گزارش صعود به قلل شهباز و دومیر

بنام خداوند یکتا

درتاریخ 11 ابانماه تا 14 ابانماه 1400

کوه شهباز :کوهی است از رشته کوه های راستوند از سلسله جبال زاکرس.

این کوه در 40 کیلومتری اراک مرکز استان مرکزی و در 6 کیلومتری شرق شازند در روستای سورانه قرار دارد ،

مشخصات قله:

استان: مرکزی          شهرستان:شازند روستای سورانه          ارتفاع:3338

مبدا صعود:1- مسیر شمالی روستای سورانه امامزاده عبدالله 2- مسیر جنوبی روستای عضدیه اردوگاه امیرکبیر3- مسیر غربی خط الراس(شازند)

پناهگاه ها:1- جانپناه شمالی ارتفاع 2800 متری وسعت بنا18 متر مربع تاریخ ساخت 1363 توسط هیئت کوهنوردی استان مرکزی

2- پناهگاه غربی ابتدای خط الراس ارتفاع2300 متری وسعت بنا 15 متر مربع تاریخ ساخت 1387 توسط تعدادی از کوهنوردان شازند.
راه دسترسی به قله شهباز ابتدا استان مرکزی سپس شهرستان شازند در فاصله 35 کیلو متری و روستای سورانه 6 کیلو متری شازند می باشد.

. مسیر شمالی (پرتردد ترین ومعمول ترین مسیر): مبدا صعود روستای سورانه و امام زاده عبدالله می باشد

در نزدیکی امام زاده چشمه اب دائمی وجود دارد که می توان اب مورد نیاز را تهیه نمود چرا که در طول مسیر تا قله اب وجود ندارد مگر در فصلی که برف در ارتفاعات وجود داشته باشد.مدت زمان مورد نیاز جهت رسیدن به پناهگاه 5/1 تا 2 ساعت کوهپیمایی مفید می باشد.این پناهگاه فاقد اب است و

ظرفیت خواب ان 10-12 نفر می باشد.مسیر پناهگاه تا قله روی یالی سنگی و شیبدار تا قله ادامه می یابد در زمستان برای صعود در برخی از قسمتها احتیاج به طناب می باشد البته برای تیم های فنی و با تجربه این امر احتیاجی نیست.مسیر شمالی دارای یک راه فرعی می باشد که به پناهگاه منتهی نمی شود و از کف دره (با نام محلی دره قیله که به معنای گود و عمیق می باشد)به سمت قله ادامه پیدا می کند که برای صعود زمستانی بهتر است(در صورتی که بارش جدید در منطقه نیامده باشد)چرا که شیب زیاد باعث ایجاد بهمن و برفکوبی سنگین می شود.

مسیر جنوبی

برای دسترسی به مسیر جنوبی از شازند به به سمت نورابد حرکت کرده تا به تابلو اردوگاه امیرکبیر رسیده که در سمت چپ جاده واقع شده است حدود 2 کیلو متر جاده اسفالت را طی کرده تا به اردوگاه فرهنگی تربیتی اموزش و پرورش در صورت هماهنگی وارد شد یا از جاده خاکی کنار اردوگاه استفاده کرد تا به دامنه جنوبی شهباز رسید.از اینجا می توان از چند مسیر مختلف صعود کرد.یک مسیر با نام بومی گِرِو به گردنه میرسد که روی خط الراس قرار دارد و میتوان قله سرو و شهباز را صعود کرد و چند مسیر نیز با سنگ چین در طول مسیر مشخص شده اند را  نام برد  که دارای سختی و شیب زیاد میباشد.

مسیر غربی (خط الراس شازند)

مبدا صعود شهرستان شازند و جنب اداره اموزش و پرورش میباشد.پس از یک ساعت به پناهگاه رسیده که در نزدیکی خط الراس قرار دارد در واقع این پناهگاه را میتوان ابتدای خط الراس شهباز دانست این پناهگاه دارای ظرفیت خاص برای 15 نفر میباشد و ابی ندارد  از انجا می توان تمام مسیر خط الراس را مشاهده کرد .مسیر قله برج و سپس قله علیخانی و بعد شهباز که در انتهای  خط الراس می باشد در فصل زمستان به همراه داشتن ابزار به خصوص طناب لازم میباشد..
1-امزاده عبدالله ۲-جانپناه مسیر شمالی ۳-مسیر اصلی شمالی ۴-مسیر فرعی شمالی(دره قیله)

نكات مهم :‌

1-       آب آشامیدنی فقط از چشمه كنار امامزاده عبدالله سورانه قابل برداشت می‌باشد.

2-       كل مسیر طی شده توسط خودرو از ابتدا تا انتها آسفالت می‌باشد.

3-       امكان تماس با تلفن همراه در كل مسیر تا قله وجود دارد.

4-       روباه،‌ خرگوش حیواناتی بودند كه به فراوانی آنها را دیدیم و ردپای آنها را مشاهده كردیم.

5-       چنانچه صعود زمستانه قله شهباز در هوای خراب و یا باد شدید انجام شود تمهیدات لازم و كافی در مورد استفاده از پوشاك مناسب و به همراه داشتن پوشاك خشك اضافی بالاخص دستكش و ابزار كامل حمایت باید مورد توجه قرار بگیرد.

زمان (دقيقه)             نام محل                                                  ارتفاع                       موقعيت جغرافيايي

– –                            امامزاده عبدالله سورانه                           N35˚52’46.6” E49˚27’17.6”    2020

30                            گردنه اول ( ابتداي دشت )                        N33˚52’22.3” E49˚27’11.1”    2380

190                          جانپناه شهباز                                        N33˚51’14.8” E49˚26’57.6”    2810

190                          قله                                                     N33˚51’08.6” E49˚26’10.7”    3400

صعود به قله دو میر:
بام استان مرکزی، ارتفاع 3505 متر ، طرح سیمرغ کوه های ایران:

قله اردهال یا دومیر با ارتفاع 3505 متر، بلندترین قله استان مرکزی است که در شهرستان دلیجان، بخش مرکزی، دهستان هستیجان واقع است. در زبان راجی «دومی» به معنای بلند چهره و «ار» به معنای باشکوه می‌باشد (دومیر یعنی بلند چهره و باشکوه) و اردهال در زبان پهلوی به معنای کوه مقدس می باشد.

این قله در محدوده بندی استانی بسیار به مرز بین استان اصفهان و استان مرکزی نزدیک است بنابراین پیش از این اعتقاد بر آن بود که قله شهباز (۳۳۹۰ متر) بلندترین قله استان مرکزی می‌باشد، ولی بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد که قله اردهال در استان مرکزی واقع شده و بلندترین قله آن است.

این قله در ۳۴ کیلومتری شرق شهر دلیجان و در ۳۵ کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. صعود این قله از چهار جبهه قابل انجام است:

• جبهه جنوب غربی – روستای قلهر
  • جبهه شمال – روستای نشلج
  • جبهه شرق – روستای مراق
  • جبهه غرب – دره معدن- روستای مزوش

مسیر غربی کوتاه‌ترین مسیر صعود قله می‌باشد

مشخصات قله: کوهستان دومیر یا اردهال جدا از رشته کوه کرکس است که از گردنه نابر به این رشته کوه متصل می‌گردد. قلّه‌ای بس زیبا به ارتفاع تقریبی 3500 متری از سطح دریا چون نگینی در حاشیه کویر مرنجاب می‌درخشد. این کوهستان چندین یال طولانی دارد که از قلّه اصلی انشعاب گرفته و دارای چندین قلّه شاخص بالای 3000 متر می‌باشد که ‌صعود به هر یک از این قلّه‌ها یک روز برنامه کوهنوردی را در بر‌میگیرد.

قلل معروف این کوهستان در یال شرقی شامل قله نک به ارتفاع 3400 متر، هودنگ3280، انگوره 3250 متر و گله زنجن 3000 متر و به طول 20 کیلومتر و در یال شمالی قلل مارفیون 3070 متر، چال کمان 3050 متر و سیاه کوه به ارتفاع 3000 متر از سطح دریا به طول 10 کیلومتر واقع شده است که به سمت شهر نیاسر کشیده شده است. در یال شمال غربی نیز قلل اوغان 310 لادهون3000 متر، سرمال 2900 متر و کلجار به ارتفاع 2800 متری از سطح دریا به طول 20 کیلومتر قرار گرفته است که تا گردنه‌ی نراق کشیده شده است.

پوشش گیاهی و جانوری: این کوهستان دارای پوشش گیاهی متنوعی مانند آویشن، انواع باریج، آنغوزه، درمنه، انواع گون، طره، گزنه، زرشک کوهی، زرین گیاه، پودنه، بومادران می‌باشد و حیواناتی مانند گراز، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، انواع مار و آفتاب‌پرست زیاد دیده می‌شود.

دسترسی به آب: در طول مسیر جویبار فصلی در جریان است که آب آن از برف‌های آب‌شده منطقه تأمین می‌شود.البته در حال حاضر خشک میباشد.

آنتن دهی موبایل: در این منطقه بعد از کمپ معدن آنتن دهی موبایل امکان‌پذیر نیست، اما در زیر قله و اطراف ان انتن دهی مناسب وجود دارد.

نردیکترین مرکزدرمانی: خانه بهداشت روستای راونج

شرح برنامه:

طبق هماهنگی های انجام شده قرار بر این شد روز سه شنبه در تاریخ 11 ابانماه حدود ساعت  5 عصر از شیراز به سمت استان مرکزی حرکت کنیم و در صبح روز بعد صعود خود را به اولین قله برنامه  قله شهباز شروع کنیم. شهباز قله شاخص استان مرکزی هست.

ساعت 4:30 دقیقه عصر روز سه شنبه همنوردان در فلکه ابوالکلام شیراز حاضر شدند و اتوبوس هم ساعت 5 به میدان رسید .همنوردان مشغول جا دادن وسایل و کوله های خود درون اتبوس شدند و در حدود ساعت 5:30 دقیقه از شیراز راهی استان مرکزی و شهر اراک و شهرستان شازند و سپس روستای سورانه شدیم.در مسیر با توقف کوتاه برای صرف شام و استراحت دوباره سفر خود را اغاز کردیم .صبح روز بعد حدود ساعت 7 صبح به مبدأ صعود قله شهباز امامزاده عبدالله سورانه رسیدیم كه فاصله آن از روستای سورانه 2 كیلومتر و از دو راهی امامزاده و روستا 1 كیلومتر می‌باشد رسیدیم.

هم نوردان عزیز بسیار پر انرژی و سرحال مشغول اماده کردن کوله سبک خود و تعویض لباس شدند.سپس با هماهنگی های انجام شده راهنما محلی جناب اقای صابر ملکی به گروه اضافه شدند و برنامه صعود به سرپرستی جناب بهروز پایداری و همراهی جناب علمدار عزیز و اقای سعید شکری و سرپرست تیم بانوان سرکار خانم بردو اغاز شده .هوا بسیار مطبوع و دلپذیر بود و افتاب ملایم هم در زمان شروع برنامه داشتیم.در مسیر بعد از حدود 1 ساعت به تابلو مشخصات قله رسیدیم.

سپس به مسیر خود در پاکوب ادامه دادیم .مسیر بسیار زیبا و چشم نواز بود و تمامی دوستان و همنوردان لذت برددند.سپس برای صرف صبحانه و استراحت توقف کوتاهی انجام داددیم و دوباره به حرکت ادادمه دادیم .

حدود ساعت 1:30 دقیقه به قله زیبای شهباز در ارتفاع 3338 متری از سطح دریا رسیدیم.

همنوردان بسیار پر انرژی مشغول تبریک صعود به یک دیگر شددند و با شادی بسیار زیاد بابت صعود عالی و بینظیر اماده گرفتن عکس دسته جمعی و تکی شددند حدود 30 دقیق بالای قله بودیم وسپس مسیر خود را به سمت مبدا صعود اغاز کردیم .در طول مسیر برگشت چشم انداز زیبای از شهر و روستا های اطراف باعث زیبا شدن منطقه میشد.سپس برای صرف ناهار یک توقف کوتاه انجام دادیم .که در نزدیکی پنانگاه زیر قله بود. هوا بسیار دلپذیر و کمی ابری بود.

پس از یک دورهمی کوتاه و استراحت . مسیر خود را ادامه دادیم و حدود ساعت 6:30 دقیق عصر به مبدا که همان امام زاده بود رسیدیم .وصعود به اولین قله برنامه با موفقیت و سلامت تمام همنوردان به پایان رسید.

سپس مشغول تعویض لباس و استراحت شدیم .اتوبوس هم تمام مدت در اختیار بود و کنار ما در محل مبدا بود.سپس قرار بر این شده به سمت دلیجان حرکت کنیم و در روستای مزوش با هماهنگی های از قبل انجام شده در خانه ای کاملا مجهز و دارای امکانات اقامت کنیم.سپس سوار اتبوس شدیم بعد از حدود 3 ساعت به روستای مزوش در نزدیکی دلیجان رسیدیم .

قرار بر این بود بعد از استراحت و اقامت در انجا صبح بعد به قله دومیر که مبدا حرکت ما از این روستا بود صعود کنیم.

شب در اقامت گاه بسیار عال همراه با صرف شام و حمام و دورهمی دوستانه در محیطی بسیار صمیمانه سپری شد.

سپس بعد از انجام کارها .همنوردان اماده خواب شددند . صبح روز بعد حدود ساعت 7:30 دقیقه  با هماهنگی های انجام شده یک دستگاه نیسان برای جابجایی دوستان در منطقه حاضر شد و طی دو نوبت همنوردان را به ابتدای مسیر صعود که بعد از طی حدود 30دقیقه میشد انتقال داد.

صعود به قله دومیر:

سپس صعود خود رو به سمت قله در حدود ساعت 8:30 دقیق اغاز کردیم .جناب بهروز پایداری سرپرست برنامه و جناب رسول علمدار عزیز به همراه جناب سعید شکری عزیز دوستان و همنوردان رو اماده صعود کردن و نکات و توضیحات کامل رو به دوستان ارایه دادن.سرکار خانم بردو مهربان هم بانوان تیم رو اماده کردن.مسیر بسیار زیبا و هوای دلپذیر باعث شده بود تمامی دوستان و همنوردان لذت کافی رو ببرند و انگیزه و اشتیاق بسیار زیادی برای صعود پیدا کنند.  ابتدا از داخل جاده به سمت شرق حرکت کردیم. کمی جلوتر به دوراهی یال و دره رسیدیم.

ابتدای مسیر دره‎ای بنام بیدستان‏‎ است که بخاطر وجود چند درخت بید به این نام معروف است (البته به دره معدن نیز معروف است). فقط یک چشمه در کنار درخت‎های بید وجود دارد که در این فصل خشک بود. جهت حرکت ما همچنان به سمت شرق است و کم کم سوار بر یالی که سمت راست دره بیدستان است، می‎شدیم. تیم بصورت یکدست با سرقدمی خوب آقای سعید شکری و همرای جناب رسول علمدار و نظارت بی نظیر جناب بهروز پایدای شروع به حرکت کردیم. . بر روی یال حرکت کردیم و به پیشنهاد سرپرست توقف کوتاهی برای استراحت و خوردن تنقلات داشتیم. همچنان که پیش می‎رفتیم مسیر کم‎کم سنگی می‎شد. در ادامه قله دومیر نمایان شد و مسیر تقریبا تیغه‎ای پیش روی ما بود. مسیر را کاملا با احتیاط طی کردیم. در قسمتی از مسیر مقداری فرود رفتیم و سپس به بالا آمدیم. بعضی جاها کمی دست به سنگ شدیم. در نهایت حدود ساعت 1 ظهر روز پنج شنبه 13 ابانماه 1400  همگی در سلامتی کامل  به قله دومیر به ارتفاع 3505 رسیدیم.

بعد از استراحت و خوردن تنقلات، همگی عکس یادگاری و تکی  گرفتیم و بعد از کمی استراحت از جهت شمال غرب قله به طرف دره راه افتادیم. مسیر را بصورت زیگزاگی ادامه دادیم.حدود یک ساعت بعد از پیمایش به سمت پایین قله در مسیر کنار تخت سنگی بسیار زیبا برای صرف ناهار توقف کردیم .سپس مسیر خود را به سمت پایین ادادمه دادیم . در مسیر باز گشت هوا کاملا ابری شد و قله به زیر ابر فرو رفت .سپس کمی باران شروع به باریدن کرد و کمی تگرگ و برف بارید . در ادامه با هماهنگی انجام شده نیسان به ابتدادی مسیر امده بود و همنوردان را به صورت دو گروه به محل اقامت انتقال داد . در تمام مسیر باران مهمان ما شده بود و هوای بسیار دلپذیری رو تجربه کردیم .البته کمی هم توقف در بازگشت داشتیم که به علت هموای ناپایدار و بارانی بود. که با صبوری و دلسوز ی اقایان سعید شکری و جناب علیرضا جعفری و کمک جناب پیمان کاظمی عزیر این وقفه جبران شد. سپس در ساعت 6:30 دقیقه به محل اسکان در روستای مزوش رسیدیم و برنامه به پایان رسید. و تمامی همنوردان در سلامت کامل و بدون کوچکترین مشکل از صود به دوقله بسیار زیبای استان مرکزی سربلند بیرو امددند.

سپس شب در اقامت گاه به صرف شام و دورهمی و حمام مشغول شدیم و شبی بسیاز زیبا و فراموش نشدنی را در کنار دوستان و همنوردان گذراندیم. البته لازم به ذکر هست در روستا مغازه کوچکی برای خرید صبحانه و نان و غیره وجود دارد که دوستان هم نورد از انجا هم خرید کرددند.

سپس اماده خواب و استراحت شدیم . و صبح روز بعد در تاریخ 15 ابانماه1400  اماده حرکت به سمت شیراز شدیم .

به علت بارانی بودن هوا و لغزنده بودن جاده ها با سرعت مناسب به وسیله اتوبوس به سمت شیراز حرک کردیم و حدود 3 شب به شیراز رسیدیم و برنامه پایان یافت .

(هزینه برنامه به همراه اتوبوس VIPو اقات در خانه مجهز و هزینه نیسان 600 هزارتومان تایین شده بود)

در آخر تشکر و قردانی میکنم از مربیان و استادان ارجمند جناب اقای بهروز پایداری و سعید شکری و جناب رسول علمدار عزیز و سرکار خانم بردو.

وسپاس  و قدر دانی از عقب داران عزیز اقا پیمان کاظمی مهربان و دوست داشتنی و امیر استخر .

و همه دوستان و همنوردانی که با صبوری و پشتکار و حمایت های خود باعث شدنند این برنامه بی نظیر به بهترین شکل ممکن انجام ببپزیرد.

اسامی همنوردان عزیز:

بهروز پایداری-سید رسول علمدار-پیمان کاظمی-جواد نصیری-امیر استخر-سعید شکری کوچک-مجتبی نصیری-محمد تقی زاده-نجف علی زارع-ایمان زارع-هوشنگ صالحی-علیرضا جعفری-حشمت االله ادیب دشتکی-اسماعیل عوض پور کشکولی-صابر کشاورز-علیرضا ایدینی-محمد حسین زارع-امیر حسین ادیب-لیلا بردو-توران شجاعی-لیلا شریعتی-معصومه فرزانه -محبوبه صالحی-فاطمه صالحی کلاهی-مریم پیدایی-لیلا صنع شرقی-فخرالسادات طحامی-فریده یگانه جو-محبوبه ملایی نژاد-شیرین دخت رسولی-شیما رزاقمنش- به همراه دوست ارجمند جناب کوروش زارع که در صعود به قله شهباز همراه ما بودند.

• سرپرست برنامه: جناب بهروز پایداری •

سر قدم :جناب سید رسول علمدار و سعید شکری

سرپرست بانوان:سرکار خانم لیلا بردو

راهنما همراه برای صعود به قله شهباز: جناب صابر ملکی

عقبداران در دو صعود: پیمان کاضمی و امیر استخر

تهیه عکس و فیلم صعود: ایمان زارع و صابر کشاورز

باسپاس ویژه از باشکاه طبیعت دوست شیراز.

صفحه اینستاگرام باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز  ⇐⇐⇐⇐⇐⇐⇐⇐⇐   tabiat.doost@

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.