صعود زمستانه به قله نول وکوه پردیس جم (بندر سیراف ) 91/10/21 الی91/10/23

برنامه های این هفته:

1- کوه پردیس جم  و بندر سیراف دوروزه 91/10/21 الی91/10/23

سرپرست آقای سیدرسول علمدار
ثبت نام تا جهارشنبه شب با آقای علمدار 09171133757

حرکت روز جمعه 6 صبح از فلکه ستاد

2-صعود زمستانه به قله نول از رشته کوه دنا سه روزه 91/10/21 الی 91/10/23

سرپرست آقای ابوذر آسیابانی
ثبت نام تا سه شنبه با ابوذر اسیابانی 09173085258

حرکت : پنج شنبه صبح

اطلاعاتی در مورد پردیس جم:

کوه پَدرْی، در حومه شهرستان جم از توابع استان بوشهر و در نیمه راه سیراف به جم قرار دارد.

برپایهٔ نشانه‌های مستند موجود در آتشکدهٔ این کوه، گمان آن می‌رود که این کوه از نخستین مکان‌هایی باشد که در آن نفت سوزانده‌شده‌باشد.[نیازمند منبع] به باور مردم محلی، آتشکدهٔ موجود در قلهٔ این کوه، زادگاه و محل غسل تعمید پدر جمشید پیشدادی است.[۱]

برخی کوشیده‌اند با تغییر نام کهن و اصیل پدری به نام خودساخته پردیس، در نام‌های اصیل ایرانی دستی ببرند.

شایعه های رایج

شایعه های رایج بر خلاف ادعای شایعه، کوه پردیس (جم) نزدیک‌ترین نقطه‌ی زمین به خورشید نیست. حتی اگر ادعای شایعه را پذیرفته و نزدیکی به خط استوا را ملاک قرار دهیم، کوه پردیس(جم) هم از کوه چیمبورازو (Chimborazo) کوتاهتر است و هم نسبت به آن از استوا دورتر. مکان جغرافیایی کوه پردیس (پوزه پدری) به نقل از کمیته‌ی یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی سازمان نقشه‌برداری کشور:

عرض ۲۷°۴۸’۱۶” شمالی و طول ۵۲°۱۷’۱۹” شرقی. ارتفاع «دقیق» کوه پردیس مشخص نیست، اما می‌دانیم که ارتفاعش قطعاً از دماوند (۵۶۱۰ متر) کمتر است! و در مدار ۲۷°۴۸’ شمالی قرار دارد. ارتفاع کوه چیمبورازو بیشتر است (۶۲۶۸ متر) و در نزدیکی استوا(۱°۲۸’ درجه جنوبی) قرار دارد. جالب‌تر آنکه کوه اورست با ارتفاع فوق‌العاده‌ی ۸۸۴۸ متر در مدار ۲۷°۵۹’ قرار دارد که فقط اندکی از کوه پردیس شمالی‌تر است. حتی اگر نقشه‌ی نمایش ارتفاعی بندر کنگان تهیه شده توسط سازمان نقشه برداری کشور(سال ۱۳۸۷) را ببینید، ارتفاعات نزدیک به محل این کوه (در غرب جم) حداکثر ۱۴۰۶ متر هستند. کوه دیگری در شرق نقشه قرار دارد که از کوه پردیس جنوبی‌تر است و ارتفاعش ۱۵۵۹ متر نوشته شده است. بنابراین حتی در همان منطقه، کوه پردیس از این لحاظ شاخص نیست. اما تعیین نزدیکترین نقطه‌ی زمین به خورشید ساده نیست: چرخش زمین به دور خورشید، بیضوی است و فاصله‌ی آن با خورشید در طول سال عوض می‌شود. به علت تمایل محور چرخش زمین، خط استوا نیز نسبت به خورشید مایل است و در طول سال مناطق مختلف زمین به خورشید نزدیک می‌شوند. به علاوه، زمین کاملاً گرد نبوده و نزدیک استوا برجسته‌تر است. برخلاف ادعای شایعه، دکتری به نام Tim Hopkins یا مشابه آن در کالج ایمپریال لندن وجود ندارد. البته Imperial Medical College هم وجود ندارد، ولی احتمالاً منظور دانشکده‌ی پزشکی Imperial College واقع در لندن است. درهرحال اگر از امکان جستجوی افراد در این کالج استفاده کنید، نزدیکترین نتیجه، فردی به نام Timothy Hopkins است که یک دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک است! برخلاف ادعای شایعه، داروی آدویل (Advil) از عسل تهیه نمی‌شود. ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آدویل، ایبوپروفن (ibuprofen) نام دارد. این ماده به صورت شیمیایی از ماده‌ای به نام isobutylbenzene (نام دیگر: ۲-methylpropylbenzene) بدست می‌آید که خود از مشتقات نفت خام است. برخلاف ادعای شایعه، عبارت ANTI-HIV mountain فقط در همین شایعه پیدا می‌شود. جستجوی گوگل به دنبال این عبارت چیزی به جز همین شایعه را برنمی‌گرداند. نه در تایمز و نه هیچ کجای دیگر. مشخص نیست که این کوه دارای خواص مغناطیسی هست یا خیر. اگرچه اظهار نظر قطعی درباره‌ی این ادعا ممکن نشد، اما به احتمال زیاد این مطلب نیز صحت ندارد: محتملاً ادعای مغناطیسی بودن، ناشی از نوعی خطای چشم است که به Gravity Hill مشهور است. در این پدیده که به علت پنهان شدن افق به وجود می‌آید، انسان در تشخیص شیب جاده دچار اشتباه شده و سرپایینی را سربالایی تصور می‌کند. گاهی این خطای چشم آنقدر قوی است که حتی اگر علت آن را بدانید باز هم تعجب آور است. این پدیده، در بسیاری از نقاط دنیا گزارش شده است و اتفاقاً معمولاً به نیروی مغناطیسی یا نیروهای ماوراءالطبیعه ربط داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله‌ی «فیلیپ گیبز» از دانشگاه کالیفرنیا را بخوانید. وجود منابع آب زیرزمینی آشامیدنی سالم در مناطق گرمسیر عجیب نیست، این پدیده از نظر زمین شناسی طبیعی است و در مناطق گرم و خشک و بیابان های سوزان سیستان و بلوچستان و استان کرمان هم نمونه های فراوانی وجود دارد.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام