گزارش کوهپیمایی قصر قباد1399/12/15

قصر قباد در نزدیکی روستای بورکی کوار(حدودا 40 کیلومتری شیراز) قرار دارد. این قلعه یادگار حاکمی محلی به نام قباد، در روزگار فرمانروایی ساسانیان میباشد.

قصر قباد بر روی یک صفحه سنگی تسخیر ناپذیر که در بعضی قسمتها ارتفاع دیواره آن به بیش از ۵۰ مترمی رسد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر است.تنها راه دسترسی  به بالای قلعه مسیر باریکی در دیواره سنگی تراشیده شده و در بالای آن تونلی رو به بالا در دل کوه کنده شده که حدود ۱۰ متر طول دارد و کف آن راه پله تراشیده شده و در انتهای این تونل یک تونل دیگر به طول ۲۰ متر وجود دارد.
مساحت دشت بالای قصر قباد کوار حدود ۱۰ هکتار است که از هر طرف به پرتگاه عمیقی ختم میشود و در روی آن قلعه و چند آب انبار بصورت مخروبه وجود دارد.
در مسیر رسیدن به قلعه در میان دره چشمه ای به نام چشمه قلات وجود دارد. چشمه قلات غار کوچکی است که ارتفاع دهانه آن حدود ۲ متر می باشد و از سقف آن آب می چکد. ساکنان قدیمی قلعه،۵ خمره سفالی به قطر داخلی ۴۵ سانتی متر و  عمق حدود ۲۵ سانتی متر در زیر قسمتی که بیشتر قطرات آب می چکد در ساروج کار گذاشته اند و با لبه آنها شکافی برای سرریز آب درست کرده اند. آب خمره ها  پس از جمع شدن، به حوضچه ای منتقل می شود.
در زمان سلجوقیان از قصر قباد ساسانی به عنوان قلعه ای برای استحکام و تقویت فرقه اسماعیلیان به رهبری حسن صباح و یارانش استفاده شده است.

روز جمعه 15اسفند 1399 ، ساعت 6 صبح به همراه همنوردان باشگاه طبیعت دوست شیراز از میدان ستاد به سرپرستی جناب آقای جواد گیلر حرکت کردیم و حدود ساعت 7.5 از پای کوه پیمایش آغاز شد ، ساعت حدودا 8.30 به چشمه قلات رسیدیم و پس از استراحت کوتاه حرکت به سمت قلعه ادامه یافت ، پس از نیم ساعت پیمایش به محل تونلهای سنگی بسیار شگفت انگیز که در عهد ساسانی با دست کنده شده بودند رسیدیم که تنها راه دسترسی به بالای قلعه فقط عبور از این تونلهای باریک بود . با رعایت اصول ایمنی و حمایت همگی از تونلها عبور کردیم و به بالای قصر قباد رسیدیم ، پس از حدود یک ساعت استراحت و صرف صبحانه و بازدید از قلعه و آب انبارهایی که عمق انها از داخل سنگ تراشیده شده بودند و روی آن با سنگ و ساروج(مصالح رایج دوره ساسانیان) به سمت مبدا حرکت فرود آمدیم . مسافت پیمایش رفت و برگشت حدود 9.5 کیلومتر بود.
گزارش از احمد مختاري

جهت دیدن کلیپ این برنامه به پیج باشگاه در اینستاگرام به آدرس tabiat.doost@ مراجعه فرمایید

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام