برنامه غار دو سر یزد در تاریخ ۱۱ اردیبهشت 1401

بسمه تعالی

کلید این برنامه از اول اردیبهشت ماه جاری با اخذ مجوز از هیات استان فارس و استان یزد و گرفتن مجوز از داده کل منابع طبیعی استان یزد رقم خورد.
در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۴از شیراز به مقصد مهریز یزد حرکت کردیم و پس از ۶ ساعت به دهستان خورمیز از توابع شهرستان مهریز رسیدیم مسقیم به اقامتگاه سنتی بی‌بی مروارید این دهستان مراجعه کردیم.

در اولین مراحل طناب ها توسط سرپرست برنامه بررسی سلامت و متر شد تیم ما حدودا ۳۰۰ متر طناب داشتیم ۲۶۰ متر انتخاب بررسی ایجاد گره و در ۳ کیسه طناب غارنوردی چیدمان شد.

وسایل فنی نفرات نیز کاملا چِک شد .
با راهنمای محلی تماس گرفتیم و قرار براین شد که صبح ایشان تیم را تا غار همراهی کنند.
پس از صرف شام و خواب شبانگاهی دوشنبه صبح روز ۱۲ ام کل تیم آماده برای اجرای برنامه شدیم پس از خوردن صبحانه و چیدمان وسایل در وانت مزدای آقای حسنی حدودا ساعت ۶:۱۵ دقیقه بامداد حرکت کردیم راهنمای محلی آقای حسین یاس را سوار خودرو خود کردیم هوای صبح به علت بارش باران دو روز قبل خنک تر از اوایل سال احساس می‌شد خوشبختانه مزدا دو کابین بود و کل نفرات تیم ۶ نفر مسیر ۷۲ کیلومتری تا دهانه غار که ۳۲ کیلومتر آسفالت و ۴۰ کیلومتر مسیر خاکی را طی کردیم تا به اول مسیر پیمایش دهانه غار رسیدیم خودرو را پارک کردیم ست وسایل فنی را نفرات برتن کردند توسط مربی تیم و سرپرست چک شدند .و با صرف میوه و برداشتن آب مورد نیاز پیمایش و کل تجهیزات به سمت دهانه غار پیمایش کردیم ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه دهانه غار بودیم و آغاز طناب ریزی ساعت، در ۱۱:۳۰ دقیقه طناب ریزی توسط مربی تیم جناب مرتضی فتحی و آرمان فیلی به اتمام رسید و نفرات تیم که ۴ نفر پس از طناب ریزی بودند یکی یکی به انتهای غار فرود زدند آخرین فرود ۸۲ متر و عبور از گره یک فرود کاملا فنی.
نفر آخر ساعت ۱۲:۵۰ به سالن غار و انتهای فرود جایی که بقیه منتظر بودند رسید هارنس ها را درآوردیم تا ساعت ۲:۴۰ در قسمتی از سالن ۸۱ هزار متر مربعی این غار به دیدن زیبایی های شگفت انگیز پرداختیم شامل مروارید های غار بسیار زیبا وحوزچه های ریمستون دیگر غارنهشته ها و به سمت جلگه غار رفتیم که محیطی کاملا آبرفتی داشت سالن غار آنقدر پهناور بود که برای اینکه طناب برگشتن را گم نکنیم یک هدلایت در فاصله ۵ متری طناب آویخته بودیم و این چراغ در سالن غار فاصله ما را به طناب و مسیر برگشت نشان میداد که بسیار محیج بود.


ساعت ۱۴:۴۵ اولین نفرات شامل آقای فیلی و صفایی از دو رشته طناب صعود را به سمت چاه غار اول شروع کردند و پس از ۳۸ دقیقه به چاه غار اول رسیدند و نفرات بعدی صعود را آغاز کردند و در آخر آقای فتحی مربی برنامه و راهنما صعود کردند گره های کارگاه و میانی های مسیر را باز کردند و آقای فیلی و قصامی طناب ها را جمع کردند.

پس از یک استراحت کوتاه و صرف آب و میوه ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه کل نفرات دهانه غار بودیم و از غار خارج شدیم و ساعت ۵ کنار خودروی پارک شده پس از صرف هندوانه و در آوردن لوازم فنی و چیدمان در خودرو وانت ساعت ۱۷:۳۰ جهت بازگشت به اقامتگاه بومگردی حرکت کردیم و ساعت ۱۹:۳۰ به اقامتگاه رسیدیم شام و نهار را در ساعت 20:10 دقیقه بر بدن زدیم دو نفر آقای قصامی و صفایی به شیراز عزیمت کردند.

و بقیه تصمیم گرفتیم که شب را در اقامتگاه تا صبح استراحت کنیم و صبح روز سه شنبه که عید سعید فطر هم بود به یزد و بازدید آتشگاه یزد برویم و در ساعت ۱۵ همان روز سه شنبه به سمت شیراز مراجعت کردیم و در ساعت ۲۳ همگی شیراز بودیم و برنامه به خوبی و خوشی به پایان رسید.
استاد مرتضی فتحی مربی بااخلاق و توانمند برنامه که در رکاب ایشان و رهنمودهای فنی ایشان یک برنامه بسیار خوب و با کیفیتی داشتیم .

مربی برنامه : مرتضی فتحی

سرپرست برنامه : آرمان فیلی

اعضای تیم: آقایان قاسم حسنی ،مجتبی قصامی و سعید صفایی، آرمان فیلی

گزارش برنامه آ.م.فیلی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام