کاسه تراشان داراب13 و 91/7/14

طبق تقویم برنامه برای  13و14 مهرماه برنامه 1.5 روزه کاسه تراشان داراب را داشتیم . ساعت 15 فلکه ولی عصر جمع شده و با اتوبوس آقای مصطفی اکبرپور همنورد و پیشکسوت عزیزمان با نیم ساعت تاخیربه سمت داراب  راه افتادیم .

فاصله شیراز تا داراب 245 کیلومتر است . از مسیر داراب به بندر عباس پس از طی حدود 100 کیلومتر از تونلی که به پل بتنی رستاق ختم می شود رسیده پس از عبور از تونل ، به زیباترین پل هوایی کشور رسیدیم.(شب مانی )

پس از پیوستن به راهنما و تنی چند از دوستان ایشان ، در محل امنی  کنار جاده توقف کرده و پس از صرف شام ، چادر ها برپا شد و شب خوب وخنکی را در آنجا گذراندیم .

صبح ساعت 6 بیدارباش زده شد و ساعت 6:30 همه سوار بر اتوبوس آقا مصطفی آماده حرکت بودیم . پس از طی مسیر کوتاهی و عبور از تونل به زیباترین پل هوایی کشور رسیدیم.

پلی که دارای چهار دهانه 35 متری و ارتفاع 84 متر به صورت قوسی بین دو تونل به طول های 358 متر و 278 متر قرار دارد و جنس آن از بتون بوده و روی آن از پلاستیک فشرده هم استفاده شده است.

در انتهای پل رستاق قبل از مدخل ورودی تونل بعدی از سمت چپ چندین پله سیمانی (حدودا 30 پله ) ما را به سمت کاسه رود راهنمایی می کرد.

پله ها به اتاقکی مخروبه که ظاهرا متعلق به راهداری می باشد ختم می شود از کنار اتاقک از راهی پاکوب به قعر دره کاسه رود سرازیر شدیم .

دره کاسه رود جهتی شمالی جنوبی دارد و مسیر آن دارای پوشش دهی تلفن همراه نمی باشد و تنها در ابتدای مسیر در کنار اتاقک مخروبه دارای آنتن دهی  می باشد . مسیر در ابتدای کف دره از میان نیزارها و در برخی نقاط از آب می گذرد.

مسیر حرکت ما به سمت جنوب در خلاف جهت آب رودخانه جاری در کف دره بود، رودخانه مذکور از میان نیزارها می گذرد و در مسیر حرکت خود حوضچه ها وآبشارهای کوچکی که بسیار زیبا هستند را ایجاد نموده است .توان فرسایشی آب در طول سالیان متمادی جلوه های زیادی به لحاظ زمین شناختی در میان سنگها و صخره های مسیر خود ایجاد نموده است . سنگهای منطقه آهکی است و کل منطقه به تعریف زمین شناسان کنگلو مرایی است . آب رودخانه شیرین و پاکیزه است و خوشبختانه تاکنون آلودگی های انسانی و صنعتی به آن راه نیافته است .

پس از چند ساعت پیمایش در محلی که با وجود چندین درخت نخل ،نخلستان کوچک و زیبایی را بوجود آورده بود توقف کرده و قرار شد صبحانه را درآنجا میل نمائیم . پس از صرف صبحانه و استراحتی کوتاه به مسیر خود را ادامه دادیم.

هوای خوب وچشم اندازهای فوق العاده مسیر ، شادی و نشاط افراد تیم و… همه و همه کیفیت برنامه را دوچندان کرده بود .

ساعت 12 به محل مورد نظر رسیدیم . و پس از گذاشتن وسایل قرار شد از کاسه( حوضچه ای که از آب انباشته شده بود ) بازدیدی داشته باشیم ، مسیر به سمت کاسه دست به سنگ داشت ، که چون در مسیر آب نیز واقع شده بودند ، عبور از آنها دشوارتر بود ولی با راهنمایی ها و حمایت های بدنی مسئولین تیم ، همه افراد به سلامت گذشتند و به دالان های ورودی کاسه رسیدیم .

پس از تماشای کاسه ،آب تنی و گرفتن عکس های یادگاری مجددا به مکانی بازگشتیم که وسایل را درآنجا گذاشته بودیم.ناهار را در آنجا صرف نموده پس از استراحت کوتاهی آماده بازگشت شدیم.

در مسیر بازگشت 5 نفر از اعضاء به همراه  راهنمای تیم از مسیری که به  اکواریوم معروف بود  آمدند( در این مسیر حجم آب زیاد بوده ودر طول آن  باید با شنا ادامه مسیر داد )  و بقیه افراد تیم همان مسیر معمولی را از سر گرفتند و پس از عبور از نی زارها و مسیرهای آبی زیبا و متنوع به همان اتاقک مخروبه رسیدیم که از آنجا می توانستیم اتوبوس آقا  مصطفی که منتظرمان بود را ببینیم.

پس از تعویض لباس به سمت شیراز راه افتادیم. در راه توقف کوتاهی برای صرف شام داشتیم و در نهایت ساعت 1 بامداد به شیراز رسیدیم.

اعضای شرکت کننده در این برنامه: اكبر  ابراهيمي، محمدتقي عطروش، حسن خليلي، علي اصغر كاوه، علي محمد كاوه، سهراب جعفری، حسام پاپری، محمد ابراهیم  اسفندیاری، هادي آسياباني، ابوذر آسیابانی، محمود رضا  صادقی مهر، سید مهرداد نبوی، حمید رضا باقری، حسین  ملکی، شهدخت زارع – زهرا شریف زاده – شبنم غلامپور، فريده يگانه جو، نرگس بهمنی، الهه ضیائی، زهرا درخشان، آرمیتا برزگر، ، منصوره  درودی، شیرین مهاجر، زهرا  قائدی، آزاده  مختارنامه، یاسمین کاوسی

گزارش از: الهه ضیایی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام