گزارش صعودبه قله کول جنو ۱۴۰۰/۴/۴

به نام خدا
تاریخ برنامه ،:.
۳،۴تیر۱۴۰۰7
نفرات شرکت کننده،:
مهربانوان:
معصومه یگانه جو.سحررختابناک.زهره ظهرابی.فخریه ابرونتن.زهرا افشار.زهرا کامگار.
مهربانان:
هادی اسیابانی.علی غلام زاده .عباس میر شمسی.صابر کشاورز.میثم شکوهی.ارین شیرازی.حامد اهالی.سعید درودی.افشین توکلی.
منطقه:
شهرستان ازنا،روستای کمندان،خط الرس اشترانکوه
ارتفاع شروع:
۲۰۱۴
ارتفاع پناهگاه:
۳۰۳۳
ارتفاع قله:
۳۸۵۰
مسافت پیموده شده:
۲۶کیلومتر
وضعیت آب و هوا:
آفتابی
وضعیت آنتن دهی :
در بیشتر نقاط منطقه آنتن یافت میشود.
سرپرست برنامه:
علی غلام زاده
مربی برنامه:
هادی آسیانی
شرح گزارش:
زهره ظهرابی
معرفی قله:
قله کول جنی(kule Jenni) که با نام های کول جنون،کوله جنون،وکول جنو نیز شناخته میشود،در استان لرستان و در جنوب کوهستان اشترانکوه از منطقه کوهستانی زاگرس مرکزی است.در حد فاصل شهرستان های الیگودرز وازناودرود واقع شده است .
موقعیت جغرافیایی:
اشترانکوه از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است،که از جنوب شهر درود آغاز ودر امتداد جنوب شرقی از روستای خلیل آباد در ۴۰کیلومتری جنوب غربی الیگودرز گذشته وسرانجام به جاده خاکی شوله آباد می‌رسد.جبهه ی جنوبی آن صخره ای و دیواره ای وجبهه شمالی آن یخچال است.کول جنو قله ای صخره ای که از جانب شمال غرب به قله شاه تخت واز جانب جنوب شرق مسیر خط الراس با کاهش تدریجی ارتفاع به جاده شوله آباد می‌رسد که این قسمت شامل قله های صخره ای،:کول آب ،کول خشک،کول ممد،کول طویله وکول دیمه
می‌رسد.
جان‌پناه:
جان‌پناه شادروان کامران سلیمانی در ارتفاع تقریبی ۳۰۰۰متری در دامنه ی شمالی کول جنو ساخته شده است.
مسیرهای صعود:
رایج ترین مسیر صعود مسیری است که از روستای کمندان با گذر از جان‌پناه به قله می رسد.
به علاوه میتوان از طریق روستاهای دره تخت وتیون وشهر درودوپیمایش خطرالراس اشترانکوه هم به قله رسید که به علت ساختار سنگی نیاز به مهارت دارد .
بهترین زمان صعود :
اواخر بهار و اوایل تابستان است.
دید از قله:
بارزترین منظره از رشته کوه اشترانکوه دریاچه بزرگ و کوچک گهر است.به علاوه از کول جنو دیگر قله های رشته کوه پدر صورت صاف بودن هوا رشته گرین در شمال شرق وزرد کوه در جنوب غرب هم قابل مشاهده است.
شرح برنامه :
با تمرینات سه ماهه بر روی گرده کوه دراک وبابا کوهی وتمرینات هوازی وامادگی لازم برای این کوه سرسخت ساعت ۱۲شب با تعداد۱۵نفر، از شیراز با یک دستگاه مینی بوس به سمت الیگودرز حرکت کردیم.بعد از رسیدن به درود به خاطر گرفتن دفترچه راننده ساعاتی را جلو پلیس راه متوقف شدیم .پس از آن در پارکی، در داران ساعت۹صبح صبحانه را صرف کردیم .دوباره حرکت کردیم وساعت۱:۲۰ به روستای کمندان رسیدیم. حدود چهل دقیقه سرپرست وقت داد تا همه کوله بپیچند وکفش ولباس بپوشند.ساعت ۲وسایل اضافی را در مینی بوس گذاشته و راهی شدیم .از کنار رودخانه و درختان گذر کردیم .چهچه ی بلبلان واوای دسته های کبک که رقص کنان از کنارمان می‌گذشتند،بوی پونه واویشن که به مشام می رسید، زیبایی مسیر را دوچندان کرده بود.با وجود کوله سنگین حرکت آهسته و پیوسته ای را با سرقدمی مربی تیم جناب آسیابانی پیش گرفتیم .در مسیر پاکوب با دو شاخه شدن رودخانه به سمت چپ ادامه مسیر دادیم.
بعد از کمی پیمایش به چشمه سراب تخت شاه رسیدیم همگی از آب گوارای چشمه نوشیدیم .ونیم ساعت زمان برای صرف نهار داده شد.استراحتی کردیم و به راه افتادیم .خوبی مسیر به همین چشمه ها بود که نیاز به حمل آب زیاد را در طول برنامه برطرف میکرد.
در طول مسیر دو بار در حد چند دقیقه استراحت کردیم واز آب گوارای که کنارمان بود مینوشیدیم.
بعد از گذر ازخر سنگ های در مسیر، از شیبی تند بالا رفتیم واز دور پناهگاه نمایان شد.ساعت ۵۳۰به دشت زیر پناهگاه رسیدیم چون خیال شب مانی در سر داشتیم به صلاح دید سرپرست ومربی برنامه برای گذراندن شبی آرام به دور از هیاهوی جان‌پناه در همان دشت چادر زدیم .
هوا عالی ودوستان عالی تر.در اطراف محل شب مانی لاک پشت دیدیم.
با فرا رسیدن شب وغروب زیبای خورشید و تاریکی هوا بساط شام پهن شد .با جمع آوری هیزم و روشن کردن آتش همه به دور آتش جمع شدیم .ولذت چای آتیشی با دیدن طلوع مهتاب شب چهاردهم دوچندان شد. ساعت ده خاموشی زده شد.در طول شب گهگاه با صدای کوهنوردان و هیاهوی آنان بیدار می‌شدیم .ساعت ۴۳۰بیدار باش و۵صبح به سر قدمی مربی خوبمان عازم قله شدیم.ازشیب زیر جان‌پناه گذر کردیم ودوستان آب برداشتند و حرکت کردیم.شیب ها تند وتند تر میشد ولی به خاطر این همه زیبایی که آب یخچال با گذر از سنگ ها به شکل آبشار به وجود آورده بود ودوستان پر انرژی مسیر آسان می‌نمود.
حدود ساعت۶:۳۰ به زیر تیغه ها رسیدیم .صبحانه صرف شد و چینش جدید اعضا به صلاح دید مربی و سرپرست برای حمایت وصعود بهتر از مسیر دست به سنگ ها داده شد در مسیر با چالش های شیرین و خطرناکی مواجه بودیم شیب تند و مسیر دست بسنگ .تذکرات لازم وصحبت های مربی راهگشای مسیر بود.صدمتری قله به احترام والای انسانیت و مهربانی در کوهستان قله اولی ها به سر صف آمدند .ساعت۹:۳۰ به قله رسیدیم، به این زیبای خوفناک ،صخره ای .حدود نیم ساعت روی قله به گرفتن عکس یادگاری وخلوتی با خدای خویش گذراندیم .که قله ها بهانه ای برای وصال آغوش آرامش بخش اوست .
از سرازیری قله به سمت شصت خدا حرکت کردیم که در اولین دهلیز به خاطر حضور گروه دیگری وریزشی بودن مسیر به فرمان مربی چند دقیقه ای را نشستیم تا گروه رد شود .گروهی که کلاه نداشتند .وممکن بود با در رفتن سنگی جانشان به خطر بیفتد.شیب سخت و کاملا ریزشی بود .بعد از گذر از پیچ وواپیچ های دهلیز ها به شصت خدا رسیدیم .مربی کارگاهی زد و نفرات با فرود از شیب حدود ۴۰ متری زیر شصت خدا ایمن گذر کردند.در زیر شیب وکنار یخچال گاه وبی گاه نفراتی را می‌دیدیم که بدون کلاه در حال گذر سر سرانه از این دهلیز هستند .که با فریادهای سنگ سنگ به خودشان می آمدند .بعد از گذر از یخچال به پاکوب رسیدیم وبه طرف جان‌پناه حرکت کردیم.در راه چند بار چند دقیقه ای برای برداشتن آب واستراحت ایستادیم.
ساعت۱۳به چادرهایمان رسیدیم که یک ساعت وقت برای نهار وجمع کردن چادر ها داده شد.
ساعت ۲به سمت روستای کمندان سرازیر شدیم .در مسیر راه با عبور این زیبای نجوا گر ولطیفه های دوستان به انتهای مسیر رسیدیم.
ساعت۱۷کنار مینی بوس بودیم که با تعویض لباس به سمت شیراز حرکت کردیم .ساعت ۲۲:۲۰ در شام خوردیم وساعت۴:۳۰دقیقه صبح شیراز بودیم.
به امید سلامت همه دوست داران کوه و کوهستان.

 

جهت دیدن کلیپ و عکسهای بیشتر این صعود به پیج باشگاه در اینستاگرام به آدرس tabiat doost@ مراجعه فرمایی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام