گزارش صعود فنی کول جنو مهر ماه 96

مسئولین فنی : هادی آسیابانی و مریم سعادت

تعداد نفرات شرکت کننده: ۱۵ نفر از آقایان و ۸ نفر از بانوان

وسیله نقلیه ی  مورد استفاده : یک دستگاه اتوبوس

وضعیت آنتن دهی مسیر : در اکثر طول مسیر آنتن دهی و همچنین اینترنت همراه موجود بود

گزارش: مصطفی رجبی

کول جنو دومین قله فنی ایران و یکی از قلل زاگرس است که ارتفاع آن به 3850 متر می‎رسد. این قله در نزدیکی روستای کمندان، شهرستان ازنا قرار دارد.
کول جنون کلمه‎ای محلی و به معنی کوه صدادار است. بهمن‌های این منطقه در زمستان بسیار مهیب و خطرناک است و صدای زیادی که به وجود می‌آورد گاهاً تا روستای کمندان هم می‎رسد و به این دلیل است که این نام را بر آن نهاده‎اند.
کول در زبان محلی به معنای محل و کول جنون به معنی محل وجود جن است، که از زمان قدیم به خاطر صعب‎العبور بودن مسیر و ظاهر خشن قله و کشته‌شدن و سقوط ایلات و عشایر در هنگام عبور از منطقه فوق این نام را بر آن قرار دادند.

شروع تمرینات جهت اجرای برنامه کول جنو از مرداد ۹۶ آغاز شد
پس از ۵ جلسه تمرین بر روی تیغه دراک و تایید مسئولان فنی، اعضای گروه انتخاب شدند

شرح گزارش:
طبق برنامه پنجشنبه ۷ مهرماه در ساعت ۲۳ حرکت از میدان ابوالکلام و ۲۳.۲۰ از پل معالی آباد آغاز شد
ساعت ۲۴ پس از خروج پس شیراز از طریقمسیر  اصفهان به طرف شهرستان ازنا حرکت کردیم
پس از ۱۰ ساعت حرکت در روز جمعه ساعت ۱۰ به خانه کوهنورد ازنا رسیدیم و با هماهنگی که با آقای مجید بهرامی همنورد و راهنمای ما در این برنامه انجام شد بود گروه در خانه کوهنورد مستقر شد.
پس از استراحت و صرف نهار در ساعت ۱۴ حرکت با ۲ دستگاه مینی بوس به طرف روستای کمندان حرکت کرده و بعد از وارد مسیر خاکی شدیم.

ساعت ۱۵ به ابتدای مسیر پناهگاه رسیده  و حرکت با کوله های سنگین آغاز شد مسیر با شیب ملایم آغاز و با افزایش در طول مسیر همراه بود وجود چندین چشمه با آب گوارا در مسیر خیال گروه را از نظر آب آسوده کرد. اگرچه آب همراه اعضای گروه جهت صعود و برگشت کافی بود.
در ساعت ۱7:۴۵ رسیدن به پناهگاه رسیدیم و با توجه به شلوغی پناهگاه در فاصله کمی از ساختمان پناهگاه کمپ را برپا کردیم
وجود چشمه در پناهگاه و قبل از آن و صدای آب روان به زیبایی مسیر افزوده بود

بعد از آماده سازی کوله قله و  صرف شام، گروه به استراحت پرداخته و  در ساعت ۲۲ خاموشی اعلام شد

هوای نسبتا سردی در طول شب در جریان بود ولی وزش باد کمی داشتیم

شنبه صبح بیداری در ساعت ۴.۳۰ اعلام شد و با آمادگی گروه جهت شروع صعود، در ساعت ۵ صبح حرکت به سمت قله آغاز شد.
 مسیر با شیب ملایم شروع و با سرعت مناسب تیم همراه بود.وجود چندین تیم در طول مسیر( دو تیم ۴ نفره و ۱ تیم ۳ نفره و یک تیم بر روی تیغه) روز شلوغی را نشان میداد

ساعت ۶.۳۰ رسیدن به پایین تیغه رسیده و پس از استراحت و صرف صبحانه در ساعت ۷ امادگی جهت صعود تیغه اعلام شد.
استفاده از کلاه ایمنی و رعایت اصول صعود و حمایت از نکاتی بود که در طول تمرینات و همچنین قبل از برنامه بارها و بارها توسط مسئولین گروه گوشزد شده بود.

با توجه به اینکه تیمهای دیگر زودتر از ما صعود تیغه را شروع کردند در ابتدای مسیر مقداری از سرعت تیم کاسته شد
با عملکرد مناسب تیم و حمایت های سرپرستان و مسئولان فنی گروه و همچنین پتانسیل خوب اعضای گروه حرکت بر روی تیغه بصورت ایمن و سرعت مناسب انجام شد

بعد از اینکه از هر ۳ تیم عبور کردیم و در بعضی نقاط نیز ایشان را حمایت کردیم در ساعت ۹.۱۵ به قله رسیده و مراسم قله انجام شد
پس از گرفتن عکسهای یادگاری و لذت بردن از زیباییهای طبیعت دیدنی منطقه، در ساعت ۱۰  مسیر برگشت را در پیش گرفتیم

نیم ساعت از مسیر بصورت دست به سنگ و بعد از آن از طریق یک ریزال با شیب تند و سنگهای ریزشی که بایستی با دقت و آرامش عبور میشد به مسیر منتهی به سنگ شصت خدا وارد شدیم

بعد از عبور از سنگ شصت خدا و کمی استراحت ارتفاعی حدود ۴۰ متری را بصورت دست به سنگ فرود و وارد ریزالی با شیب تند شدیم

با رعایت اعضای تیم جهت جلوگیری از ریزش سنگ و آسیب دیدگی احتمالی، نهایتا بعد از عبور یک یخچال برفی وارد مسیر پناهگاه شدیم که دارای شیب تقریبا تندی است

با سرعت خوب گروه و حمایت و هدایت سرپرستان و مسئولان فنی تیم در ساعت ۱۳ به محل کمپ بازگشتیم

بعد از استراحت و صرف نهار و جمع اوری چادرها در ساعت ۱۴ حرکت به سمت انتهای مسیر آغاز شد

با پیمایش مسیری زیبا و سر سبز به همراه  آبی زلال که در کل مسیر در جریان بود در ساعت ۱۶ به انتهای مسیر رسیده و با تمام زیبایی ها و سختی های کوه خداحافظی کرده و با سوار شدن بر مینی بوس ها مسیر خانه کوهنورد ازنا را در پیش گرفتیم

گروه پس از رسیدن به خانه کوهنورد ازنا و استراحت و استفاده از امکانات نسبتا مناسب موجود، در جمعی صمیمی و دوستانه به گفتگو و صرف تنقلات و شام گذرانده و در ساعت ۲۳ همه دوستان با خستگی زیاد ولی روحیه ای خوب و خوشحال از صعود ایمن و بسیار مناسب، به استراحت شب پرداختند

با پیشنهاد دوستان قرار شد قبل از حرکت به سمت شیراز، به دیدن یکی از مناطق دیدنی در نزدیکی شهرستان الیگودرز به نام ابشار سفید رفته و صبحانه را آنجا صرف کنیم
در روز بعد با حرکت در ساعت ۶ صبح توانستیم در ساعت ۹ به منطقه گردشگری آبشار سفید برسیم که دارای آبشاری تقریبا ۱۰۰ متری و رودخانه ای مملو از آب زلال و فراوان بود

پیروز و تندرست باشید

مسیر  اصفهان به طرف شهرستان ازنا حرکت کردیم

ساعت ۱۵ به ابتدای مسیر پناهگاه رسیده  و حرکت با کوله های سنگین آغاز شد

مسیر با شیب ملایم آغاز و با افزایش در طول مسیر همراه بود
در ساعت ۱۷.۴۵ رسیدن به پناهگاه رسیدیم و با توجه به شلوغی پناهگاه در فاصله کمی از ساختمان پناهگاه کمپ را برپا کردیم
وجود چشمه در پناهگاه و قبل از آن و صدای آب روان به زیبایی مسیر افزوده بود

هوای نسبتا سردی در طول شب در جریان بود ولی وزش باد کمی داشتیم

مسیر با شیب ملایم شروع و با سرعت مناسب تیم همراه بود

بعد از صرف صبحانه و لذت بردن از طبیعت زیبای منطقه در ساعت ۱۱ مسیر برگشت به شیراز را در پیش گرفتیم و نهایتا در ساعت ۱۲ شب به شیراز رسیده و برنامه با سلامت کامل اعضای گروه و موفقیت کامل به اتمام رسید

6 Attachments

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.