گزارش نویسی در کوهنوردی

با اهمیت به تهیه ی گزارش در ورزش کوهنوردی ضمن ماندگاری فعالیتهای انجام شده فرهنگ نوشتاری را گسترش داده ، ظرفیت نقد و بررسی را به وجود اوریم و به دنبال ان شاهد ایده ها و طرحهای نو در ورزش کوهنوردی باشیم.

لزوم و اهمیت تهیه گزارش از برنامه های کوهنوردی وتاثیر ان از جمله مباحثی است که میبایست مورد توجه همه ی کوهنوردان و مسوولان و متولیان باشگاههای این ورزش ورشته های مرتبط باشد

۰ هر برنامه ی کوهنوردی چه موفق باشد و یا به هر دلیل دیگری به اهداف موردنظر نرسیده باشد دارای یک نقطه اشتراک بنام اجرای برنامه است.و اگر گزارش مکتوبی نداشته باشد به مرور حتی در ذهن طراح ، مربی و سرپرست ان برنامه نیز کمرنگ خواهد شد .
همچنین با درج رویداد ها و نحوه ی اجرای برنامه بهتر میتوان به نقاط قوت و ضعف مربی ، سرپرست و اعضای شرکت کننده پی برد و شناخت مسوولین فنی باشگاه را نسبت به انان افزایش داد .
و البته نقد وبررسی برنامه های کوهنوردی توسط اهل فن ارزش دوچندانی به این فعالیت ها خواهد داد .
سطح بندی برنامه های اجرا شده رشته های مختلف اعم از کوهنوردی،سنگنوردی،دیواره نوردی و پیمایش دره ها و…..از طریق اجرا و سپس ارایه گزارش از انها راهیست که براساس ان میتوان به مبتدیان این رشته ها و علاقمندان کمک نمود در بستری درست و امن تجربیات لازم را دریافت کنند .
گزارش نویسی صحیح کمکیست در جهت مطالعه و تمرکز بیشتر بر انجام فعالیت موردنظر تا در شرایط مختلف با امادگی ذهنی و بدنی و تجهیزاتی بیشتر احتمال بروز سوانح را به حداقل رساند.
این گزارشها در صورت داشتن دقت بیشتر و کاملتر بودن میتواند کارنامه ی فنی مستندی از کوهنوردان عضو باشگاه حاضر در این برنامه ها توسط مسوولان باشگاه باشد ۰ توجه به فرهنگ گزارش نویسی دقیق سابقه اجرای برنامه های مختلف و تاریخ نگاری را برای هر باشگاهی به وجود اورده و مزیتی برای سابقه و تار یخچه هر باشگاه میباشد.
و البته راهیست جهت معرفی مناطق طبیعی و بسترهای لازم جهت رشته های مختلف کوهنوردی که با استفاده از ابزار و دانش جدید مسیرهای آن را هر باشگاه می‌تواند به صورت آرشیو جهت استفاده جامعه کوهنوردی داشته باشد.
و بسیاری دلایل مختلف که راهگشاست در جهت تعالی و پیشرفت گروهی و فردی در این رشته ورزشی جذاب
ضمن اینکه گزارش نویسی شیوه های علمی و دقیقی دارد که در حوصله این متن نمیباشد و قطعا لازم است توسط مسوولان و کارگروه اموزش هر باشگاه نحوه صحیح تهیه گزارش اموزش داده شود.
مطلب از : خانم زهرا درخشان

profile avatar
1 نظر
  1. دقیقا، گزارش نویسی در یک زمینه خاص به ویژه در حالت حرفه ای و آگاهی رسانی از طریق گزارش برای سایر کسانی که به همان زمینه گرایش دارند بسیار مفید هست. با سپاس از خانم درخشان

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام