گزارش پيمايش خط الراس مركزي دنا ۹۹/۴/12

گزارش پيمايش بخشي از خط الراس مركزي دنا
۱۲ و ۱۳ تیر ۱۳۹9

دنا رشته کوهی است به طول ۹۰ کیلومتر که ما بین استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده است. این رشته کوه دارای ۴۹ قله منفک بالاتر از ۴۰۰۰ متر می باشد و از شمال غربی به سمت جنوب شرقی کشیده شده است. این رشته کوه شامل سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی است. رشته مرکزی از گردنه بیژن به ارتفاع ۳۲۰۰ متر تا گردنه مورگل غربی ادامه دارد. رشته جنوب شرقی از گردنه بیژن تا قله پازن پیر به ارتفاع ۴۲۸۰ ادامه دارد و رشته شمال غربی(رشته غربی) که از گردنه مورگل غربی و قلل کاسه خفر شروع و به قله کل قدویس ختم میشود. رشته مرکزی دارای ۱۸ قله بالاتر از ۴۰۰۰ متر است. قلل این رشته از گردنه بیژن به ترتیب عبارتند از: برد آتش، سی چانی، حوض دال، کرسمی شرقی، کرسمی غربی، تنگه راه، بیژن ۱، کپیری، بیژن ۲، قزل قله، هرم، کیخسرو، بن رو، بیژن ۳، قبله، مور گل، پازنک، مورگل شمالی.

گزارش برنامه:

تیم ۱۳ نفره باشگاه طبیعت دوست به سرپرستی خانم زیبا محمدی پنجشنبه ۱۳ تیر ساعت ۷ صبح با یک دستگاه مینی بوس شیراز را به مقصد سیسخت ترک کردند(محل تجمع: میدان احسان).
پس از گذر از یاسوج وارد شهر سیسخت شده و به سمت گردنه بیژن حرکت کردیم ساعت ۱۱ به محل پارکینگ سیچانی رسیدیم. پس از آماده سازی کوله ها و تعویض لباس و کفش ، ساعت ۱۱:۲۵ از مسیر پاکوب سمت چپ پارکینگ، پیمایش را به سرقدمی آقای احسان فهندژ شروع کردیم.
ساعت ۱۳:۴۰ به چشمه سیچانی رسیدیم که هنوز برف داشت. بنا به صلاحدید سرپرست در همین محل نهار صرف شد. از آنجایی که دیگر در ادامه مسیر چشمه ی آب وجود ندارد، آب کافی را برداشته و ساعت ۱۴:۴۰ دقیقه چشمه سیچانی را ترک کردیم. پس از ۵ دقیقه به یک دوراهی میرسیم که راه سمت چپ به سمت جانپناه حوض دال می رود و راه دیگر به سمت خط الراس و قله سیچانی. مسیر خط الراس را برگزیده و پیمایش را ادامه می دهیم، با عبور از شیب نسبتا تند ساعت ۱۶:۱۰ به خط الراس رسیدیم که باد شدیدی هم می وزید. مسیر سمت راست به سمت قله ی سیچانی می رود، اما ما وارد پاکوب سمت چپ شده و پس از یک ساعت، در ساعت ۱۷:۱۵ به قله حوض دال به ارتفاع ۴۳۴۰ متر رسیدیم. پس از گرفتن عکس قله، سریع قله را به سمت قله بیژن یک ترک کردیم. پس از حدود یک ساعت پیمایش در جهت شمال و با شیبی ملایم، در محل مسطحی در زیر قله کرسمی، بنا به صلاحدید سرپرستان برنامه و سطح توانایی بعضی از اعضا، تصمیم به شب مانی گرفته شد. چادر ها را برپا کرده و استراحت کردیم .
کمی باد می آید و شب نسبتا سردی را می گذرانیم.
جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹
صبح ساعت ۵:۳۰ از خواب برخواسته، وسایل اضافی را در چادر گذاشته و ساعت ۶ برای ادامه خط الراس، پیمایش را با کوله سبک شروع کردیم. ساعت ۶:۴۵ بر روی خط الراس بیژن قرار گرفتیم. پس از ادامه دادن تیغه ی سنگی در جهت غرب ساعت ۷:۲۰ به بلندای قله بیژن یک به ارتفاع ۴۳۴۰ متر رسیدیم. نام دیگر این قله، ماش است. بعد از گرفتن چند عکس از ریزال پر شیب که سمت شرق قله قرار دارد پایین آمده و به سمت قله بیژن ۲ حرکت کردیم. زیر قله بیژن ۲ برای صبحانه توقف کرده و سپس به سمت قله حرکت کردیم. ساعت ۹:۳۵ پس از عبور از دست به سنگ کوتاهی، به قله ی بیژن دو (سه قپه آسمانی) با ارتفاع ۴۳۵۰ متر رسیدیم. برای ادامه مسیر و عبور از یخچال زیر قله ی قزل نیاز به کرامپون می باشد. آماده برگشت شده و به سمت چادر ها در پایین قله کرسمی حرکت کردیم. سپس چادر ها را جمع کردیم و به سمت قله حوض دال حرکت کردیم. ساعت ۱۳:۱۵ برای بار دوم به قله حوض دال میرسیم. قله را ترک کرده و خط الراس را به سمت سیچانی و سپس چشمه سیچانی ادامه دادیم. به چشمانی سیچانی رسیدیم و برای نهار توقف کردیم. پس از نهار در ساعت ۱۵:۱۵ چشمه سیچانی را ترک کرده و ساعت ۱۶:۳۰ به پارکینگ حوض دال رسیدیم. پس از تعویض لباس و کفش سوار مینی بوس شدیم و پس از توقف کوتاهی در سیسخت، روانه شیراز شدیم.
سرپرست برنامه: خانم زیبا محمدی
اعضای شرکت کننده: خانم مریم سعادت، آقایان: احسان فهندژ، حسین فهندژ، مسعود زارعی، آرین مسگر شیرازی، جمال عرفان نیا، محمد مهدی رضایی، پیمان کاظمی، محمدهادی کریمی، احمد مختاری، منصور طاووسی، امید صفایی

“جهت دیدن عکس های بیشتر به پیج باشگاه در اینستا  به آدرس tabiat.doost@مراجعه فرمایید”

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام