گزارش صعود قله کلیمانجارو بام آفریقا توسط محمد رحیمی

این قله آتشفشانی نیمه خاموش در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار دارد و جزء قلل هفتگانه دنیا به‌شمار می‌رود
روز اول ١٦ فوريه ۲۰۲۰ ساعت ٨:٣٠ از هتل محل اقامت به سمت گيت يا درب ورودىِ national park حرکت کردیم با احتساب مدت زمان صرف شده براى خريد و … حدود ١٢ ظهر رسيديم.
ورودی گيت ، جهت وزن کردن کوله ها توسط کولبر ها حدود يك ساعت و نيم زمان صرف شد چون هر كوله اى نبايد بيشتر از ١٦ كيلو باشد در غير اينصورت اجازه صعود داده نمی شد.
جهت صعود قله کلیمانجارو چند مسیر وجود دارد و من به همراه تور از مسیر Machame route صعود را برنامه ریزی کردیم .

ساعت يك و نيم بعد از ظهر در مسیری جنگلی با انبوه درختان استوایی‌ پیمایش را آغاز کردیم بعد از چهار ساعت و نیم‌ در ساعت ۶ به كمپ اول در ارتفاع ۳۰۰۰ متری رسیدیم و پس از استراحت و صرف شام، شب را در این ارتفاع سپرى كرديم.
صبح روز بعد در مسیری کوهستانی و نسبتا شیب دار و صخره ای با پوشش گياهى درختچه و دیدن تعدادی آبشار و آبراهه در طول مسیر، پس از ۵ ساعت پيمايش به كمپ ٢ بنام Shira cave camp در ارتفاع ٣٨٤٠ مترى رسیدیم ، هوا كاملا ابرى بود و‌ از عصر تا صبح روز بعد بارش باران داشتيم.
صبح روز بعد پس از صرف صبحانه راس ساعت ٧:٣٠ در مسيری نیمه خشک توام با صخره هاى آتشفشانى و سنگهاى مانده از آتشفشان و دور نمایی از يخچال غربى حرکت کردیم ، در طول مسير از برجِ لاوا (Lava tower) با ارتفاع ٤٧٠٠ متر عبور كرديم با ادامه مسیر به كمپ بعدى در ارتفاع ٣٩٥٠ متر رسیدیم. اين افزايش و كاهش ارتفاع جهت هم هوایی مناسب بود.
شب در اين كمپ استراحت كردیم و صبح روز بعد در مسیری پر شیب حرکت را آغاز کردیم و از صخره ای بلند که دارای مسیر مشخص و ایمن بود گذر کردیم از آنجا دور نمای قله کاملا پیدا بود پس از استراحتی کوتاه به سمت دره كارانگا (karanga valley) سرازير شديم تا به كمپ بارانكو در ارتفاع ٤٦٠٠ مترى برسیم ، در آنجا بلافاصله پس از صرف ناهار در ساعت ١٢:٣٠‌ به سمت آخرين كمپ به نام بارافو (barafu camp) حرکت کردیم‌ و با پیمایش در يك شيب ملايم پس از حدود ٤ ساعت به كمپ بارافو رسيديم.
كمپ بارافو در ارتفاع ٤٦٠٠ مترى بود و آخرين كمپی بود که شب مانى کردیم .
با توجه به مسیر پیش رو و برگشت در اولین دقایق بامداد روز بعد یعنی ساعت ۲۴:۰۰ جهت صعود به قله حرکت کردیم‌، دماى هوا در اين ساعت بسيار سرد بود در حدى كه كیسه آب من كاملاً يخ زده بود و ٣ ساعت پايانى مسير آب نداشتم، حدود ساعت ٦:٣٠ صبح، نزديك طلوع خورشيد به نقطه ى (stella point) يا خط الراس رسيديم كه نماى طلوع خورشيد بسيار چشم نواز بود اما بدليل سرماى زياد به يك استراحت چند دقيقه اى اكتفا كردیم و با ادامه مسیر پس از ٥٠ دقيقه پيمايش راس ساعت ٧:٢٠ به بالاى قله کلیمانجارو یا (uhuru peak) بلند ترين نقطه در آفريقا به ارتفاع ۵۸۹۵ متر رسيديم.
در اين نقطه من بدليل عدم نوشيدن آب كافى در طول مسير احساس سر سنگينى و ناخوشى داشتم و اين موضوع باعث شد پس از حدود ده دقيقه توقف بر روی قله به سمت پايين سرازير شوم، در ساعت ٩:٤٠ صبح به كمپ رسيديم، پس از استراحت در كمپ و صرف ناهار در ساعت ١٣:٣٠ به سمت گيت ورودى حرکت کردیم پس از ٦ساعت پیمایش به درب ورودى يا گيت رسيديم ، پس از اخذ مدارك به سمت هتل حركت كرديم و در ساعت ٩:٣٠ به هتل رسيديم .
و برنامه صعود‌ قله کلیمانجارو با پیمایش ۶۲ کیلومتر در ۲۰ فوریه خاتمه یافت .
آن ‌شب و شب بعد در هتل استراحت کردیم
صبح روز ۲۲ فوریه در ساعت ۸:۳۰ صبح جهت تور حیات وحش به سمت وردی اولین نشنال پارک حرکت کردیم و به دیدن‌ زیبایی های قاره سبز رفتیم.

لازم به ذکر است خدمات تور شامل برپایی کمپ به صورت چادر ،آشپز، پرتر یا حمل کننده کوله سنگین طی ۵ روز ،تغذیه کامل ؛ صبحانه، ناهار و شام بود که با هزینه ۱۳۰۰ دلار اجرا گردید .

 

عكس و كليپ در پيج اينستا باشگاه به آدرس tabiat.doost

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام