پیشنهاد غذایی مناسب کوهنوردی

۱. اسموتی هویج و چغندر برای قبل از صعود
از قدیم کیمیاگران به دنبال انواع راز و رمزها بودند تا مس را به طلا تبدیل کنند. شاید امروز نیز همه ما به دنبال راهکارهای اینچنینی باشیم. اما به قول اد ویسترز کوهنورد امریکایی، “هیچ میانبری به بالا وجود ندارد.” برای قوی شدن در رشته ورزشی مانند کوهنوردی با همه خطرات آن به سالها تمرین، تجربه و آموزش نیاز خواهد بود. با این حال تغذیه صحیح در هر ورزشی تاثیر بسزایی در عملکرد ورزشکاران خواهد داشت.

4 معجون کوهنوردی که در اینجا به شما معرفی می کنیم، از چند نظر به شما کمک خواهد کرد:

هر دوی اینها حاوی مقادیر زیادی قند طبیعی هستند. بعلاوه اینکه چغندر حاوی مقادیر بالای آرژنین و نیترات نیز هست که هر دو ماده نقش مهمی در بهبود سوخت و ساز بدن دارند. این ترکیب همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین های سی، کا، آ و بتا کاروتین می باشد.

برای تهیه این اسموتی ابتدا باید چغندرها را پوست بگیرید و دم و سر آنها را جدا کنید. هویج و سیب را نیز پوست گرفته و هسته های سیب را نیز جدا نمایید. سپس همه را به قطعات کوچک تقسیم کرده و در مخلوط کن ترکیب کنید. به این صورت معجون کوهنوردی قبل صعود شما حاضر خواهد بود. از این ماده مغزی می توانید در روز قبل از برنامه یکی دو لیوان نوش جان کنید. می توانید برای رقیق شدن اسموتی قدری آب به آن بیافزایید.

۲. الکترولیت زنجبیلی برای استفاده در برنامه و پس از تمرین
یکی از نوشیدنی های الکترولیت دار نوشیدنی زنجبیل می باشد. در نظر داشته باشید که در نوشیدنی زنجبیل از آب آن به عنوان ماده پایه استفاده می شود و می تواند با آرام کردن معده شما درد های عضلانی را کاهش دهد. ترکیبات به شرح زیر هستند:

زنجبیل تازه سه تا چهار برش
لیمو تازه یک عدد
آب یک لیتر
نمک نصف قاشق چای خوری
عسل سه قاشق چای خوری
آب را در یک قابلمه بریزید و قابلمه را روی یک شعله قرار بدهید. زنجبیل را در همین مرحله به آب اضافه کنید. بعد از ۵ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید مواد درون قابلمه خنک شود. آب زنجبیل را درون یک بطری بریزید و مواد دیگر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام