پیمایش دره توف کما 24 و25 تیرماه 1400

بنام پروردگار یکتا

معرفی :

دره توف کما یا طوف کما در استان چهارمحال بختیاری و منطقه بازفت واقع شده است . منطقه دارای پوشش گیاهی و دیواره های سنگی بینظیر می باشد . پوشش گیاهی منطقه کیالک ، ارژن ، بادام کوهی ، بلوط و … . دره ای پر آب و سبز که از دیدن آن چشمها سیراب نمی شود  .

اعضاء تیم :

بهناز میرهادی ، مصطفی سریریچی ، ابوذر آسیابانی ، مریم جوکار ، علی انوار ، زهرا توکلیان  ، بهزاد فرهنگیان ، آرین شیرازی ، زهرا کامکار ، آیلین فرهنگیان ، جواد الله یار نژاد ، هادی هاشمی ، نیما قناعتیان ، کیانا دیداری ، جواد رزمجویی ، مصطفی سلیمانی .

موقعیت :

استان چهارمحال بختیاری/منطقه بازفت/روستای گراب .

ﺗﻮﺿﯿﺤﺎت کلی جهت آشنایی با دره :

بهترین فصل پیمایش این دره اواخر بهار و تابستان است چرا که با منطقه ای بکر دارای هوای معتدل و پوشش گیاهی بینظیر رو به رو خواهیم شد . این دره شامل7  فرود است . پوشش گیاهی منطقه بلوط ، ارژن ، کیالک ، بادام کوهی است . دره بسیار سر سبز و پرآب است . آب آشامیدنی برای برنامه حدودا 1.5 لیتر لازم است . دره باز است بدین معنا که در کل مسیر پیمایش دیواره های اطراف و جنگل های بالادست قابل رویت است و آفتاب بر پیمایش گران می تابد و هیچ کجا با تاریکی مواجه نمی شوید . همان طور که به پیمایش ادامه می دهید اگر به پشت سر نگاهی بیندازید کل مسیر پیمایش از ورودی دره و ابشارهای پلکانی قابل رویت است و این ویژگی دره را با آنچه تا پیش از این دیده بودیم متمایز کرده بود .

تجهیزات : کلاه ایمنی ، کفش مناسب پیمایش و دره ، هارنس ، ابزار فرود ، تسمه ، کارابین ، تنقلات و وعده ناهار  ، هد لامپ ، آب آشامیدنی حدودا یک و نیم لیتر ، کوله مناسب دره ، کلاه ، ضد آفتاب ، طناب دره 50 متری ، طناب انفرادی ، کارابین ، محافظ طناب ، حلقه و تکه طناب ، صفحه و آچار .

نکته : استفاده بجا از محافظ طناب و فرود با کنترل و بدون ضربه در پیمایش این دره الزامی است . باید دقت کنید که در طول مسیر طناب را بر قسمت هایی که احتمال سایش وجود دارد قرار ندهید چرا که دره بکر است و پاکسازی و رول کوبی تا کنون انجام نشده است .

گزارش برنامه :

محل تجمع گروه میدان احسان بود . ساعت 8.10 دقیقه صبح روز 24 با یک دستگاه مینی بوس اویکو حرکت کردیم . برای اینکه به شب برخورد نکنید و در روشنایی هوا به مقصد برسید و محل شب مانی را انتخاب و مهیا کنید و جاده های پر پیچ و خم را در روشنایی هوا پشت سر بگذارید و از طرف دیگر از زیبایی منطقه لذت کامل را ببرید بهتر است زمان حرکت را صبح زود در نظر بگیرید  . در طول مسیر سعی کردیم توقف ها چه از نظر تعداد و چه مدت به حداقل برسد .

9.30 به سپیدان رسیدیم و به سمت یاسوج حرکت کردیم . 10.50 به یاسوج رسیدیم و مسیر را ادامه دادیم .13.55 پلیس راه رامهرمز و 14.40 برای ناهار در گندمان 40 دقیقه توقف کردیم  و پس از آن 15.25 راه افتادیم . 19.28 به بازفت رسیدیم که آخرین آبادی است که افراد هر آنچه لازم داشته باشند اعم از نان ، آب آشامیدنی و میوه و سبزیجات را میتوانند تهیه کنند . با مراد خدری صحبت کردیم و به وی اطلاع دادیم که نزدیک هستیم و به سمت گراب حرکت کردیم . حدودا ده پانزده کیلومتر از گراب باید خارج شویم تا به محل اقامت یورد مراد برسیم . لازم به ذکر است قبل از سفر مسیر را در گوگل مپ چک کرده بودیم و 8 ساعت در نظر گرفته بودیم ولیکن حدودا 11 ساعت طول کشید .

در مجاورت سیاه چادر مراد محدوده وسیع مسطحی برای کمپ و برپایی چادر وجود دارد و در پایین دست برکه ای برای آب تنی و استراحت . اگر که وسایل شب مانی به همراه نداشته باشید مراد سیاه چادر برای مهمانانش برپا می کند . توجه داشته باشید در این موقع از سال نیازی به کیسه خواب سنگین و چادر نیست . یک پشه بند ، بیواک و پتو مسافرتی و یا کیسه خواب سبک بهاره برای خواب شبانه کافی است . اگر به نیش پشه و یا حشرات حساسیت دارید بهتر است یک قلم دفع حشرات همراه داشته باشید .

به تاریکی هوا چیزی نمانده بود پس به سرعت به برپایی کمپ پرداختیم و پس از آن به سمت برکه رفتیم و زمانی را به آب تنی و استراحت پرداختیم . سپس بازگشته و آتشی برپا کرده و شام را جوار هم صرف نمودیم . آسمانی بینظیر و چشم نواز را در تمام شب شاهد بودیم که قابل وصف نیست .

حرکت صبح زود ساعت 6 در نظر گرفته شد که تا قبل از درخشش خورشید و گرمای هوا پیمایش اولیه را پشت سر نهاده باشیم ولیکن با تعلل افراد تیم 6.45 سوار نیسان شدیم و پس از طی مسافتی حدودا ده دقیقه ای به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم .

از رو به روی کارخانه سنگ شکن رچ راه را متمایل به چپ تا خط الراس بالا می رویم که شیب ملایمی است و حدودا 20 دقیقه طول می کشد ، به یک دیوار سنگ چین کوتاه میرسیم به چپ مسیر را ادامه می دهیم . دقت باید کرد که نباید به سمت پایین و کف دره رفت تا به دشتی برسیم که حدودا 40 دقیقه زمان لازم است تا آن را پشت سر بگذاریم . تپه سفیدی در سمت راست مسیر به چشم می خورد  که پس از آن مسیر سرپایینی است و باز هم به چپ باید برویم . در انتهای دشت دره و خروجی آن مشخص است . از سمت چپ و کنار دیواره مسیر رچ چوپانان را ادامه می دهیم .

به کمپ عشایری می رسیم که از بالای آنها مسیر را ادامه می دهیم تا به جوی آب باریکی برسیم که کشاورزان برای هدایت آب ساخته اند . از کنار جوی آب میرویم تا به سرچشمه برسیم . در محل سرچشمه زمانی را برای تعویض لباس و استراحت در نظر می گیریم .  مراقب سگهای عشایر ها باشید .

فرود اول اصطحکاک زیادی دارد برای محافظت از طناب از سمت راست آبشار اول دست به سنگ پایین رفتیم تا به آبشار دوم و فرود دوم برسیم . درختی در بالای ابشار است که کارگاه طبیعی را ایجاد میکنیم و فرود می رویم تا میانه مسیر و از درختی دیگر میانی گرفتیم و ریپلی ایجاد کردیم . یک فرود دو مرحله ای حدودا 50 متر که زیباترین فرود این دره است .

مسیر فرود از سمت چپ آبشار است . اینجا قشنگ ترین محل برای عکسبرداری و توقف و لذت بردن از مسیر و مناظر اطراف است .

فرود بعدی و فرود آخر رول دارد که البته صفحه فرود آخر باز شده است پس بهتر است یک صفحه و آچار با خود داشته باشین . فرود دوم حدودا 15 متر و از نیمه معلق است . برای کارگاه سوم مسافتی را باید دست به سنگ رفت . از درختی سمت راست آبشار کارگاه میگیریم . یک تسمه و حلقه بر درخت بود و ما با تکه طنابی دور درخت تسمه را تقویت کردیم و برای اطمینان بیشتر از طناب خودمان و تسمه همزمان کارگاه فرود ایجاد کردیم .

مسیر را ادامه می دهیم و فرود چهارم ، پنجم و ششم را به همین منوال پشت سر می گذاریم .

بعد از فرود ششم دره فرعی از سمت راست هویدا می شود که نباید به سمت آن برویم و مسیر را به چپ ادامه می دهیم .فرود هفتم که رسیدیم در دیواره سمت راست رول مشخص است ولی همانطور که قبلا گفته شد صفحه آن باز شده است در نتیجه ما از سنگی در بالای آبشار کارگاه گرفتیم . دقت کنیم محافظ طناب در محل تماس طناب با سنگ بگذاریم . پس از این فرود چندین حوضچه آب پیش روی ما بود که عمق زیادی نداشت . 17.55 به خروجی دره رسیدیم . از سمت راست کنار جوی آب مسیر را ادامه میدهیم و هر جا مناسب بود برای تعویض لباس توقف می کنیم . به جاده خاکی که برسیم همانجا مراد منتظر ما ایستاده بود . یکساعت و نیم با نیسان جاده های پرپیچ و خم را طی کردیم تا به محل کمپ برسیم .

منظره های زیبایی در اطراف مسیر دیده می شود . سنگ های پرچین و شکن گویی که با دست تراشیده شده باشند چندین بار به چشم خورد که در تصویر صفحه ی بعد تا حدودی مشخص است . پس از جمع کردن وسایل و مرتب کردن ماشین ، آبتنی بچه ها در برکه محل کمپ و … 19.15 سوار شدیم و فردا 8 صبح به شیراز رسیدیم .

مسول فنی : ابوذر آسیابانی

سرپرست : بهناز میرهادی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.