کوه بمو و دیواره رامجرد یک روزه 91/9/17

برنامه این هفته:

کوه بمو ثبت نام تا ساعت 21 روز چهارشنبه 09173177946 آقای صادقی مهر

و دیواره رامجرد ثبت نام با هادی آسیابانی

کوه بمو

رشته کوه بمو، رشته کوهی از سلسله جبال زاگرس . در استان فارس ، در شمال شهر شیراز با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی امتداد دارد، و در مشرق به ارتفاعات خرمن کوه ، در جنوب دریاچه بختگان می پیوندد. مرتفعترین قلة آن کل اسد (ارتفاع حدود ۶۶۱ ، ۲ متر) است . رشته کوه بمو دشت شیراز را از دشت مرودشت جدا می سازد و چندین درة دشت مانند در بین رشته کوه به نامهای چاه مَحْکی شرقی و چاه محکی غربی و بالِش (نزدیک گردنة بالِش ) در شمال این رشته کوه دیده می‌شود. گردنه‌های آب باریک و باجگاه در مسیر راه شیراز ـ اصفهان در جانب شمال غربی رشته کوه قرار دارد. آب رکن آباد در قسمت غربی آن واقع است . بند امیر در جانب شمال شرقی آن قرار گرفته ، و راه قدیمی شیراز از جنوب شرقی رشته کوه می گذرد. تنک الله اکبر (با دروازة قرآن در آن ) مشرف بر شیراز در جانب جنوبی آن واقع است . از شهرهای بزرگ منطقه ، شهر شیراز در جانب جنوبی ، و زَرقان در جانب شمالی آن واقع است . عشایر عرب خمسه در آبادیهای کوچک پیرامون آن ساکن شده اند و به زراعت و باغداری (انگورکاری دیم ) و دامداری اشتغال دارند. میانگین بارندگی سالانه در منطقه به حدود چهار صد میلیمتر می‌رسد.

پوشش گیاهی

رشته کوه بمو و زمینهای پیرامون آن منطقة استپی و نیمه استپی است ، به عبارت دیگر نیم کم آب (با کمبود آب ) است . پوشش گیاهی آن به طور عمده از بوته زارهای گون و بوته‌های دیگر و شقایق و لاله واژگون تشکیل شده است و درختچه‌های انجیروحشی و گیلاس وحشی و ارژن در آن یافت می‌شود.

پوشش حیوانی

در منطقة بمو از پوشش حیوانی می‌توان قوچ ، میش ، بز، پازن ، آهو، کفتار، گرگ ، گربه وحشی ، خرس قهوه‌ای ، گراز، پلنگ ، روباه ، خرگوش و خارپشت یافت . از پرندگان کبک ، تیهو، کرکس ، انواع چکاوک ، هما، شاهین ، دال و عقاب طلایی در آن به سر می‌برند. از خزندگان سوسمار، مار غیرسمی و افعی کوهی دارد.
profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام