گزارش برنامه تورخانوادگی پیمایش کویر مصر 91/9/29 الی 91/10/2 به مناسبت شب یلدا

با هماهنگی هایی که از قبل انجام شده بود  روز چهارشنبه با یکدستگاه اتوبوس ولوو از ابتدای خیابان  ابریشمی با 43 نفر شیراز را به سمت کویر مصر که در شمالی ترین نقطه اصفهان قرار دارد ترک کردیم.

نرسیده به اصفهان به  سه راهی سرمق رسیده و از آنجا مسیر ابرکوه  یزد را درپیش گرفتیم در اتوبوس شام را صرف کردیم و سرانجام در اولین ساعات بامداد به روستای انارک و بعد از ان شهرستان خور رسیدیم .

صبح در  ساعت7:15 (بعد از 12 ساعت) به روستای زیبای مصر رسیدیم.

روستای مصر آبادی کوچکی در نزدیکی جندق واقع در دشت کویر ایران است. نام قبلی آن «مزرعهٔ یوسف» بوده‌است ودر ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد

با هماهنگی های انجام شده در منزل یکی از افراد  آن منطقه ساکن شدیم .

منزلی که در آن ساکن شدیم دارای بافت قدیمی  بود و دور تا دور حیاط  اتاق و کلیه ملزومات خانه قرار داشت و در قسمتی از آن نیز دام و حیوانات نگهداری میشد . تقریبا تمام منازل این روستا به این شکل معماری ساخته شده بودند.تعداد 5 اتاق برای اسکان اعضا در نظر گرفته شده بود که دو اتاق به بانوان و یک اتاق به خانواده ها  و دو اتاق دیگر به آقایان اختصاص داده شد.

گروه بعد از کمی استراحت وبرداشتن وسایل  که شامل آب و تنقلات و عینک و کلاه و …. بود راس ساعت 10 صبح آماده پیماش شدند. قبل از شروع حرکت به بازدید از یکی از منازل تاریخی آن منطقه به نام خانه طباطبایی ها رفته ،

سبك معماري این خانه به سبك معماري درونگراي خانه هاي محلي كويري بنا شده است دارای 6 اتاق  و يك ايوان است كه با سقفهاي هلالي ياداور معماري سنتي و فراموش شده اين مرزو بوم است. اقامتگاه های طباطبایی دارای ظرفیتی در حدود 100 نفر است. اين اقامتگاه در حال حاضر به صورت بسيار زيبايي و به سبك سنتي ايراني بازسازي شده است.

در این قسمت از برنامه آقای محسن کاتب که به عنوان تورلیدر با گروه همکاری می کردند توضیحات جامعی را راجع به معماری این منزل برای افراد دادند.

پیمایش از کنار همان منزل شروع شد . اعضا دریک صف منظم حرکت خود را آغاز کرده و از روی تپه های شنی حرکت می کردند .

نرمی شنهای کویر به طوری بود که اکثر دوستان کفشهای خود را از پا در آورده و بدون کفش حرکت می کردند. زیبایی کویر ومساعد بودن آب و هوا شور و اشتیاق خاصی در گروه به پا کرده بود

بعد از حدود3 ساعت پیمایش به نی زار ها رسیدیم  که استراحتی کوتاه کرده و بعد از صرف تنقلات از کنار نی زارها به سمت روستا باز گشتیم .

گروه در مدت زمان 4 ساعت 9 کیلومتر از مسیر کویر را پیمایش کردند.

بعد از آن به محل اسکان بازگشته و بعداز صرف ناهار ساعت 19 طبق برنامه ریزی به منطقه ای در نزدیکی محل اسکان، که در کویر واقع شده بود رفته تا مراسم شب یلدا که برای ایرانیان سنتی قدیمی است را اجرا کنند.

شب تا حدود ساعت 23 همگی دوستان در کنار آتش به خواندن اشعار حافظ و مولانا پرداختند.

صبح روز دوم(جمعه) راس ساعت  8صبح پس از خداحافظی ازمیزبان مهربانمان روستای مصر را  ترک کرده ودر مسیر بازگشت به شیراز از روستای تاریخی انارک بازدید کردیم و ناهار را در یکی از پارکهای محله ای آن منطقه صرف نمودیم .

سرانجام ساعت 2 بامداد روز شنبه در حالی به شیراز رسیدیم که باران شدیدی در حال باریدن بود .

 

سرپرستان این برنامه : رسول علمدار و مریم آریانفر

مسولان فنی در این برنامه: حسن خلیلی و فریده یگانه جو

اعضای شرکت کننده: سهراب جعفری، عبدالحمید نطاق، فریده یگانه جو، مریم آریانفر ،زهرا جان، مریم حیدری، گلرخ غازیانی ،فائزه بهمنش، راضیه مختارنامه ،آزاده مختارنامه ،فریده علیکم السلام، الهه ضیایی ، لیلا بردو، بهار علمدار، زهره مومن، ایمان پیرمون، جواد عطروش ،محسن کاتب، اکبرابراهیمی، رستم درودی، میلادکشاورز،  عبدالله پوردلیر، حسن خلیلی، الهام نادی، نیلوفر نادی، یاسمین کاوسی، فرنازپورزند، گلنازغازیانی، مهبد حاتم جهرمی، پریوش رضایی، فهیمه محمدی راد، آذر نجفی، مهرداد موثقی، لیلاصنیع شرقی، اسماعیل صبا ،رسول علمدار، علی کاویانی، کرامت الله کاویانی، نیماکاویانی، مهدی زارع، محمودرضا صادقی مهر، مصطفی رجبی

گزارش از : مریم آریانفر

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام