و تل سورو محدود میشود.
چکاد تشگر را میتوان از جبهه های مختلف صعود کرد. معروف ترین جبهه صعود از روستای هماگ و سپس روستای توتنگ می باشد. بهترین فصل صعود قله،  پاییز میباشد.

بر آن شدیم تا با جمعی از دوستان چکاد تشگر را صعود واز زیبایی های منطقه لذت ببریم حرکت خود را با یکدستگاه مینی بوس راس ساعت 7 صبح مورخه 98/8/15 از شیراز آغاز کردیم و در ساعت 17 عصر وارد منطقه سیاهو شده و به روستای زاکین رسیدیم وسیله های خود را آماده کردیم وبا دودستگاه نیسان وانت در مدت زمان 40 دقیقه به ابتدای مسیرصعود رسیدیم و شب هنگام حرکت خود را آغاز وبعد از 4/5 ساعت پیمایش در شیب متوسط به کپرها یا به نوعی جانپناه که بیشتر مورد استفاده بومیان ودامداران منطقه قراردارد، رسیدیم  با پرپا کردن چادر شبی سرد را به صبح رساندیم  و صبح هنگام ساعت 4/5 برپا و ساعت 5 به طرف قله به حرکت در آمدیم ابتدا در شیب ملایمی حرکت وسپس وارد دره بزرگی شدیم و بعد از عبور از دره تا زیر قله شیب ملایم ودر زیر قله شیب تندتر میشد راس ساعت 9 بر بلندای چکاد تشگر ایستادیم وبعد از کوتاه استراحتی وگرفتن عکس های یادگاری به سمت کپرها برای جمع کردن چادرهای خود فرود آمدیم ساعت 17:30  به ابتدای محل سوار شدن به وانت ها رسیدیم وبعد از سوار شدن به روستای زاکین برگشتیم وسایل خود را جمع کردیم وبه طرف آبگرم گنو به حرکت در آمدیم و در استخر آب گرم وگوگردی مجتمع تفریحی گنو خستگی خود را زدودیم.
نکات مهم صعود : در این فصل هوا در محل کمپینگ سرد میباشد ونیازمند لباس گرم ، کیسه خواب مناسب وچادر میباشید.
ترجیحاً از راهنما یا جی پی اس استفاده کنید.
ترجیحاً اگر صعود با شبمانی صورت پذیرد فشار کمتری به تیم وارد میشود زیرا کوه مسیر طولانی وفرسایشی دارد.
لوازم مورد نیاز : کوله 2 روزه ، کیسه خواب، چادر دوپوش ، باتون ، طناب انفرادی و کارابین ، هدلامپ،فوم ، دستکش، کلاه، کرم ضد آفتاب ، دستمال سر ،لوازم کمپینگ .

مشخصات :
*فاصله شیراز تا روستای زاکین 573 کیلومتر
*کل پیمایش رفت وبرگشت کوهنوردی 24 کیلومتر میباشد
*روستای زاکین تا ابتدای مسیر صعود 8 کیلومتر
*ارتفاع روستای زاکین 1089 متر
*ارتفاع شروع مسیر پیمایش  1642 متر
*ارتفاع چشمه  2153 متر
*ارتفاع جانپناه یا کپرها 2582 متر
*ارتفاع چکاد 3237 متر

سرپرست ومربی تیم : آقای آرش اکابری
راهنمای کوهستان : آقای اکبر ابراهیمی
پزشک تیم : دکتر  راضیه رضایی
اعضاء شرکت کننده :
محمد علی کاوه ،محسن کاظمی، مهدی گودرزی، احسان عظیمی ، محمد بهرامی ، محمد رضا محمدی ، بهادر حاجیوندی ،محمد رضا دهقانی ، یاشکین عظما فر، معصومه گودرزی ، شهدخت زارع، لیلا صنیع شرقی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام