گزارش برنامه صعود به قله توچال تهران در تاریخ 24 الی 27 خرداد 1401

به نام خدا

 

معرفی کلی استان تهران :

تهران، پایتخت ایران زمین، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کشور است. شهری که برای بیش از 200 سال به عنوان پایتخت انتخاب شده و بیشتر تصمیم های مهم اداری، اجرایی و سیاسی در آن گرفته میشود. تهران با مساحت 730 کیلومتر مربع، قلب تپنده ایران به شمار می آید و بسیاری از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی کشور متاثر از فعالیتهای آن است.

استان تهران به مرکزیت شهر تهران، با وسعتی حدود 12،981 کیلومتر مربّع، بین 34 تا 36/5درجه عرض شمالی و 50 تا 53درجه طول شرقی واقع شدهاست. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غربی به استان مرکزی، از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است. جمعیت این استان طبق سرشماری سال 1395بالغ بر 13،267،637 نفر بوده است که 12،452،230در نقاط شهری و 814،698 در نقاط روستایی ساکن هستند. مرکز این استان شهر تهران است. شهر تهران پایتخت کشور ایران نیز به شمار میرود. استان تهران با بیش از 13 میلیون نفر جمعیت ، 5/17 درصد جمعی کل کشور را در خود جای داده است.

دین و مذهب : اکثر مردم تهران مسلمان و شیعه هستند؛ اما اقلیتهای یهودی، مسیحی، ارمنی و سنی نیز در این شهر زندگی میکنند .

شهرهای خواهرخوانده : تهران با شهرهای سئول، لس آنجلس، دوشنبه (تاجیکستان)، هاوانا (کوبا)، برزیلیا (برزیل) ،خارطوم (سودان)، پاریس، قدس، کاراکاس(ونزوئلا) ، پرتوریا (آفریقای جنوبی) ، صنعا (یمن) ، مینسک (بلاروس) ، استانبول،بغداد، هانوی (ویتنام) ، آنکارا، پکن، بوداپست، تفلیس، کابل و مسکو خواهرخوانده است .

مهمترین قله های شهر تهران:

1-قله توچال 2-کوه شاه نشین 3-سربازارک 4-دارآباد 5-سیاه بند 6-لزون (پیازچال) 7-کلکچال 8-اسپیلت 9-کماچال 10-چین کلاغ 11-پلنگ چال 12-دو شاخ 13-بند عیش 14-قله عرق چین

قله های اطراف تهران برای کوهنوردی:

به غیر از قللی که در بالا ذکر شد، کوه های اطراف تهران در منطقه رودبار قصران و لواسان گزینه های خوبی برای کوهنوردی هستند. در زیر به چند مورد از آنها اشاره شده است .

 خلنو ( بام استان تهران ) – کلون بستک – سرکچال – آتش کوه – ریزان – هم هن

قله های بالای 2444 متر تهران

در ادامه نیز لیستی از قلل بالای ۳222 متر استان تهران جهت آگاهی بیشتر قرار گرفته است :

خلنو : 4375 متر ( بام استان تهران )
 کلون بستک : 4180 متر
 سرکچال : 4150 متر
 برج : 4323 متر
 پالون گردن: 4256 متر
 میشینه مرگ : 4000 متر
 دو برار : 4082 متر
 انگمار : 4035 متر
 سوزچال : 4060 متر
 رخش : 4016 متر
 ورزا : 4000 متر

معرفی قله توچال :

قله توچال : بلندترین قله تهران است با ارتفاع 3964 متر و به نام قله عشق نیز در میان تهرانی ها مشهور هست و بخشی از دامنه رشته کوههای البرز میباشد و با داشتن پیست اسکی، تله کابین، منطقه تفریحی بام تهران، مسیر پیادهروی، منطقه آبشار و غار، سورتمه، زیپ لاین و …. مجموعه جذابی را برای استراحت و تفریح در اختیارتان قرار میدهد. البته این قله مشهورترین و محبوب ترین مسیر کوهنوردی تهران نیز به حساب می آید .

مشهورترین پناهگاههای توچال از شرق به غرب، به ترتیب عبارتند از: قله دارآباد، کلکچال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال (اردلان) ، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، جان پناه اسپیدکمر و پلنگ چال که همگی آنها مشرف به تهران هستند.

موقعیت جغرافیایی:

رشته کوه توچال در شمال کلانشهر تهران و در شهرستان شمیرانات واقع شده است. این رشته کوه از جنوب به شهر تهران و از شمال به روستاهای آهار، شکراب و شهرستانک مشرف میباشد .

مسیر های صعود:

قلّه توچال به دلیل نزدیک بودن به تهران، همواره شاهد شمار زیادی صعودکننده است. صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان پذیر است و مهم ترین این مسیرها عبارتند از :

دربند، شیرپلا، سیاه سنگ، قلّه توچال(رایجترین مسیر)؛
 بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلک چال، درّه پیازچال، قله پیازچال، قله توچال؛
 ولنجک، توقف گاه چشمه، ایستگاه دوم تله کابین، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال. (این
مسیر بیشتر به شکل جادهای خاکی و پُرفرازونشیب است و در حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد)؛
 درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال؛
 دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال؛
 دربند، دوراهی اوسون، درّه اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قلّه توچال (که این مسیر،
قدیمیترین مسیر است).

قله توچال از دربند

راحت ترین مسیر صعود به توچال:

در واقع مسیر استاندارد صعود به قله ، مسیر دربند تا قله توچال میباشد. این مسیر از میدان سربند در شمال تجریش آغاز شده و با گذر از پیچ و تابهای روستای پس قلعه به بالا میرود. قسمتی از مسیر در زیر شیرپلا دست به سنگ میباشد. ادامه مسیر نیز پس از پناهگاه شیرپلا از طریق یال سیاه سنگ بالا رفته و در ارتفاع 3450 متری به پناهگاه امیری میرسد. پس از عبور از پنج تپه نیز کوهنورد در روی یال اصلی قله قرار گرفته و سپس پس از یک تراورس به سمت جلو و یک شیب دیگر قله قرار دارد. طول این مسیر به طور تقریبی حدود ۱ کیلومتر میباشد .

درجه سختی قله توچال:

بسته به مسیر و فصل صعود درجه سختی مسیر قله توچال می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور مثال در صعود به قله توچال در فصل بهار یا تابستان از طریق مسیر ولنجک و تله کابین توچال هیچ نوع درگیری فنی وجود ندارد. هر چند که مسافت پیمایش از این مسیر حدود 13-14 کیلومتر است .این مسافتی طولانی می باشد.

مسیر معمول صعود به قله توچال از طریق میدان دربند-شیرپلا-امیری-قله توچال در ناحیه نرسیده به شیرپلا قدری دست به سنگ وجود دارد. البته این دست به سنگ سنگین نیست. این مسیر نیز حدودا 9 کیلومتر است .

سخت ترین مسیر صعود به توچال تیغه های دارآباد به توچال در فصل زمستان است. این مسیر طولانی و حدود 16 کیلومتر است. پس از قله دارآباد تا قله لزوم مسافت طولانی درگیری جدی با تیغه و سنگ برف در این فصل وجود دارد. پیمایش این مسیر به خصوص در فصل بارش بدون تجربه کافی و آمادگی بالا به هیچ عنوان توصیه نمیشود .

 

شرح اجمالی برنامه صعود به قله توچال:

با عنایت به برنامه های آماده سازی صعود به قله دماوند برنامه صعود به توچال در دستور کار باشگاه و سرپرست محترم قله دماوند جناب آقای حاج رسول علمدار قرار گرفت .

لذا بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از قبل که توسط سرپرستان محترم برنامه جناب آقایان کاوه و علمدار اعلام شد .در ساعت 19 مورخ 24 خرداد ماه در میدان ابوالکلام جمع شدیم که اتوبوس پس از توقفی که داشت در ساعت 19:40 از شیراز به سمت تهران راه افتاد .

پس از حدود 12 ساعت از حرکت اتوبوس که به اواسط اتوبان تهران قم رسیدیم در ساعت ۸صبح روز چهارشنبه به تاریخ 25 خرداد ماه در یک مجتمع خدمات رفاهی صبحانه صرف شد .

پس از صرف صبحانه و حرکت اتوبوس به سمت تهران در ساعت 9:40 صبح روز چهارشنبه 25 خرداد ماه به مرقد آیت ا… خمینی سمت ایستگاه مترو رسیدیم و پس از آماده شدن و تعویض لباس و برداشتن کوله سبک و وسایل مورد نیاز از آنجا بوسیله قطار شهری به سمت تجریش راه افتادیم.

(تصویر همنوردان در قطار شهری خط یک تهران به سمت تجریش)

(تصویر همنوردان در ایستگاه تجریش تهران عمیق ترین ایستگاه مترو ایران با 5 پله برقی)

 

در ساعت 11:30 دقیقه به تجریش رسیدیم از آنجا بوسیله ۳ عدد ون به سمت دربند حرکت کردیم که ساعت 11:50 آنجا بودیم و پس از اینکه تعدادی عکس یادگاری گرفته شد و دوستان استراحت مختصری کردند قرار شد در ساعت 14 تمام اعضای تیم پس از صرف نهار و گشت و گذار در بازارچه های اغذیه فروشی دربند در پایان به رستورانی بنام آرین که انتهای منطقه دربند واقع میشد حضور یابند.

در ساعت 16 پس از اینکه مقداری هوا خنک تر شد از مناطق انتهایی دربند که تمام اعضای تیم در آنجا مستقر بودند به سمت قهوه خانه رجب و از آنجا به سمت پناهگاه شیرپلا حرکت کردیم.

رسیدن به قهوه خانه رجب پس از حدود دو ساعت پیمایش مسیر :

پس از قهوه خانه رجب و عبور از مسیر هایی که ایمن سازی شده بود و البته در برخی نقاط نیاز به دست به سنگ شدن بود در ساعت 20 روز چهارشنبه 25 خرداد ماه به پناهگاه شیر پلا رسیدیم و اتاق هایی که از قبل رزرو شده بود جهت افراد گروه تحویل گرفتیم و همچنین شام نیز در رستوران پناهگاه صرف کردیم .

 

رسیدن به پناهگاه شیر پلا در ساعت 20:

پس از اینکه تمام اعضای تیم شب را در پناهگاه خوابیدن در ساعت 4 صبح بیدار باش و در ساعت 4:30 با استعانت از خداوند متعال مسیر قله توچال را در پیش گرفتیم.

در طول مسیر به تناسب نیاز همنوردان در میان راه استراحت های کوتاهی داشتیم تا اینکه در ساعت 7:55 صبح به جان پناه امیری در ارتفاع 3350 متر جهت صرف صبحانه و استراحت رسیدیم:

پس از صرف صبحانه و استراحتی نیم ساعته تیم در ساعت 8:30 به مسیر خود ادامه داد و در میان راه نیز از طبیعت زیبای رشته کوه البرز بهره مند شدیم و اغلب دوستان نیز در موقعیت های مناسبی از طبیعت و زیبایی های خالق یکتا تصویر برداری کردند .

بعد از امیری ، پاکوب به سمت راست پیچیده و با یک شیب نسبتا تند شما را به روی یال اصلی توچال(خط الراس) می رساند. از روی خط الراس باید به سمت چپ (شمال) حرکت کنید تا در نهایت به قله توچال برسید. از امیری تا قله نیز حدود 2 ساعت با گام متوسط زمان می برد.

زمانی که به یال اصلی توچال( خط الراس )میرسید در صورت صاف بودن هوا شما محو دلبری و اوج قامت و رعنایی بام ایران زمین یعنی قله باشکوه دماوند خواهید شد و بی اختیار نگاهتان به عظمت و بزرگی دماوند که نشانه عظمت و بزرگی خالق هستی است می افتد و قطعا در این لحظه بی اختیار اشکهایتان جاری خواهد شد.

پس از عبور از یال اصلی توچال در ساعت 11صبح روز پنجشنبه مورخ 26 خرداد ماه سال 1401 تمامی اعضای تیم با موفقیت و سلامتی کامل به قله زیبای توچال که در میان مردم تهران به قله عشق نیز مشهور هست رسیدیم و پس از اینکه تعدادی عکس و فیلم گرفتیم حدود ساعت 12:30 قله را به سمت ایستگاه 7 تلکابین ترک کردیم.

پس از رسیدن به ایستگاه 7 تلکابین توچال و استراحتی کوتاه هر 4نفر بوسیله کابین که بلیط های آن از قبل توسط سرپرستان محترم خریداری شده بود به سمت پایین حرکت کردند .

(مسیر منتهی به ایستگاه 2 تلکابین توچال)

پس از اینکه تمامی اعضای تیم در ساعت 13:30 به پایین یعنی اولین ایستگاه رسیدن مقرر شد پس از صرف نهار در ساعت 14:30در محل ایستگاه ماشین های برقی جهت رفتن به سمت درب خروجی مجتمع تلکابین های منطقه ولنجک حضور داشته باشیم .

و بعد از اینکه از مجتمع خارج شدیم تمامی اعضای تیم در ساعت 15:30 در محل پارک اتوبوس رسیدند و پس از تعویض لباسها و آماده شدن ، تهران را به مقصد شیراز ترک نمودیم.

جهت صرف شام نیز در ساعت 22 شب در اصفهان توقفی یک ساعته داشتیم و پس از آن اصفهان را به مقصد شیراز ترک نمودیم و در ساعت 7صبح رو جمعه مورخ 27  خردادماه با سلامت کامل به شیراز رسیدیم .

 

به طور کلی جدول زمانی صعود به قله توچال به صورت زیر میباشد :

1- ساعت 19روز سه شنبه به تاریخ 24 خرداد /جمع شدن در محل میدان ابوالکلام

2-ساعت 19:40 روز سه شنبه به تاریخ 24 خرداد /حرکت اتوبوس به سمت تهران

3-ساعت ۸صبح روز چهارشنبه به تاریخ 25 خرداد ماه/خوردن صبحانه در اتوبان تهران -قم

4-ساعت 9:40صبح روز چهارشنبه 25 خرداد ماه/رسیدن اتوبوس به مرقد آیت ا..خمینی سمت ایستگاه مترو جهت تعویض لباس و آماده شدن با کوله سبک جهت رفتن به سمتایستگاه مترو

5-ساعت 11:50 صبح روز چهارشنبه 25 خرداد ماه/رسیدن به دربند

6-ساعت 16 ( پس از صرف نهار و گشت و گذار در منطقه دربند) /حرکت به سمت قهوه خانه رجب و از آنجا به سمت پناهگاه شیر پلا

7-ساعت 20 /رسیدن به پناهگاه شیر پلا

8-ساعت 4صبح : روز پنجشنبه 26 خرداد ماه /بیدار باش و آماده شدن جهت صعود به قله

9-ساعت 7:۵۵ صبح رسیدن به جان پناه امیریه/جهت صرف صبحانه و استراحت در ارتفاع 3350 متر

10-در ساعت 11 صبح روز پنجشنبه 26 خرداد ماه/صعود به قله توچال

11-ساعت 12:30حرکت به سمت تلکابین /سوار شدن به تلکابین در ایستگاه 7

12-ساعت 13:30 رسیدن به پایین (ایستگاه اول ) /جمع شدن همنوردان در پایین مجتمع تلکابین و تعیین زمان جهت صرف نهار

13-ساعت 15:30/آمدن اتوبوس به منطقه ولنجک

14-ساعت 16:30/ حرکت اتوبوس به سمت شیراز پس از تعویض لباسها و رسیدن تمام نفرات تیم اتوبوس رد ساعت 16:30 حرکت کرد

15-ساعت 22/رسیدن به اصفهان و صرف شام

16-ساعت 7 صبح روز جمعه مورخ 27 خرداد ماه /رسیدن به شیراز میدان ابوالکلام

 

اطلاعات مسیر :

مسیر رایج صعود:

دربند، شیرپلا، سیاهسنگ، قلّه توچال

مسیرهای صعود:

دربند، شیرپلا، سیاهسنگ، قلّه توچال (رایجترین مسیر)
بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلکچال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال
ولنجک، ایستگاه پنجم تلهکابین، ایستگاه هفتم تلهکابین، قله توچال
درکه، پناهگاه پلنگچال، ایستگاه پنجم تلهکابین، ایستگاه هفتم تلهکابین، قله توچال
دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال
دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال (قدیمی ترین مسیر)
همچنین از دامنه ی شمالی و از شکراب هم امکان صعود به توچال وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد
دامنه های امامزاده داوود، شهرستانک، چین کلاغ مسیرهای دیگر دسترسی به قله توچال هستند

مسافت پای کار تا قله:

9 کیلومتر

دسترسی به آب :

از مسیر میدان سر بند تا پناهگاه شیر پلا چند چشمه وجود دارد

وضعیت آنتن دهی موبایل :

در کل مسیر آنتن دهی وجود دارد

محل شب مانی :

پناهگاه شیرپلا : دارای ۳ طبقه – سرویس- خوابگاه – سالن غذاخوری- تراس در ارتفاع 2750 متریشمال آبشار دو قلو و در کنار رودخانه پس قلعه ساخته شده و متعلق به فدراسیون کوهنوردی است

جانپناه امیری( سیاه سنگ ) :این جان پناه سنگی در دو طبقه فاقد امکانات رفاهی به یادبود علی امیری که در این مکان فوت نموده و توسط خانواده نامبرده ساخته شده و در یال اصلی توچال و در ارتفاع 3500 متری قرار دارد .

جان پناه فلزی مدور: جان پناه سوم ساخته شده بر فراز قله توچال توسط زنده یاد مرحوم محمد داوودی دبیر پیشین فدراسیون کوهنوردی و کمک های فدراسیون به نحو جالبی طراحی و ساخته شده و برای مواقع اضطراری و طوفان بسیار موثر می باشد. بنای آن فلزی و از نوع دو جداره می باشد

نزدیک ترین مرکز درمانی :

مرکز فوریتهای پزشکی هلال احمر

مشخصات کلی قله توچال:

ارتفاع قله:3964

ارتفاع پای کار : 1805
موقعیت جغرافیایی : تهران- میدان تجریش- خیابان دربند- میدان سربند
بهترین فصل صعود: تابستان و بهار
وجه تسمیه:  توچال به معنی چال آبگیر و دریاچهی کوچک است. چون قلهی توچال در کنار دریاچه ای از یخچال طبیعی قرار دارد آن را بدین نام خوانده اند.
پوشش گیاهی: شامل پوشش گیاهی متنوع ارتفاعات شمال تهران که عبارتند از ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع درختان آلو و درختچههایی مانند زرشک وحشی و تمشک.گیاهان دارویی و خوراکی منطقه نیز مانند والک، زالزالک، سیرک یا تره کوهی، آویشن، ریواس، کاکوتی، مرزه کوهی، کنگر، چای کوهی و بالاخره قارچ وحشی
گوناگونی جانوری:  گفته می شود گونههای جانوری منطقه به خاطر حضور زیاد گردشگران یا صید غیرمجاز ، برخی دیگر از این گونهها درخطر انقراض قرار دارند. دیگر بندرت میتوان پستاندارانی نظیر قوچ و میش، گرگ، روباه یا خرگوش را در این منطقه مشاهده کرد. پرندگانی همچون شاه بوف یا کبک دری که پرندهای متعلق به ارتفاعات 2000متری است، به ندرت در منطقه دیده میشود.

 

سرپرست : علی محمد کاوه

سرپرست و مربی کوهستان: رسول علمدار

مربی : اکبر ابراهیمی

تهیه و تنظیم: غلامحسین رحمانیان

 

آقایان: جواد عطروش-محمد مختاری-حسین مختاری -محسن بناکار- مسعود رمضانپور- علیرضا آیدینی-هادی کریمی-
غلامحسین رحمانیان-کریم رحمانیان-مسعود زارعی-مجتبی نصیری-حسین ذبیحی-

بانوان: لیلا بردو- احترام شبانی- مهناز طایی صفت-مریم طالعی فر- سعیده ابطحی-شهربانو شبانی-شیرین رسولی-فاطمه
صالحی-سارا فخار-لیلا جمشید نژاد-لیلا رضوانی-زهرا توکلی-طیبه باقری

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام