گزارش برنامه صعود به قله گلچین کرمان در تاریخ 14 و 15 اردیبهشت ماه 1403

اعضا تیم مطابق با برنامه ریزی انجام شده باشگاه در مورخ 13 اردیبهشت در ترمینال شیراز حاضر شده و به اتفاق 5 نفر از اعضا باشگاه راهی کرمان شده و شب را در منزل همنورد عزیز  آقای دامغانی سپری کرده و صبح روز بعد با عبور از مسیر هفت باغ و گذراندن ماهان  ساعت 10 صبح به روستای سه کنج در 55 کیلومتری کرمان رسیده و در قسمت انتهایی روستا با عبور از جاده خاکی در ساعت 11 صبح ،  از ارتفاع 2480متری استارت پیمایش از مسیر دره جنگل سوخنه زده شد.

 مسیر صعود بستر زیبا و چشم نواز بود و از کنار رودخانه ای پرآب و درختان زیبای منطقه مسیر ادامه داشت و پس از چندین بار عبور از آب و دست به سنگها و با گذشت 1.5 ساعت به ارتفاع 2650 متری رسیده (مسیر بدون هیچ گونه پاکوب می باشد).

 بعد از استراحتی کوتاه و تجدید قوا کوله های سنگین را بر دوش انداخته با گامهای استوار و دلی پر از شوق راهی گرده سنگی و پرشیب که گاها شیب تا 70 درجه و دارای  سنگهایی ریزشی هم بود ، را  طی کرده و با گذشت 3 ساعت و دیدین چندین سنگ چین ، و افزایش ارتفاع 750متری به مکانی مسطح به ارتفاع 3300 متری رسیده همزمان با صعود تیم ، خورشید زیبا مصمم تر به غروب بود بر این اساس در ساعت 16:20 تیم تصمیم به برپایی کمپ نمود .

با دیدن مناظر زیبای اطراف و قله ی زیبای پلوار در مقابل که مملو از برف بوده و بسیار شبیه به دماوند و دیدن دور نمایی از قله گلچین و ثبت مناظر زیبای این کوهستان بکر و نقاشی بی بدیل خالق طبیعت به چادرها رفته با خوردن شام و خاموشی در ساعت 21 مقرر گردید . صبح روز بعد ساعت 5 به سمت قله راهی شده . هوا بسیار متغیر شد . باد شدیدی شروع به وزش کرد . هوا هر لحظه سردتر می شد اما تیم با دلی گرم و اراده ای پولادین  با عبور از  چندین گرده  سنگی با شیب تند و چند تراورس سنگی به مسیر یخ زده و برفی و تیغه ای رسیده که این قسمت مسیر احتیاط بیشتری را می طلبید.

بسیار متمرکز و با دقت و احتیاط بالا و گامهایی استوار هر لحظه ارتفاع بیشتر و بیشتر میشد با دیدن همنوردان باشگاه کارن کرمان قوت قلبی گرفته و با تبریک صعودشان در مه فراوان و رخ کاملا زمستانه قله گلچین 90متر ارتفاع آخر را نیز طی کرده و در نهایت راس ساعت 9 صبح در شرایطی کاملا زمستانه و سرد و باد شدید بر فراز قله قرار گرفته و با گرفتن عکس یادگاری و ثبت این لحظه شیرین ، خیلی زود عزم فرود نموده و مسیر برگشت را از دره در پیش گرفتیم و در شرایط مناسب استراحتی کوتاه داشتیم . صبحانه ای خورده شد و در ساعت 14 به کمپها رسیدیم . در این لحظه تگرگ شدیدی شروع به بارش نمود . با پایان یافتن بارش و همچنین صرف ناهار و جمع آوری کمپها ساعت 15:30 مسیر برگشت را که ریزال و همچنان گرده سنگی بود در پیش گرفته و مجدد از مسیر رودخانه زیبا عبور کرده و به پایان مسیر رسیدند و اینگونه بود که صعودی بسیار عالی و پر از چالش با سلامت کامل به پایان رسید.

به واقع که نامگذاری گلچین بسیار مناسب و در خور این قله بود زیرا گلچینی بود تمام چالشهای دیگر قله های کرمان ،از ریزشی های بلوچی ،دست به سنگهای سه شاخ ، شیب های تند پلوار و طولانی بودن هزار ،در مسیر صعود خط الراس زیبای جوپار مدام چشم نوازی میکرد و هزار با صلابت به عنوان قله ای منفک با لباس زیبای سفیدی که بر تن نموبود همچین قله پلوار کاملا منطقه را احاطه کرده بودند.

نکات قابل توجه :آمادگی جسمانی بالا و توانایی حمل کوله سنگین همچنین توان و تسلط کافی جهت عبور از گرده های سنگی و دست به سنگ از الزامات این صعود است .تا ارتفاع 2650متری آب و چشمه وجود دارد.

برقراری آنتن دهی موبایل در بیشتر نقاط امکان پذیر است . ارتفاع دقیق قله 4138متر بود که بر روی تابلو 4093 درج شده بود.

کل مدت زمان پیمایش : 14 ساعت

کل افزایش ارتفاع : 1658 متر

سرپرست برنامه : آقای عباس نوریان منش

سایر اعضا : الهام فلاحی-الهام صالح نیا-سعیده پارسایی-کمال سلطانی و آقای محسن دامغانی همنورد محترم از کرمان به عنوان راهنما

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام