گزارش برنامه صعود به قله مورگل شمالی دنا در تاریخ 17 و 18 خردادماه 1403

به نام خداوند رنگین کمانها

طبق برنامه مشخص شده ، ساعت 6 صبح روز پنجشنبه 17 خرادادماه 1403، با تعداد 10 نفر از همنوردان به سرپرستی دکتر عباس نوریان منش، با سه دستگاه خودرو شخصی از شیراز به مقصد روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم حرکت  و حدود ساعت 10:30 به روستای خفر رسیدیم. بعد از پارک ماشین ها به آماده سازی تجهیزات و کوله ها پرداختیم و سپس بوسیله یک دستگاه نیسان به محل استارت برنامه حرکت کردیم. ابتدا سرپرست محترم، به تشریح و چگونگی انجام برنامه پرداختند، راس ساعت 12 استارت برنامه در ارتفاع 2400 متری در انتهای باغات زده شد. ساعت 14:10 به محل پناهگاه قله قاش مستان در ارتفاع 3050 متری رسیدیم. برای صرف ناهار و رفع خستگی توقفی داشتیم. با توجه به عدم مکان مناسب برای کمپ زدن در ارتفاعات بالاتر(به دلیل حجم زیاد برف و شیب تند زیر قله)، طبق نظرسنجی و هماهنگی که بین اعضا صورت گرفت تصمیم بر این شد که شب را در پناهگاه سپری کنیم و روز جمعه ساعت 3 بامداد برنامه صعود را در پیش گیریم. در این راستا روز جمعه18 خردادماه 1403 ساعت 3:30 صبح  از پناهگاه به سمت قله مورگل شمالی حرکت کردیم. بعد از حدود یک ساعت پیمایش به ابتدای یخچال قاش مستان و مورگل رسیدیم، از اینجا به بعد کرامپون ها بسته شد و از سمت راست یخچال وارد دومین دهلیز زیر قله شدیم.

مسیر دهلیز در پیش گرفته شد و هرچه جلوتر می رفتیم شیب و حجم برف افزایش پیدا می کرد( در انتهای مسیر دهلیز با شیب46 درجه مواجه شدیم).

سرانجام در ساعت 10 در ارتفاع 3900 متری برای صرف صبحانه 30 دقیقه توقف داشتیم. از این ارتفاع به بعد با مسیر تیغه ای(سمت چپ دهلیز) قله مواجه بودیم.

بدون کوله و تجهیزات مسیر تیغه ای و دست به سنگ  در پیش گرفته شد.

سرانجام تیم در ساعت 11:30 به قله رسید. بعد از گرفتن عکس های یادگاری، ساعت  12 فرود از قله آغاز شد.

مسیر برگشت همان مسیر دهلیز انتخاب شد. مجدداً کرامپون ها بسته شد و در قالب سه کرده استارت فرود زده شد، تا اینکه در ساعت 15 به انتهای دهلیز،کنار چشمه موجود در مسیر رسیدیم. 10 دقیقه برای نوشیدن آب و باز نمودن کرامپون ها توقف داشتیم، سپس ادامه مسیر دادیم و در ساعت 16 برای صرف ناهار به پناهگاه قاش مستان رسیدیم. بعد از صرف ناهار و استراحت مختصر، ساعت 17 از پناهگاه حرکت و ساعت 18:30 به روستای خفر رسیدیم. ساعت 19 روستای خفر را ترک کرده و ساعت 22:30 روز جمعه 18 خردادماه 1403 همگی در کمال صحت و سلامت به شیراز رسیدم.

  • موقعیت جغرافیائی قله مورگل شمالی: مورگل از جمله قله های شمالی خط الراس دنا است که دقیقا شمال غرب قله قاش مستان است.

  • وجه تسمیه: نام مورگل برگرفته از گلهای زیبا و ریز و مورچه مانند که در فصل بهار و تابستان بین شکاف‌ها و صخره‌های قله می‌روید که به آن گل مروارید نیز می‌گویند و در این منطقه از دنا به وفور یافت می‌شود .

  • قله هایی مانند؛ مورگل شمالی، قبله و ‌هرم را نمی توان از روی خط الراس به آنها دسترسی پیدا کرد و باید از روستای خفر به صورت تک قله صعود کرد.

  • با توجه به اینکه این قله زیر سایه قله های قاش مستان و مورگل(به ترتیب بلندترین قله های دنا) قرار گرفته، کمتر صعود می شود.

  • مسیرهای پیمایش:

  • از مسیر دره قله قاش مستان و بعد از دهلیز مورگل شمالی.

  • بعد از آبشار خفر و قبل از آبشار پی دنی (مسیر دست به سنگ) می توان از طریق یال مورگل شمالی به قله مورگل شمالی رسید.

ارتفاع قله: 4010 متر

درجه سختی برنامه: سنگین

جبهه صعود: شمالی

مناسب ترین زمان صعود : اواخر بهار و تابستان

زمان بندی برنامه : مدت زمان 8 ساعت صعود و 4 ساعت فرود

استارت صعود : روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم

پناهگاه موجود در مسیر : پناهگاه قاش مستان( مرتفع ترین قله استان کهکیلویه و بویر احمد)

مکان های تهیه آب : وجود چشمه در مسیر قله

زیستگاه جانوری : خرس‌ ، کبک ، عقاب، کرکس، پلنگ، گرگ، شاهین ، بز ، پازن  و … از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند.

پوشش گیاهی منطقه : درختان میوه، بلوط، بوته گون، گل مروارید و ….

امکانات منطقه :  آنتن دهی موبایل، امکانات خرید، راهنمای محلی، وانت بار، محل اسکان شب مانی و …. (روستای خفر دارای فروشگاه مواد غذایی، خانه کوهنوردان و اتاق‌های اجاره‌ای روستایی جهت اسکان کوهنوردان و گردشگران می‌باشد .)

تجهیزات مورد نیاز : کلاه سنگنوردی، باتوم، کلنگ، کرامپون، طناب انفرادی، هارنس، کارابین، ابزار فرود، جعبه کمک های اولیه و …

سرپرست و مربی برنامه: دکتر عباس نوریان منش

تهیه کننده گزارش:  دکتر محسن قیطاسی

همنوردان :

محسن قیطاسی، کمال سلطانی خواه، داود تله گل، محمدرضا طهماسبی، مسعودمرادی، الهام فلاحی، زهرا عفیف، کژال عاملی راد، زینب نوروزی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام