دره کور خامی 10 فروردین 1401

به نام خداوند هستی بخش

دره کور خامی در منطقه باشت و روستای لار واقع شده است . دلیل نامگذاری این دره بر این اساس است که برای بومیان همچون معمایی حل نشده بوده است و هنوز بر این باور هستند که راه به جایی ندارد . منطقه دارای پوشش گیاهی و دیواره های سنگی بینظیر می باشد . گلهای وحشی متنوع و بی بدیل در همه جا به چشم می خورد . دره خشک است و تنها در شکاف سنگها گاهی رطوبت دیده می شود و از برخی سنگ ها چکه می کند .

موقعیت :

منطقه باشت/روستای لار

از جاده یاسوج و یا دشت ارژن و یا بوآن به سمت نورآباد ، باشت و روستای لار باید رفت.

توضیحات کلی جهت آشنایی با دره :

بهترین فصل پیمایش  این دره  اواخر زمستان و نیمه اول فروردین است چرا که در این بازه زمانی با منطقه ای بکر دارای هوای معتدل و پوشش گیاهی بی نظیر روبرو خواهیم شد

این دره در اسفند سال گذشته توسط استاد تقوی،انتظاری و تیم همراه گشایش شده است و در حال حاضر شامل 28 فرود با کارگاه مصنوعی و حدودا 10 کارگاه طبیعی و مسیرهای دست به سنگ میباشد.بلندترین فرود 28 متر حدودا میباشد.کارگاه ها همگی تک نقطه و متشکل از صفحه و شکل بود که دو مورد اصلاح و دو نقطه گردید.دره هنوز نوپا است و کارگاه ها احتیاج به اصلاح و مقاوم سازی دارد .دره به هیچ وجه مناسب افراد مبتدی نمیباشد.

تیم ما دو روزه پیمایش دره را انجام داد و لیکن بهتر است سه روز یا دو روز و نیم در نظر گرفته شود.

پوشش گیاهی منطقه بلوط ، ارژن ، کیالک ، بادام کوهی و … است. دره بسیار سر سبز است. آب آشامیدنی برای پیمایش آغازین برنامه تا بومگردی 1.5 لیتر و از بومگردی تا چشمه 1.5 لیتر و از چشمه تا انتهای دره حدودا نفری 2.5 تا 3 لیتر برای دو روز لازم است. بهتر است در بومگردی از شرایط چشمه با خبر شد . در مسیر دره گاه آفتاب بر پیمایش گران می تابد و گاه خیر ولیکن بطور کلی دره بسته و خفه ای نیست .

تجهیزات:

کلاه ایمنی ، کفش مناسب پیمایش و دره ، هارنس ، ابزار فرود ، تسمه ، کارابین ، تنقلات و وعده های غذایی بنا بر مدت پیمایش ، هد لامپ ، آب آشامیدنی ، کوله مناسب دره ، کلاه ، ضد آفتاب ، طناب دره 50 متری ، طناب انفرادی ، کارابین ، محافظ طناب ، حلقه و تکه طناب ، صفحه و آچار ، چادر و کیسه خواب .

نکته:

استفاده بجا از محافظ طناب و فرود با کنترل و بدون ضربه در پیمایش این دره الزامی است . باید دقت کنید که در طول مسیر طناب را بر قسمت هایی که احتمال سایش وجود دارد قرار ندهید و یا از محافظ طناب و روش های کنترل سایش بهره برد چرا که دره بکر است و کارگه ها تک نقطه است .

گزارش برنامه :

صبح چهارشنبه 10 فروردین با وسیله نقلیه شخصی از شیراز حرکت کردیم و قبل از ظهر به روستای لار منزل فرهاد توکلیان رسیدیم . حدودا 3 ساعت برای طی کردن این مسافت باید در نظر گرفت . در روستای لار امکان خرید مایحتاج سفر وجود ندارد و بهتر است در باشت خرید مواد غذایی و … انجام شود . ناهار در منزل فرهاد صرف شد و ماشین ها را همانجا پارک کرده و با ماشین فرهاد به ابتدای مسیر پیمایش رفتیم . حدودا 2 تا 3 ساعت بسته به توان افراد تا بومگردی غریب پیمایش پیش روی تیم خواهد بود .

از ابتدای مسیر رچ راه مشخص است . از کنار آب رچ راه را ادامه می دهیم . در ابتدای پیمایش سه کوه پشت سر هم در سمت راست به چشم می خورد که پس از کوه دوم در سمت راست باید به راست پیچید و به سمت بالای کوه رفت . پس از این که به مابین دو کوه پیچیدیم شیب شروع میشود . تا اینجا مسیر هموار بود . در ابتدای مسیر شیب کم و هر چه نزدیک تر به بومگردی شیب تند تر و سرسبزی منطقه کمتر می شود .

ساعت 3 پیمایش آغاز و 6:25 به بومگردی غریب رسیدیم . وعده های غذایی مدت اقامت در بومگردی را می توان سفارش داد . ما شام را قورمه سفارش داده بودیم که از کیفیت مطلوبی برخوردار بود . هر اتاق حداکثر 6 نفر و نفری 125 با صبحانه در نظر گرفته میشود و اگر اتاق نخواهیم و در حیاط چادر بزنیم شبی 50. حمام و دستشویی در حیاط وجود دارد . فردا صبح پس از صرف صبحانه و جمع کردن کوله ها ساعت 9.15 پیمایش آغاز گردید .

مسیر پیمایش وقتی ره به امارت باایستیم از سمت راست بومگردی است که جناب توکلیان می تواند به تیم نشان دهد . رچ راه مشخص است . می رویم تا به بالای مسیر برسیم و در آنجا به چپ می پیچیم که به دشتی هموار رو به رو می شویم .

ار کنار مسیر سنگ چین ادامه می دهیم تا به انتهای آن برسیم و پس از آن به چپ می پیچیم .

همانطور که در عکس مشخص است مقصد سنگ قلبی توخالی است که مشخص شده است . کمی به چپ باید پیچید و کم کم بالا رفت تا رچ راه یافت . به سنگ بزرگ توخالی که رسیدیم آن را دور زده و به چپ می پیچیم . به دشتی با شیب ملایم رو به پایین می رسیم . به پایین و چپ مسیر را ادامه میدهیم تا به یک کپر برسیم در انجا می توان استراحت کرد و حتی شب خوابید . 12 ظهر به کپر رسیدیم تا ساعت 1 استراحت کردیم و تنقلات خوردیم و تجهیزات فنی را آماده و پوشیدیم . محل کپر با دایره و محل چشمه با فلش مشخص شده است .

از چشمه می توان ظرف های آب را پر کرد و آبی به دست و رو زد . 1:20 از چشمه حرکت کردیم . از چشمه به پایین و کف دشت و مسیر رودخانه می رویم و در مسیر رودخانه ادامه می دهیم.

به فرود اول می رسیم که از یک درخت کارگاه طبیعی گرفتیم .

فرود اول با یک تسمه و شگل ایجاد شده که احتمال سایش تسمه به لبه های تیز سنگ زیاد است باید بسیار احتیاط کرد که سوک داده نشود و لازم به ذکر است سوار شدن بر مسیر آسان نیست که البته این مساله در مورد سایر کارگاه های دره نیز وجود دارد .

فرود کوتاه برگرفته از یک کارگاه بلوکه سنگی و شگل و کارگاه بعد در فاصله نزدیک در تصویر بعد نمایان است . کنترل سایش الزامی است . بر سر این فرود دشت و جنگل های پایین هویدا می شود . بالای این کارگاه تنها نقطه ای است که در طول مسیر پیمایش دره موبایل آنتن می دهد . پس از این مکان تا نزدیکی محلی که از ماشین پیاده شدیم آنتن نداریم .

ساعت 5.25 حرکت کردیم .

در اینجا متاسفانه با پیچ خوردن پای دوست ما سرعتمان کم شد و مجبور به همکاری و استراحت شدیم که زودتر ازانچه تصور می شد به شب برخوردیم .

با تاریک شدن هوا برای کاهش ریسک و خطرات احتمالی و استراحت کردن دوستمان کمپ کرده و شب را سپری کردیم . در سال گذشته تیم گشایش شب را با بیواک به صبح رساندند ولیکن ما با سردی هوا در چند رو قبل از برنامه مواجه شدیم و با مشورت بومیان مجبور به حمل چادر و کیسه خواب شدیم . 7.30 دقیقه بیدار باش ، جمع کردن وسایل ، صرف صبحانه و 8:33 آغاز پیمایش .

این کارگاه اصلاح و دو نقطه شد .این کارگاه به این گونه است که فرد از سمت راست بالا رفته و سوار کارگاه می شود . یه گره هشت به هارنس متصل کرده و پایین رفته تا به حمایت گر که در نقطه پایین تر قرار گرفته است برسد . در نقطه دوم ابزار فرود انداخته و فرود می رود .

این کارگاه باید به راست رفت و در نیمه راه سوار کارگاه دیگری شد .

12.30 برای ناهار توقف کردیم ، کارگاهی که در سمت راست بود و بدقلق و با سایش زیاد به چپ منتقل و دونقطه شد . 1:15 ادامه دادیم .

کارگاه طبیعی برگرفته از دو سوراخ در سینه دیوار با تسمه و یک شگل ایجاد شده بود که پس از باز کردن آن یک کارگاه دو نقطه ایجاد کردیم و از حفره ها با یک طناب انفرادی برای حمایت استفاده کردیم .

خروجی دره منتهی به یک دشت سبز ، چشم نواز و بکر .

پس از فرود آخر به تخته سنگ های بزرگی می رسیم که باید از لا به لای آن ها مسیر را پیدا کرد و در مسیر رود به پیش رفت تا به آبشار رسید و از کنار رودخانه در مسیر رچ ادامه داد تا به نقطه ی آغازین پیمایش رسید . هوا تاریک شده بود که ما به ابتدای مسیر رسیدیم و فرهاد توکلیان برای بازگرداندن ما آمد . در طول مسیر پیمایش انتهایی در برخی نقاط آنتن موبایل در دسترس است . حدودا 45 دقیقه پیمایش کردیم .

مسئول فنی:هاشم انتظاری

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.