گزارش برنامه کویر شهداد 1399/12/13

نوع برنامه: تفریحی .کویر شهداد
تاریخ اجرا :۱۳۹۹/۱۲/۱۳
ساعت حرکت:۲۱:۰۰
محل تجمع:درب ورودی پارک خلد برین
تعداد اعضای شرکت کننده در این برنامه:۲۲نفر
سرپرست برنامه:بهار نعمت الهی
چهارشنبه ساعت ۹ شب شیراز را به قصد کرمان؛کویر شهداد ترک کردیم شام را در اتوبوس با دیگر دوستان صرف کردیم.و بعد از گپ و گفتی دوستانه و پخش موسیقی و استراحتی کوتاه در بین راه ، در اتوبوس شب را به صبح رساندیم. طلوع خورشید ۵شنبه ۱۴ اسفند ماه در منطقه کویر واقعا زیبا و دیدنی بود لحظه طلوع خورشید را ثبت در خاطرات کردیم و از مناظر زیبای آنجا لذت بردیم تا اینکه ظهر به منطقه سیرچ رسیدیم و به آب گرم جوشان رفتیم و خستگی راه را از تن و بدن خود زدودیم و بعد از صرف نهار که در همان اقامتگاه جوشان تدارک دیده شده بود آنجا را به سمت کلوتها و دریاچه ترک کردیم در کنار دریاچه عکسهای یادگاری و پیمایش کوتاه شبانه داشتیم و در نهایت شب نشینی دور آتش و صرف شام که سرپرست برنامه بزقورمه را تدارک دیده بود و پس از لذت بردن از آسمان پرستاره ی بینظیرش برای خواب به اقامتگاه تیمی رفتیم.شب را در خانه گذراندیم و جمعه ۱۵ اسفندماه ساعت ۵ صبح از خواب برخاستیم و آبگرمی خوردیم ساعت ۶ صبح بعد از گرفتن صبحانه و آب، خانه را به سمت کویر و آفرود ترک کردیم.همه افراد گروه سوار بر ماشینهای سافاری به سمت گندم بریان حرکت کردیم.گندم بریان، یک منطقه خالی از حیات در کره زمین است که در فصل تابستان، دمای هوا در آن به بیش از ۷۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.گندم بریان یا ریگ سوخته، نام تپه‌هایی پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی در شمال شهر شهداد در حاشیه غربی کویر لوت در استان کرمان است که حدود ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. به‌دلیل پوششی متشکل از سنگ‌ها و گدازه‌های بازالتی سیاه‌رنگ آتشفشانی، دمای هوا در این منطقه بسیار بالا می‌رود و همین امر، گندم بریان را تبدیل به یکی از گرم‌ترین نقاط جهان در کنار صحرای نوادا، کالیفرنیا، لیبی و الجزایر کرده است.
دمای هوا در منطقه‌ای به طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر به‌قدری بالا است که هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن زندگی کند و هیچ حیاتی در این منطقه دیده نمی‌شود.
بهترین زمان سفر به گندم بریان، اوایل فصل پاییز تا اواسط بهار است و فقط گردشگران حرفه‌ای با امکانات ویژه هستند که می‌توانند در فصل تابستان به گندم بریان سفر کنند.تنها رود دائمی بیابان گسترده لوت، رود شور است که از میانه کلوت‌ها می‌گذرد و شوری خود را از همین گذر می‌گیرد. این رود که خود را از ارتفاعات شمال‌غرب بیرجند به قلب این کویر می‌رساند، از شورترین آب‌های جهان است و سرشار از انواع املاح معدنی است. جالب است بدانید که اندک طبیعت جان‌دار اطراف کلوت‌های شهداد با همین آب‌های شور زنده مانده‎اند.
به گندم بریان میرسیم.از ماشینها پیاده میشویم و برای گذر از عرض رود شور مراسم تعویض کفش و پوشیدن چکمه را داریم.بعد از اینکه همه افراد گروه عرض رودخانه را رد کردیم پیمایش به سمت کوه گندم بریان شروع شد.هوا گرم بود.شیب کوه را بالا رفتیم تا به یک دشت بزرگ رسیدیم که پر شده بود از سنگهای سیاه.طبیعت جالب و جذابی داشت که آن لحظات زیبا را هم در خاطرات ثبت کردیم و عکسهای یادگاری گرفتیم و سپس به سمت پایین حرکت کردیم و دوباره مراسم چکمه و گذر از عرض رود شور و سوار بر سافاری به سمت اتوبوس حرکت کردیم.ساعت تقریبا ۱۲ونیم بود.سرو صورتی تازه کردیم و ناهار را در اتوبوس صرف کردیم و شهداد را به سمت شیراز ترک کردیم.و جمعه آخر شب به شیراز رسیدیم.

جا داره از همه دوستانی که بدون داشتن سمت در این برنامه همراه و هم دل بودند تشکر کنم.
به امید سفرهای خوب دیگر به همراه چنین دوستانی
تهیه گزارش: لیلا شریعتی

جهت دیدن کلیپ این برنامه به پیج باشگاه در اینستاگرام به آدرس tabiat.doost@ مراجعه فرمایید

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام