گزارش جبهه شمال شرقی دماوند در صعود همزمان از چهار جبهه به بام ایران در سال 96

تاریخ اجرای برنامه:۱۷،۱۸،۱۹،۲۰مرداد۱۳۹۶
محل اجرای برنامه:قله دماوند شهرآمل
استان محل برنامه:مازندران
سرپرست آقایان:یحیی سخندانی
سرپرست بانوان:لیلا پیروی
مسوول فنی آقایان:عباس سعادت
مسوول فنی بانوان: نجمه دوست فاطمه
نوع برنامه:صعودقله
وسیله نقلیه:اتوبوس،سیمرغ،نیسان
تعدادنفرات:۶نفر
موقعیت جغرافیایی:۹۰کیلومتری شمال شرق تهران و۷۵کیلومتری جنوب غربی شهرآمل درالبرزمرکزی دربخش لاریجان استان مازندران قله دماوندبلندترین قله آتشفشانی آسیا قراردارد.ارتفاع این قله۵۶۱۰مترمیباشد.
پوشش گیاهی:گیاهان فراوانی ازجمله کلاه میرحسن دماوندی،بومادران،زنگوله ای دماوند،پیرگیاه،ریش قوش،کتانی وماشک دماوندی…درارتفاع۳۲۰۰-۳۵۰۰علف وبوته های خارداروبهم پیوسته وجودداردارتفاع۲۰۰۰-۳۵۰۰پوشیده ازشقایق منحصربه فردبه نام شقایق لارورینه میباشد.
جانوران این منطقه:
جانوران شکاری:روباه،شغال،گرگ وسگ
جانوران گیاهخوار:کل،قوچ،بزومیش
پرندگان شکارچی:عقاب طلایی
پرندگان دیگر کبک،تیهو،بلدرچین،سینه سیاه،طوطی ودارکوب
 
شرح برنامه:
این برنامه شامل صعود۴جبهه ای دماوندبود.
جبهه غربی ۳۷نفرجبهه جنوبی۳۶نفرجبهه شمالی به جنوبی۴نفرجبهه شمال شرقی به جنوبی ۶نفر
طبق هماهنگی های انجام شده صعودکنندگان جبهه غربی همه دریک اتوبوس وصعودکنندگان جبهه جنوبی وشمالی وشمال شرق دراتوبوس دوم قرارگرفتند.
۱۷مرداد۱۳۹۶ساعت۳بعدازظهرازسرقدوسی شرقی محل تجمع همنوردان راه افتادیم.
۱۸مردادساعت ۱۰صبح به قرارگاه پلور رسیدیم.
 با وجود هماهنگی های لازم از قبل ،ماشین های سیمرغ منتظر همنوردان بودند.همنوردان جبهه های شمال و شمال شرقی از دیگر دوستان در جبهه های دیگر خداحافظی کردند و سوار ماشین سیمرغ شدند.
مسیر ما بعد از پلور،گزنک،تونل وانا،بایجان و پاسگاه که در سمت چپ جاده خروجی روستای ناندل واقع گردیده است.

بعد از پاسگاه بایجان و عبور از تونل شماره۸ در سمت چپ تابلویی در اول مسیر وجود دارد که نوشته شده به سمت خانه ی کوهنورد ناندل.۱۶ کیلومتر تا روستای حاجی دلا و ۱۸ کیلومتر تا میانده و ۱۹ کیلومتر تا ناندل فاصله داد.روستای ناندل در ارتفاع ۲۷۰۰ متری می باشد.

حدود ۱/۵ ساعت بعد به روستای ناندل رسیدیم.در آنجا از دوستان جبهه شمالی خداحافظی و آرزوی موفقیت کردیم.حدود ۱ساعت با همان ماشین سیمرغ به گوسفند سرای گردنه سر که در ارتفاع ۲۸۷۰متری بود رسیدیم.آهرین نقطه ای که در کل مسیر صعود به آب آشامیدنی پاک دسترسی داشتیم.کوله ها را از ماشین پیاده کرده و تصمیم گرفتیم با کوله ی شنگین بدون استفاده از قاطر به قصد صعود تا پناهگاه راه بیفتیم.ساعت۱/۵ بعداز ظهر بود.پس از عبور از گردنه سر و شروع یال شمال شرقی بیشتر مسیر پاکوب بود و حدود ۵ ساعت کوهپیمایی به پناهگاه تخت فریدون در کمرکش یال شمال شرقی برفراز خاک های زرد  رنگ در ارتفاع۴۳۲۰ متری رسیدیم.

آخرین نقطه ای که از آب یخچال برداشت میکنند پنجاه متری پناهگاه تخت فریدون و در مسیر شیب منتهی به پناهگاه می باشد.بعد از برقراری کمپ و تهیه ی شام و نوشیدنی به استراحت پرداختیم.

نوزده مردادماه ساعت 6 صبح پس از جمع کردن کمپ و بستن کوله به سمت قله راه افتادیم.این بار در ارتفاع و کوله سنگین کوهنوردی کمی طاقت فرسا شده بود.بعد از عبور از یال یخار به زیر بام برفی رسیدیم.مسیر رفته رفته پرشیب تر میشد.

وزش باد از صبح بیشتر شده بود با وجود روکش دستکش و دستکش در دستانمان احساس سرما میکردیم.به بام برفی که رسیدیم تقریبا دو جبهه ی شمالی و شمال شرق تلاقی میکردند.هوا سرد بود و اصلا جای توقف نبود ضمن اینکه مسیر شلوغ بود و در بسیاری از مواقع مجبور بودیم از تیم های سنگین جلو بزنیم.از دورادور طی مسیر دوستانمان را که در جبهه ی شمالی در حال صعود بودند میدیدیم و برایشان آرزوی موفقیت در دل داشتیم ضمن اینکه برای دیگر دوستان در جبهه های دیکر دلتنگ بودیم.راه پاکوب در آخر مارا به بام ایران رساند. ساعت۱۱ صبح موفق به صعود قله دماوند شدیم.چند عکس برای یادگاری با بنر تهیه شده که پاسداشت چهار عزیز از دست رفته از اعضای گروه طبیعت دوست (مرحوم حاج غلامحسین ثنی شرقی-مرحوم خانعلی فهندژ-مرحوم محمدعلی کدخدایی و زنده یاد حسین کبکستانی)بود گرفتیم و به سمت جبهه جنوبی سرازیر شدیم.

در منطقه ی تپه گوگردی دوستان جبهه جنوبی را دیدم و پس از فشردن دستانشان در حالیکه برایشان آرزوی موفقیت در صعود پیش رو داشتیم از آنها جدا شدیم.هنوز ده دقیقه ای نگذشته بود که دوستان جبهه شمال را در پایین دیده و تصمبم گرفتیم تا پناهگاه شادمان از صعود همدیگر را همراهی کنیم.

حدود ساعت ۲ بعدازظهر بارگاه سوم به ارتفاع۴۱۵۰ بودیم.پس از صرف نهار منتظر برگشت دوستان از قله شدیم.ساعت۵ بعدازظهر تعدادی از دوستان از قله برگشتند که به اتفاق آنها به طرف گوسفند سرا راه افتادیم.دو ساعت بعد گوسفندسرا که در ارتفاق۳۰۵۰ بود رسیدیم که طبق هماهنگی ها یک دستگاه نیسان ما را به قرارگاه پلور رساند.پس از آن منتظر دیگر دوستان شدیم که حدود دو نیمه شب دوستانمان در تمامی جبهه ها جلو قرارگاه پلور جمع شدند و به سمت امامزاده هاشم وپس از صرف شام به سمت شیراز حرکت کردیم.

بیست مرداد ساعت۳بعدازظهر به شهر شیراز رسیدیم.

ای کــوه سترگِ برف بـــر دوش       ای قلــــــۀ رازدار خامـــــــــوش
با قامت تاق و بُرز و کوپـــــــال       بر نطع زمین، چو رستــــــم زال
خارای تو را صلابــــــت گـــــرز       ای خسته ترین چکــــاد البـــــرز
هر گرد دلیر کـو خطـــــر کـــرد       روزی ز گریـوه ات گـــــذر کـــــرد

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام