گزارش برنامه صعود به قله برف انبار قم و قله کرکس اصفهان در تاریخ 2 الی 5 خرداد 1402

بنام خداوند زیبای عاشق

مفتخرم که بعنوان یکی از اعضای کوچک باشگاه پر افتخار طبیعت دوست شیراز گزارش صعود به قلل برف انبار قم و قله شاخص کرکس اصفهان و همچنین گزارشی پیرامون بازدید از شهرهای زیبای نطنز و ابیانه خدمت تمامی همنوردان و کوهنوردان عزیز و دوست داشتنی برسانم . امیدوارم این گزارش در آینده مورد قبول و استفاده دوستانی که قصد صعود به این قلل را دارند واقع گردد .

بخش اول : صعود به قله برف انبار قم

آغاز سفر

طبق هماهنگی ها و اطلاع رسانی هایی که از قبل شده بود تعداد 30 نفر متشکل از ( 17 نفر آقا و 13 نفر خانم ) به سرپرستی جناب آقای بهروز پایداری و با مربیگری جناب آقای رسول علمدار و سرپرستی امور بانوان توسط سرکار خانم لیلا بردو در ساعت 19:30 روز سه شنبه مورخ دوم خرداد ماه سال 1402 از محل پارکینگ پارک نور واقع در بالاتر از دروازه قرآن شیراز سفرمان را جهت صعود به قلل برف انبار قم (طرح سیمرغ) و قله شاخص استان اصفهان ( قله کرکس ) و بازدید از شهرهای نطنز و ابیانه آغاز کردیم .

ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 3 خردادماه که مصادف با یکی از روزهای مهم  برای ما ایرانیان وطن پرست که یادآور شجاعت جوانان این مرزو بوم میباشد ، یعنی آزادسازی خرمشهر به شهر قم رسیدیم و از آنجا از طریق مسیر کمربندی به سمت میدان قائم و از آنجا به سمت بزرگراه قم کاشان جهت عزیمت به روستای فردو رهسپار شدیم .

متاسفانه بدلیل ممانعت پلیس راه قم کاشان نتوانستیم مسیر خود را از طریق بزرگراه به کهک و فردو  توسط اتوبوسی که در اختیار داشتیم ادامه دهیم .

بنابراین بوسیله 2 دستگاه نیسان بعد از پلیس راه قم کاشان واقع در منطقه لنگرود مسیر خود را به سمت کهک که 25 کیلومتر با پلیس راه فاصله داشت ادامه دادیم و از آنجا از طریق روستاهای قباد بزن ، ویریج و خاوه به روستای سرسبز فردو رسیدیم که این مسیر از کهک حدود 20 کیلومتر فاصله داشت .

لازم به ذکر است قله برف انبار ۳۲۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با توجه به اینکه اغلب کوهنوردان مسیر شمالی یعنی روستای فردو را جهت صعود انتخاب میکنند میتوان گفت  بهترین راه برای صعود یک روزه به قله برف انبار نیز همان مسیر روستای فردو است که دارای مناظر زیبا و پاکوب مناسب میباشد . ضمناً روستای فردو 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد بنابراین شما بایستی حدود 700 تا 720 متر از مبدآ ارتفاع بگیرید.

پس از عبور از کوچه های سرسبز و باغات فردو که در دامنه کوهستان برف انبار واقع شده بود در ساعت 11:30 به ابتدای پاکوب مسیر منتهی به قله رسیدم .

قابل ذکر است روستای فردو و باغات سرسبز آن به برکت وجود چشمه سارها و آب برف انبار از نظر زیبایی در استان قم شاخص هستند.

برف انبار نیز به عنوان بلندترین قله استان قم در لیست پروژه ملی سیمرغ کوههای ایران قرار دارد و افرادی که قصد اتمام سیمرغ را دارند حتماً بایستی این قله را صعود نمایند . البته صعود به قله برف انبار به دلیل ارتفاع کم و نبود دست به سنگ در مسیر یکی از ساده ترین صعودها در میان قلل مطرح ایران است و از این رو پیشنهاد میشود افرادی که مبتدی هستند صعود این قله را در اوایل برنامه های خود قرار دهند تا به مرور به سطح آمادگی کامل جهت صعود قلل های شاخص کشور عزیزمان ایران برسند . ( با آرزوی موفقیت و سربلندی برای تمامی کوهنوردان و همنوردان عزیز در سرتاسر کشور زیبایمان ایران )

پس از آماده شدن و آرایش تیمی تمامی اعضای گروه با سرقدمی جناب آقای سعید شکری و با استعانت از پروردگار زیبای دوست داشتنی در ساعت 11:40 مسیر پیمایش صعود به قله را آغاز نمودیم .

در طول مسیر نیز آبی که از دامنه  کوه بر اثر آب شدن برفها و زه کشی ها و لوله گذاری هایی که جهت انتقال آب به باغات وجود دارد میتوان آب مورد نیاز را تهیه نمود ولی بهترین حالت این است که کوهنوردان عزیز آب و مایعات مورد نیاز خود را از قبل تهیه نمایند تا در روند حرکت تیمی و زمان خللی صورت نگیرد ؛مسیر پیمایش با شیبی بسیار ملایم آغاز میشود و با وجود پاکوب خوبی که وجود دارند جای هیچ گونه نگرانی نیست .

پس از پیمودن شیب ابتدایی مسیر ، تمامی اعضای تیم به یال اصلی و خط الرأس منتهی به قله رسیدند و با کمی استراحت مسیر خود را به سمت قله ادامه دادیم . خوشبختانه با توجه به بارش های فراوان زمستان گذشته در برخی از نواحی کوهستان برف انبار برف وجود داشت و همین امر به زیبایی منطقه افزون شده بود . در ساعت 13:45 دقیقه تمامی اعضاء به شیب پایین قله رسیدند و از آنجا با 10 دقیقه پیمایش در ساعت 13:55 دقیقه تمامی افراد گروه یعنی پس از طی شدن 2 ساعت و 15 دقیقه موفق به صعود قله شدند و پس از گرفتن عکس های یادگاری مسیر برگشت را به سمت پایین جهت صرف نهار و سوار شدن نیسان آغاز کردیم.

در ساعت 15:30 به محل پارک خودرو رسیدیم و پس از صرف نهار مسیر برگشت به سمت جمکران که 55 کیلومتر با ما فاصله داشت را آغاز نمودیم و در ساعت 17 نیز به محل توقف اتوبوس واقع در جمکران رسیدیم و از آنجا پس از تعویض لباسها و مرتب شدن همنوردان در ساعت 18:30 مسیر عزیمت به سمت روستای طرق رود ( طرق ) از توابع شهرستان نطنز جهت صعود قله کرکس اصفهان را در پیش گرفتیم .

به صورت خلاصه میتوان گزارش صعود به قله برف انبار را به شرح ذیل تشریح کرد:

زمان برگشت به پای کار 15:30
درجه سختی آسان
وضعیت آنتن دهی خوب
پوشش گیاهی منطقه درختچه های بادام کوهی، ازگیل و پسته وحشی از شاخص های گیاهی این مناطق است.
پوشش جانوری منطقه شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک ،عقاب ، شاهین، کرکس
چشمه در مسیر ابتدای مسیر حرکت
سرپرست برنامه جناب آقای بهروز پایداری
مربی تیم جناب آقای رسول علمدار
سرقدم جناب آقای سعید شکری
سرپرست امور بانوان سرکار خانم لیلا بردو
تهیه گزارش و عکس و فیلم غلامحسین رحمانیان

بخش دوم : صعود به قله کرکس استان اصفهان

پس از اتمام صعود قله برف انبار و آماده شدن اعضای تیم مسیر رفتن به سوی روستای طرق رود ( طرق) از توابع شهرستان نطنز که در 35 کیلومتری این شهر واقع شده است را در پیش گرفتیم.

جهت رفتن به طرقرود بایستی  206 کیلومتر فاصله از جمکران را از طریق اتوبان قم کاشان به سمت اصفهان در پیش بگیریم .

در ساعت 21 به روستای طرقرود رسیدیم و در مجاورت دریاچه این روستا کمپ زدیم و شب را در این منطقه خوش آب و هوا به سر بردیم.

پس از صرف شام و استراحت در ساعت 6 صبح روز پنجشبنه مورخ 4 خرداد ماه سال 1402 آماده حرکت به سمت صعود به قله کرکس شدیم.

جهت صعود به قله کرکس از روستای طرقرود بایستی مسیر 30 کیلومتری تا روستای کشه را ادامه دهید و از طریق کمپ گردشگری رایان صعود به قله کرکس را آغاز نمایید .

در ساعت 6:50 دقیقه اتوبوس به کمپ گردشگری رایان رسید و پس از گرفتن عکس یادگاری در ساعت 7 صبح روز پنجشبنه مورخ 4 خرداد ماه سال 1402 با استعانت از خالق زیبای دوست داشتنی و با سرپرستی جناب آقای پایداری و مربیگری جناب آقای رسول علمدار و سرقدمی جناب آقای سعید شکری مسیر صعود به قله 3895 متری کرکس را آغاز نمودیم .

قله کرکس واقع در رشته‌کوه کرکس از کوه‌های مرکزی ایران با پهنه‌ای به وسعت 3400 کیلومترمربع است که در جهت شمال‌غربی جنوب‌شرقی امتداد یافته است. در حقیقت کرکس را شهرهای نطنز و طرقرود (بانضمام کشه) و روستاهای تامه، اوره، هنجن، ابیانه و بیدهند و تعدادی روستای کوچکتر در آغوش گرفته‌اند

علت نامگذاری قله کرکس بخاطر وجود کرکس‌های کوچک و سیاه رنگ است که همچون باز شکاری بر فراز دامنه آن در پروازند. حمدالله مستوفی در خصوص این کوه اینگونه نقل می‌کند که کوهی سخت و بلند است که از بلندی، کرکس بر فرازش نمی‌رود و بدین‌سان به این نام مشهور است .

روایت دیگری  نیز وجود دارد، اینکه دامنه این کوه شکارگاه شاه عباس صفوی بوده و باز شکاری (کرکسی) در شکار به او کمک میکرده است روزی شاه جام آبی را که آغشته به زهر ماری بوده می خواسته بنوشد وآن باز شکاری (کرکس) با بال زدن و ریختن آب آن ظرف مانع نوشیدنش می گردد بنابراین شاه با عصبانیت کرکس را کشته و بعد ازآنکه از ماجرا آگاه می شود ازکرده خود سخت پشیمان شده وبرروی جسد آن کرکس آرامگاهی دردامنه کوه ساخته و به همین علّت این کوه را کرکس مینامند .

ابتدای مسیر صعود آسفالت از میان کمپ گردشگری رایان آسفالت بود و با شیبی بسیار ملایم وارد پاکوب اصلی شدیم . در واقع مسیری که ما انتخاب کرده بودیم متداول ترین مسیر صعود به کرکس میباشد که در واقع مسیر جنوبی روستای کشه است .

پس از حدود نیم ساعت پیمایش به اولین چشمه میان راه رسیدیم که میتوان از آن استفاده کرد .

براستی زیبایی های کوهستان کرکس بی حدو مرز میباشد و این زیبایی ها نشانه قدرت بی حدو مرز خالق زیبایی ها پروردگار عالمیان هست که بایستی در مقابلش سر به سجود آورد .

پس از پیمایشی در حدود 2 ساعت و پنجاه دقیقه در ساعت 9:50 دقیقه به پناهگاه شهدای مخابرات استان اصفهان جهت صرف صبحانه رسیدبم و پس از صرف صبحانه و گرفتن عکس یادگاری در ساعت 10:30 مسیر صعود به قله را در پیش گرفتیم .

بعد از پناهگاه که چشمه ای روبروی آن دائماً جریان دارد راه مالرو با شیبی تند در کنار شن اسکی ادامه می یابد خوشبختانه با عنایت به بارش های رحمت الهی در بیشتر مسیر بعد از پناهگاه برف وجود داشت و ما مجبور بودیم از طریق برف های انباشت شده مسیر خود را ادامه دهیم و به همین علت با تمهیدات سرپرست محترم تمام تیم از مسیر پاکوب ایجاد شده هدایت شدند تا مشکلی و یا احیاناٌ چاله برفی در مسیر نباشد تا خدای نکرده مشکلی و حادثه ای بوجود آید.

قابل ذکر است برای صعود های این چنینی بایستی تمامی اعضاء به دستورات و توصیه های سرپرست و مربی تیم گوش فرا دهند تا برای شخصی حادثه ای پیش نیاید .

پس از عبور از دره ای که کاملاٌ برفی بود به شیب اصلی زیر قله رسیدیم که شیب نسبتاً تندی بود که از آنجا میشد تا حدودی قله را مشاهده نمود که این نقطه را در واقع آسمان گدار می نامند .پس از پیماش این شیب تند در ساعت 12:30 به زیر قله رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه مسیر نهایی صعود را ادامه دادیم و در ساعت 12:40 تمامی اعضای تیم به قله رسیدند . قابل ذکر است در میان راه نیز با بارش برف و باد شدید مواجعه شدیم که خوشبختانه این موضوع زیاد ادامه پیدا نکرد و چه بسا در صورت ادامه دار بودن ممکن بود تیم از ادامه مسیر منصرف میشد .

پس از رسیدن به قله و گرفتن تصاویر یادگاری و همچنین فیلمبرداری هوایی توسط جناب آقای محمد حسین زارع از اعضای محترم باشگاه که به همراه خود هلی شات آورده بودند تصاویر و فیلم های منحصر به فردی از قله کرکس ثبت شد که در کلیپ تهیه شده در پیج اینستای باشگاه میتوانید مشاهده فرمایید .

پس از خاتمه عکاسی به سمت پایین حرکت کردیم و بعد از پناهگاه در محلی ناهار توسط اعضای تیم صرف شد و در ساعت 16:45 دقیقه تمامی اعضا به سلامتی کامل به درب خروجی کمپ گردشگری رایان  جهت سوار شدن اتوبوس رسیدند .

پس از اینکه اتوبوس در ساعت 17:30 به محل رسید سوار اتوبوس شدیدم و از آنجا مستقیم به سمت شهر زیبای نطنز حرکت کردیم . جهت اطلاع فاصله کمپ گردشگری رایان روستای کشه تا شهر نطنز 43 کیلومتر میباشد .

به صورت خلاصه میتوان گزارش صعود به قله کرکس را به شرح ذیل تشریح کرد:

زمان برگشت به پای کار 16:45
درجه سختی سخت
وضعیت آنتن دهی خوب
پوشش گیاهی منطقه پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان دارویی و ) و درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شوددر ارتفاعات بالاتر بخاطر سردی و حجم برف در نیمی از سال و گرما و شدت آفتاب در نیم دیگر سال به جز بوته های خار پوشش گیاهی دیگری دیده نمی شود.
پوشش جانوری منطقه منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی )، گرگ، شغال، روباه، کفتار، وجود دارد
چشمه در مسیر ابتدای مسیر حرکت و پناهگاه
سرپرست برنامه جناب آقای بهروز پایداری
مربی تیم جناب آقای رسول علمدار
سرقدم جناب آقای سعید شکری
سرپرست امور بانوان سرکار خانم لیلا بردو
هلی شات جناب آقای محمد حسین زارع
تهیه گزارش و عکس و فیلم غلامحسین رحمانیان

بخش سوم :بازدید از شهر زیبای نطنز استان اصفهان

پس از رسیدن اتوبوس به کمپ گردشگری رایان بلافاصله سوار اتوبوس شدیم و فاصله 43 کیلومتری روستای کشه را تا نطنز ادامه دادیم .

در ساعت 18:30 به نطنز رسیدیم   و پس از استحمام در یکی از حمام های عمومی شهر در مجاورت پارک مسجد جامع این شهر کمپ زدیم و شب را در آنجا به سر بردیم .

نظنز باغ شهری تاریخی در شمال شرقی استان اصفهان و از شهرهای مرکزی ایران در دامنه رشته کوه کرکس است. مردمان این دیار از دیرباز به باغ سازی و پرورش گل معروف بوده‌اند.

در قدیم به این شهر نطن یا نطین یعنی جایی خوش آب و هوا گفته می‌شد که بعدها به نظنز تبدیل گشت.

قدمت این شهر به دوره پیش از اسلام می‌رسد. به گفته سایت سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان، این شهر دارای بیش از 1800 جاذبه تاریخی فرهنگی و طبیعی است. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی نظنز منطقه حفاظت شده کرکس با حداقل 53 گونه پرنده بومی و مهاجر می باشد.

دیدنی‌های نطنز

• مسجد جامع نطنز : که متعلق به دوره ایلخانیان هست
  • قلعه طرق رود : قدمت این قلعه به دوران اشکانی می‌رسد

غار پریان : در فاصله 8 کیلومتری نطنز که دو دهه هست کشف شده

• آتشکده نطنز : که حدود دو هزارسال قدمت دارد
  • کاروانسرای میر ابوالمعالی : که مربوط به زمان صفویه میباشد و نام دیگر آن قلعه کوهاب مینامند .

پس از صرف صبحانه در ساعت 9:30  نطنز را به مقصد ابیانه ترک کردیم . فاصله نطنز تا روستای ابیانه 42 کیلومتر میباشد و حتماٌ توصیه میکنیم از شهر نطنز و ابیانه دیدن فرمایید.

بخش چهارم :بازدید از روستای زیبای ابیانه

ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز در استان اصفهان است که نه‌تنها بین گردشگران داخلی، بلکه بین گردشگران خارجی نیز طرفدار دارد و اغلب سوژه عکاسی آن‌ها می‌شود. ابیانه از معدود روستاهای ایران است که مردم بومی همچنان پوشش سنتی خود را بر تن می‌کنند و آن را حفظ کرده‌اند. رنگ سرخ ساختمان‌های کهن روستا که در شیب دامنه خاکستری کوه قرار گرفته‌اند، جذابیتی دوچندان به ابیانه بخشیده‌اند. در واقع ترکیب کوچه‌های تودرتو، بناهای تاریخی گوناگون، پنجره‌های هندسی، در‌های منبت‌کاری و… برای هر بیننده‌ای دیدنی و جذاب است.

به ابیانه در زبان محلی «ویونا» (Viuna) گفته می‌شد که ریشه این کلمه از دو واژه «وی» و «ویانه» به‌معنای بیدستان تشکیل شده است؛ با گذر زمان این اسم به اویانه و بعدها به ابیانه تغییر کرده است.

پس از ترک شهرستان نطنز در ساعت 10:15 به روستای نطنز رسیدیم و پس از دیداری چند ساعته از این روستای زیبا و گرفتن تعدادی عکس این روستای زیبا را در ساعت 12:30 به مقصد شیراز ترک نمودیم .

پس از اتمام دیدار از ابیانه در ساعت 12:30این روستا را به سمت شیراز ترک نمودیم و در ساعت 24 روز جمعه تمامی اعضای تیم با سلامت و موفقیت به شیراز رسیدند .

با سپاس فراوان از سروران گرامی و همراهان ارجمند که با هم خاطرات زیبا و دوست داشتنی را خلق نمودیم و تقدیر و تشکر ویژه از سرپرست محترم برنامه جناب آقای بهروز پایداری و مربی تیم جناب آقای رسول علمدار و سرقدم و تمرین دهنده اعضای باشگاه جناب آقای سعید شکری و سرپرست محترم بانوان سرکار خانم لیلا بردو و سرکار خانم محبوبه صالحی که همواره در کنار سایر بانوان عزیز بوده و هستند .

سرپرست : بهروز پایداری

تهیه گزارش :  غلامحسین رحمانیان

اسامی همراهان عزیز و گرامی :

آقایان : 17 نفر

بهروز پایداری-رسول علمدار-سعید شکری-محمد حسین زارع-کریم رحمانیان-علی رضا آیدینی-اسماعیل عوض پور-نعمت اله مظفری-نجف علی زارع-محسن توکلی-رضا حیدری-سیروس منصوری طهرانی-غلامعلی حیدری-سید محمد رضا صوفی-محمد لطفی-محمد حسین غرقی و غلامحسین رحمانیان

بانوان : 13 نفر

لیلابردو توران شجاعی-محبوبه صالحی-لیلا شریعتی-سارا علیپور-مریم خوشبویی-محبوبه عشقی-رامش تاج الدینی-زهرا اسکندری-زهرا اکبرنیا-نرجس خاتون گلشنی-سها محمد علی زاده-فاطمه ابراهیمی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.