گزارش صعود خط الراس فرعی دنا

قلل حوض دال شمالی ،او اسپید، کل اسدخانی، کل اوارزنی

روز پنجشنبه مورخ ۹۸/۷/۴  به همراه ۳۲ نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست راس ساعت ۷ صبح توسط یک دستگاه اتوبوس به مقصد روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان حرکت کردیم  بعد از عبور از یاسوج در محل پل قره توقف کوتاهی داشتیم، در ساعت ۱۳:۱۵  به روستای خفر رسیدیم.

پس از آماده شدن گروه، تعداد ۱۴  نفر از همنوردان جهت صعود به قله بیژن ۳ ( قاش مستان) از مابقی اعضاء جدا شدند. و تعداد ۱۸ نفر باقی مانده به سرپرستی خانم لیلا پیروی جهت صعود به قلل خط الراس فرعی دنا در ساعت ۱۴:۰۰ حرکت خود را آغاز نمودند
در تصاویر زیر نمایی از خط الراس کامل دنا و خط الراس فرعی دنا قابل رویت است

جهت جلوگیری از اتلاف وقت، از روستای خفر توسط یک دستگاه نیسان (حدود 30 دقیقه) به انتهای باغهای تنگ آبشار که منتهی به باغ و خانه آقای موسوی می شد، حرکت کردیم.
درتصویر زیر روستای خفر و نقطه شروع مشخص گردیده است.

ساعت ۱۴:۴۰  پیماش خود را از پشت منزل آقای موسوی با  سر قدمی آقای عباس سعادت و با عبور از رودخانه آغاز نمودیم. بعد از ۱۰ دقیقه پیمایش در امتداد و جهت رودخانه مسیر خود را در جهت پاکوب که در سمت چپ ما قرارمی گرفت تغییر دادیم. بعد از ۱ ساعت پیمایش در کنار ساختمان محیط بانی ۵ دقیقه جهت استراحت توقف نمودیم. لازم به ذکر است که در کنار این ساختمان یک چشمه جهت تامین آب موجود می باشد.
در تصویر زیر شروع حرکت و ساختمان مذکور مشخص گردیده است.

 از یال بن شاهی پیمایش خود را به سمت خط الراس  ادامه دادیم  . در ساعت ۱۶:۱۵ به محل نسبتا مسطحی رسیدم که طبق هماهنگی سرپرست و اعضاء گروه جهت صرف ناهار انتخاب شد و نیم ساعت زمان در نظر گرفته شد، مجددا حرکت خود را ادامه دادیم.
با نزدیک شدن به غروب خورشید در ساعت ۱۸:۱۵ و پس از بررسی جهت باد و شیب محل در انتهای یال بن شاهی در ارتفاع 3300 متری از سطح دریا مکان مناسبی جهت شب مانی انتخاب گردید و دوستان پس از برپایی چادر اقدام به استراحت نمودند.

روز دوم مورخ ۹۸/۷/۵ راس ساعت ۵:۱۵  صبح با باقی گذاشتن چادرها و لوازم غیر ضروری مثل کیسه خواب و غیره حرکت خود را جهت رسیدن به ابتدای خط الراس آغاز کردیم و در ساعت 6:30 جهت صرف صبحانه در
ابتدای خط الراس که مکان کاملا مسطحی بود توقف نمودیم.
این مکان با توجه به مسطح بودن آن جهت شب مانی برای صعودهای آینده پیشنهاد می گردد.
در ساعت ۷:۰۰  به سمت اولین قله از خط الراس به نام حوض دال شمالی حرکت نمودیم و در ساعت ۷:۴۵  بر بلندای قله حوض دال شمالی به ارتفاع ۴۱۰۵ صعود کردیم .
پس از گرفتن عکس ، جهت صعود به قله دوم حدود ۲۰۰ متر ارتفاع را کم کردیم و جهت صعود قله، شیب نسبتا زیاد زیر قله را طی کردیم و  در ساعت ۸:۴۵  بر فراز قله دوم به نام او اسپید به ارتفاع ۴۱۶۰ صعود کردیم
(( با توجه به اینکه از قبل صعود تمام قلل خط الراس فرعی برنامه ریزی شده بود. جهت تحقق این امر و همچنین مدیریت مناسب زمان جهت اتمام برنامه با پیشنهاد سرپرست برنامه، اعضاء به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه اقدام به برگشت به سمت محل شب مانی نمودند و گروه دیگر متشکل از ۷ نفر از همنوردان به ادامه مسیر جهت صعود ۲ قله باقی مانده کردند .))
مجددا با کاهش ارتفاع به ابتدای دهلیزِ کاملا ریزالی با شیب خیلی زیاد که منتهی به قله کل اسد خانی می گردید رسیدیم.
نفرات به دلیل سست بودن سنگ ها و گیره های مسیر ، با فاصله خیلی کم در پشت سر یکدیگر به سمت بالای دهلیز در حال پیمایش بودند.
بعد از عبور از دهلیز با پشت سر گذاشتن دو قسمت صخره ای و دست به سنگ ساعت ۹:۳۰  بر فراز  قله کل اسد خانی ، بلندترین قله خط الراس فرعی دنا، به ارتفاع 4185 متر ایستادیم.

بعد از چند دقیقه توقف و گرفتن عکس به سمت قله آخر حرکت کردیم. مجددا پس از کاهش ارتفاع، با تراورسِ مسیر،  به سمت قله کل اوارزنی حرکت کردیم
و در ساعت ۱۰:۱۵  افراد گروه که متشکل از آقایان علمدار، ابراهیمی، سعادت، درودی،غلام زاده،فهندژ، رحیمیان و واقفی بودند بر فراز آخرین قله از خط الراس فرعی دنا به نام کل او‌ارزنی صعود کردند .

در تصویر زیر نمایی از تمام خط الراس فرعی دنا که پیمایش گردیده است .

گروه بعد از ۱۵  دقیقه استراحت و گرفتن عکس ، از مسیر رفت اقدام به برگشت نمودند و  در ساعت ۱۵:۰۰ به دیگر افراد تیم در محل شب مانی ملحق شدند.
پس از صرف ناهار در ساعت ۱۵:۳۰ تمام افراد گروه به سمت روستای خفر حرکت نمودند و در نهایت در ساعت ۱۸:۰۰ به روستا رسیدند،
و به سمت شیراز حرکت کردند  در ساعت ۱  بامداد روز شنبه مورخ ۹۸/۷/۶  با رسیدن به شیراز این برنامه به پایان رسید.
با تشکر از همه عزیزانی که در اجرای این برنامه همکاری نمودند.
افراد شرکت کننده در برنامه:
خانم ها:
مریم سعادت، مرضیه دوست فاطمه، سارا فخاری، سحر توتونچی، مرجان چالمه، فرانک کریمی، لیلا پیروی

آقایان:
رسول علمدار، اکبر ابراهیمی، احسان فهندژ، حسین فهندژ، عباس سعادت، درودی، علی غلامزاده، امید صفایی، محمد مهدی رضایی، اشکان واقفی، جواد رحیمیان

سرپرست برنامه: خانم لیلا پیروی
مربیان برنامه: خانم لیلا پیروی و آقای عباس سعادت
امدادگر برنامه: خانم لیلا پیروی
گزارشگر برنامه: خانم لیلا پیروی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام