‍ کوه قلات و تنگسرخ ( منطقه شکارممنوع )

‍ ✳️کوه قلات و تنگسرخ با‌ عنوان منطقه #شکارممنوع اعلام شد.

 

طی مراسمی با مشارکت گروه‌های مردمی و مسوولان از تابلو کوه قلات و تنگ سرخ شیراز باعنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع پرده‌برداری شد.

پنجشنبه ۵ تیرماه ۹۹ در مراسمی با حضور «حمید ظهرابی» مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و «حمیدرضا ایزدی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، نمایندگان دادستانی شیراز، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم محلی از منطقه شکار و تیراندازی ممنوع کوه قلات و تنگ سرخ پرده‌برداری شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در این آیین با قدردانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و مردمی که به‌صورت خودجوش خواستار حفاظت از این مناطق شدند، ابراز داشت: ثبت ممنوعیت شکار و تیراندازی برای این مناطق با خواست مردم صورت گرفته است و مردم، خود، آغازگر این فرایند بوده‌اند.

حمید ظهرابی با بیان اینکه این مناطق در زمره نخستین مناطقی است که مردم از آن حفاظت و آن را مدیریت می‌کنند، عنوان کرد: این رویداد به‌مثابه الگویی برای کشور به‌شمار می‌رود و در موضوع حفظ تنوع زیستی هرجا شاهد موفقیتی هستیم، به دلیل مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه در دستورالعمل‌های کنوانسیون تنوع زیستی حفاظت از تنوع زیستی، جلب مشارکت مردم، حفاظت مشارکتی و بهره‌برداری پایدار در گرو همراهی مردم عنوان شده است، ادامه داد: برای نهادینه‌شدن این موضوع به الگوسازی نیاز داریم و بخشی از این فعالیت‌ها تاکنون در قالب قرق‌های اختصاصی شکل گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس بیان داشت: تجربه استان کرمان در ایجاد قرق اختصاصی در کوه منصورآباد این استان ثابت کرده است که می‌توان منطقه‌ای به وسعت ۱۲۰هزار هکتار را با ۳۰۰ نیروی داوطلب مردمی حفاظت کرد و شاهد افزایش گونه‌های گیاهی و جانوری بود که اثبات می‌کند منطقه از هر لحاظ به درستی حفاظت شده است.

ظهرابی موفقیت در عرصه حفاظت از محیط‌زیست را مرهون حضور و مشارکت مردم دانست و بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست مجموعا در سراسر کشور حدود ۳۰۰۰ محیط‌بان دارد و نیاز است با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و حفاظت مشارکتی و خواست مردم، مناطق مختلف از گزند و آسیب در امان بمانند.

وی ممنوعیت شکار و تیراندازی را در منطقه قلات و تنگ‌سرخ از دستاورد‌های مردمی برشمرد و گفت: شوق و علاقه مردم به حفظ این مناطق تا بدان جاست که حتی تابلو این منطقه را نیز، خود، تهیه کرده‌اند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس مطالبات مردمی سبب شد دستگاه قضایی نیز نسبت به این مسائل حساسیت و پیگیری نشان دهد و اینکه مردم پای کار هستند بزرگترین رویداد چند سال اخیر را در حوزه حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی در استان فارس شکل داده است.

ظهرابی پایبندی به مفاهیم توسعه پایدار شهری را از نکات کلیدی در ایجاد مناطق حفاظت‌شده داخل و پیرامون شهرها دانست و گفت: یک شهر پایدار باید از مناطق حفاظت‌شده برخوردار باشد، مناطقی که برای حفظ محیط‌زیست و تنوع زیستی الگوسازی می‌کند و نحوه حفاظت و بهره برداری از منابع را براساس ارزش‌های اکولوژیک آن در نظر می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری از آب، هوا و خاک مناطق مختلف بر اهمیت آن‌ها در جلوگیری از آسیب‌ها و بلایای طبیعی همچون سیل پافشاری کرد و گفت: افزون بر این، با حفظ تنوع زیستی عظیم‌ترین ثروت‌های طبیعی کشور حفظ خواهد شد؛ چراکه هریک از گیاهان و جانوران حامل ارزش‌های ژنتیکی هستند که در هزاران سال به ثبات رسیده است و نابودی آن‌ها به‌معنای نابودی ثروت‌های ملی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست فارس عنوان کرد: دو منطقه قلات و تنگ‌سرخ به دلیل اهمیت و نقشی که در حیات و تداوم توسعه پایدار در شیراز دارد به عنوان منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست پیش‌بینی شده‌اند و مطالعات برای اعلام منطقه حفاظت شده در حال انجام است، همچنین فرایند اخذ مجوز‌ها در حال پیگیری است؛ اما از آنجا که دغدغه سازمان‌های مردم‌نهاد زیاد بود و فرایند یادشده زمان‌بر، فعلا برای این مناطق ممنوعیت شکار را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در مسیر اعلام منطقه حفاظت‌شده در حال حاضر ۹۰ درصد از مرحله کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و همچنین روال اداری در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال طی شدن است و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

منبع:هیئت کوهنوردی استان فارس

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام