گزارش برنامه صعود به قله سپیدار خفر در تاریخ 29 دی ماه 1402

در هنگام کوهنوردی یکی از مهمترین عامل برای اجرای یک برنامه خوب داشتن یک سرپرست توانا و مدیر و مدبر است که بتواند در لحظات صعود و فرود با اتخاذ تدابیر لازم و به موقع گروه را در هر شرایطی رهبری و هدایت نماید و بدرستی میتوان گفت که یک سرپرست لایق ضامن امنیت گروه است و صعود را لذت بخش و دلپذیر میکند .

گزارش صعود به قله سپیدار شامل دو بخش است :

۱ . اطلاعاتی پیرامون کوه سپیدار            ۲ . گزارش صعود

کوه سپیدار یک رشته کوه است که از روستای زنجیران از توابع کوار شروع و به طرف جنوب شرقی تا روستای گنگ از توابع میمند کشیده شده و از آنجا به سوی غرب تا روستای تادوان از توابع خفر ادامه دارد . پنجمین قله استان فارس بعد از قله بل اقلید با ارتفاع ۴۰۵۰ متر و رنج سپیدان با ارتفاع ۳۷۰۸ متر و مویی خانی مرودشت با ارتفاع ۳۳۳۸ متر و ساریخانی آباده ۳۲۸۲ متر است . بلندترین قله جنوب فارس است  . در مسیر صعود از میمند در ارتفاع ۳۰۰۰ متری ایستگاه های هواشناسی و مخابراتی نصب شده و به همین علت وسیله نقلیه تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر با جاده زیر سازی شده میرود . مسیرهای صعود به این قله از کوار ، میمند ، خفر ، جهرم می‌باشد . دارای یک چشمه در ارتفاع ۳۰۰۰ متر می‌باشد . دارای پوشش گیاهی ارزن ، شن ،بادام کوهی ، گون از نوع کتیرا ، ول می‌باشد و دیک کاری در دامنه ها گردو ، انگور ، انار ، انجیر کاشت شده است .

گزارش صعود :

صعود به قله سپیدار از میمند از روستای تنگ ریز
ارتفاع : ۳۱۶۷ متر
تاریخ صعود : ۲۹ دی
سرپرست رسول عباسی
وسیله نقلیه ۴ دستگاه خودرو شخصی
تعداد همراهان ۱۵ نفر
زمان پیمایش صعود : ۲٫۴۰ ( دو ساعت ۴۰ دقیقه ) زمان پیمایش فرود : ۱٫۵۵ ( یک ساعت ۵۵ دقیقه )

با تدبیر خوب سرپرست برنامه جناب آقای رسول عباسی که روز قبل برای بازبینی منطقه رفته بودند تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر ( ایستگاه هواشناسی ) با خودرو رفتیم و پس از پارک خودرو ها و تجهیز همنوردان ساعت ۹ صبح پیمایش را شروع کردیم .

مسیر بجز در یک قسمت کم که تراورس کردیم هموار بود .

ساعت 10:12 دقیقه به قله رسیدیم . هوا خوب و آفتابی و بدون وزش باد بود . قله تابلو نداشت ولی نشانه آن دو برج سنگی به خشکه جینی بود . حدود یک ساعت گرفتن عکس و خوردن تنقلات و خواندن نماز همنوردان طول کشید و ساعت ۱۰:۱۳ دقیقه با اعلام سرپرست محترم پیمایش فرود را آغاز کردیم .

حدود ۱۴:۴۵ به محل پارک ماشین ها و ایستگاه هواشناسی رسیدیم .

پس از ورزش سرد کردن با ماشین به طرف میمند حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۳۰ در میمند ناهار صرف شد .

ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه به طرف شیراز حرکت و ساعت ۱۸:۲۰ به شیراز رسیدیم . موفق و سربلند و همیشه پا به کوه باشید. 

سرپرست برنامه : عبدالرسول عباسی

سرپرست بانوان : صدیقه رستگار

گزارش برنامه :محمد لطفی

همنوردان : غلامحسین قرقانی – امامقلی اسماعیلی – علیرضا کشاورز – زهرا درویش حقیقی – آناهیتا کاظمی – حسین کریمی – حبیب جمشیدی – زهرا فهندژ سعدی – عباس قائدی – عبدالرسول احمدی سعدی – جواد نقیب زاده

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام