گزارش برنامه صعود قله های پوتک و قلات بزی در تاریخ سوم و چهارم شهریور ۱۴۰۱

به نام خالق کوهستان

در تمامی رشته های ورزشی تفاوت عمده ای بین افرادی که در یک رشته مشغولند وجود دارد که میتوان به سطح توانایی و انگیزه و آمادگی جسمانی فرد اشاره نمود و این مهم عامل تفکیک سطح و رتبه ورزشکار میباشد با همین رویکرد رشته کوهنوردی نیز از این قاعده مستثنا نیست و نیاز به مشخص نمودن هدف هر شخص دارد تا بتواند پا در مسیر صعود قلل با درجه سختی مختلف بگذارد.
کوهنوردی برخلاف خیلی از رشته ها که با حریف معین و در محیطی مشخص و استاندارد رو در رو است بهیچ وجه قابل پیش بینی نیست ، زیرا حریفت طبیعت وحشی و محدوده آن متغیر و غیر قابل پیش بینی است ، البته که با پیشرفت علم و دانش کوهنوردی و وجود تجهیزات و وسایل امروزی تلاش بر آن است تا خطر احتمالی را به حداقل رساند اما در درجه اول شناخت فرد از خود و توانایی های خود میتواند ضامن موفقیت یا عدم موفقیت شخص باشد و در درجه دوم هر برنامه کوهنوردی نیاز مبرم به برنامه ریزی اعم از قبل ، حین و نهایتا بعد از صعود دارد که این مهم بوسیله اشخاص شرکت کننده در برنامه بویژه شخص سرپرست صورت میپذیرد که این مرحله جزو مهمترین و تعیین کننده ترین مراحل صعود میباشد چون نظم ، تمرین و آمادگی جسمانی و شناخت نفرات و شناخت مسیر و مخاطرات پیش رو ، دانش کوهنوردی و آگاهی از فنون و علم روز کوهنوردی اعم از مسیریابی ، هواشناسی ، روانشناسی ، استفاده از تجهیزات فنی و رادیویی و مسیریابی و امداد و نجات از ویژگی های بارز سرپرست و ضامن صعود سلامت گروه تحت رهبری آن شخص و در نهایت منجر به صعود های فنی و شاخص میگردد .
با این توضیحات باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز با وجود مربیان و سرپرستان با دانش از جمله جناب عباس سعادت تصمیم بر صعود قلل پوتک و قلات بزی دوقله از قلل زیبای خط الراس غربی دنا در تاریخ سوم و چهارم شهریور ۱۴۰۱ گرفت .
برنامه ریزی ها انجام و تمرینات مرتبط انجام و در نهایت با تصمیم سرپرست محترم برنامه تیمی ۱۶ نفره شامل ۹ آقا و ۷ خانم عازم این صعود گردید‌ . به همین خاطر گروه طبق برنامه ریزی در تاریخ پنجشنبه سوم شهریورماه ساعت ۴:۳۰ در محل تجمع (میدان معلم) حضور و با یک دستگاه ون پس از تحویل کوله ها جهت بستن بر روی باربند راس ساعت ۵ صبح شیراز را به مقصد روستای خفر از توابع سمیرم ترک نمود .

پس از طی نمودن مسیر در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه در روستای خفر پیاده و پس از تحویل کوله ها و تعویض لباس و مهیا شدن و با هماهنگی قبلی سرپرست با دو دستگاه نیسان به انتهای باغات رسیدیم .

در آنجا از نیسان پیاده و پس از توضیحات سرپرست و تعیین سرپرست دوم ، سرقدم ، عقبدار در ساعت 11:15 دقیقه پیمایش شروع و نفرات با نظم و انضباط شروع به حرکت از میان باغات سرسبز منطقه نمود .

پس از حدود ۲۵ دقیقه با گذشتن از باغات به اول تنگه آبشار و از مسیر ریزشی و باریک کنار دیواره ها تراورس نموده تا به آبشاری که از قله قاش مستان سرچشمه میگیرد رسیدیم متاسفانه در این تاریخ آبشار خشک و بدون آب بود .

همچنین خاطر نشان میگردد به علل مختلف اعم از ذوب و حرکت یخچال های کف تنگه ، وجود فرسایش و ریزش زیاد سنگها و همچنین به علت اختلاف دمای زیاد روز و شب و یخ زدگی و حتی زلزله های چند وقت اخیر و بارش های معروف به منسون مسیر تغییر شکل داده و فاقد پاکوب و رچ مشخصی بود و هم جهت یابی را برای سرپرست برنامه پرچالش و هم گام برداری را برای اعضای گروه مشکل مینمود .

با این تفاصیل با تغییر متناوب مسیر حرکت از چپ به راست تنگه از عوارض طبیعی به سلامت عبور و پس از چند توقف کوتاه و فرود دست به سنگ در میانه مسیر راس ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به آبشار گینه دون که در بعضی جاها به آن پی دنی هم گفته میشود (محل رویش پونه) جهت استراحت و صرف ناهار رسیدیم و ۲۵ دقیقه توقف نمودیم .

پس از صرف ناهار و برداشت آب با دستور سرپرست دوباره به مسیر خود ادامه دادیم لازم به ذکر است هرچه بالاتر میرفتیم به عللی که قبلا اشاره گردید . مسیر بواقع با شیب تندتر و سخت تر از قبل میشد و هیچگونه پاکوب مشخصی وجود نداشت و حتی بعضی از افراد با تجربه گروه که این مسیر را قبلا صعود کرده بودند بشدت متعجب از این همه تغییر بودند.

طبق هدف گذاری و برنامه ریزی که سرپرست داشت قرار بود شبمانی در ارتفاع حدود ۴۰۰۰ متری و زیر یال قله انجام پذیرد و صبح سرحال قله صعود گردد. به همین خاطر با تلاش زیاد سرپرست و همراهی همه همنوردان با گذشتن از مسیرهای چالشی ، بدون پاکوب ، ریزشی و همچنین تاریکی هوا در ساعت ۲۱ شب تیم موفق به یافتن محلی صاف جهت شبمانی گردید و چادرها برپا و پس از تعیین ساعت بیدارباش و صرف شام و سرکشی سرپرست و مربی به چادرها و اطمینان از سلامتی همنوردان ساعت ۲۲ همه بخواب رفتند تا فردا قبل از طلوع آفتاب جهت صعود آماده باشند . صبح روز جمعه ۴ شهریورماه قبل از طلوع آفتاب راس ساعت ۶ صبح تیم آماده صعود گردید . اعضا با رعایت نظم و طبق نظر سرپرست پس از پیمودن ۵۰ متر ارتفاع به اول تیغه سنگی زیر قله پوتک رسیدند .

اینجا با صلاحدید سرپرست و نسبت به توانایی افراد چند نفر از باتجربه ها به تناوب در میانه گروه قرار گرفت و با سرعت مناسب تمام تیم ۱۶ نفره ساعت ۷:۱۵ دقیقه قله پوتک را با موفقیت صعود و با تبریک و آرزوی موفقیت و گرفتن عکس یادگاری خود را برای صعود دوم آماده کردند .

در اینجا لازم میدانم خاطرنشان کنم جناب سعادت ، کارگاه زنجیری که حدود اواخر دهه ۸۰ توسط ۲ نفر از اعضا باشگاه طبیعت دوست جهت فرود فنی قله پوتک نصب شده بود را نشان دادند و از آنان تقدیر و یاد افراد مرتبط با این کار را گرامی داشتند . سپس تیم با هدایت سرپرست با نظم مسیر تیغه قله را برگشت و در ساعت ۸:۲۰ دقیقه بر روی یال بین پوتک و گردنه اسد خانی جهت صرف صبحانه توقف نمود . پس از صرف صبحانه تیم سرحال مسیر خود را به سمت قله قلات بزی یکی دیگر از قلل شاخص جبهه غربی دنا آغاز نمود و این باز شروع چالشی جدید بود ، عدم وجود پاکوب مشخص بدلیل عدم تلاش تیمی جهت صعود از پوتک به قلات بزی ، مسیر شنی و شیب تند ، وجود پرتگاه باعث شد تراورس با دقت و وسواس سرپرست در یافتن بهترین مسیر و تلاش برای دوری از لبه پرتگاه با کندی ولی به بهترین نحو انجام پذیرد .

در حین پیمودن این تراورس یکی از زیباترین صحنه ها اتفاق افتاد ، گله ای از پازنان از جلو چشم همه ما عبور کردند و لذت این صعود را دوچندان نمودند . پس از گذر از مسیر تراورس و استراحت کوتاه با توجه به اینکه ۳ قله فرعی مابین ما و قلات بزی بود با تصمیم سرپرست قرار شد این۳ قله دور زده شود و از مسیر تنگه زیر قله قلات بزی و یال شمالی قله صعود انجام پذیرد که این مهم مستلزم فرودی در حدود ۴۰۰ متری بود که خود چالشی جدید محسوب میشد . تیم با نظم این مهم را به انجام رساند و با توجه به اینکه تعدادی قبلا این قله را صعود کرده بودند با صلاحدید سرپرست در محلی توقف و تعداد ۵ نفر جهت صعود سرعتی به سمت قله قلات بزی حرکت و در ساعت ۱۳:۱۳ دقیقه قله را فتح و پس از گرفتن عکس یادگاری با توجه به زمان برنامه و مسیر فرود به سرعت به سمت بقیه گروه حرکت کردند و در ساعت ۱۴:۱۰ دقیقه به گروه ملحق شدند.

پس از استراحتی ۱۰ دقیقه ای و جمع کردن وسایل گروه اینبار جهت فرود از مسیری ریزالی و ریزشی و پرچالش اقدام به فرود نمود و بعد از ۱ ساعت پیمایش به چشمه قلات بزی رسیدیم و دوباره ظرف هارا پر آب و از سبزی و زیبایی مسیر لذت بردیم از اینجا مسیر به علت وجود این چشمه پرطراوت گردید و فرود لذتبخش شد .

پس از حرکت و حدود یک ساعت ، حدود ۱۶:۳۰ دقیقه به ابتدای تنگ آب سپید رسیدیم و از روی یخچال عظیمی که صدای آب شدن و جاری شد آب زیر آن حسی دوگانه از ترس و لذت داشت عبور کردیم به علت تاریخ فرود نیازی به کرامپون نبود و تیم با هدایت سرپرست و گامبرداری صحیح فرودی راحت داشت .

سپس با گذشتن از رودخانه به سمت چپ تنگه رفته و مسیر را ادامه دادیم لازم به ذکر است در ابتدای تنگه آب سپید چندین نقطه صاف و آماده شبمانی وجود دارد .
بهر حال رودخانه و صدای پرطنین آب را ادامه دادیم تا به یکی از مهمترین چالش های این مسیر رسیدیم فرود ۴ متری با استفاده از طناب ثابت و طناب حمایت که هم باعث خیس شدن کامل لباس به علت جریان سریع آب میشود و هم بخاطر وجود تیم های دیگر در منطقه و دهانه تنگ فرود سرعت را به شدت کند میکند . این مهم با درایت سرپرست که جلوتر از گروه به محل رفته و کارهای اولیه را تا رسیدن گروه انجام داده بود با سرعت مناسبتری انجام پذیرفت و در نهایت هم کوله ها و هم نفرات به سلامت فرود رفتند و پس از تعویض لباس به مسیر خود ادامه دادیم.

از اینجا تا انتهای مسیر حداقل ۳۵ بار عرض رودخانه تعویض و یکبار با ریختن طناب ثابت گروه تراورس دست به سنگ داشت و حداقل ۴ فرود ۲/۵ متری انجام پذیرفت که در نوع خود قابل توجه است .

بالاخره با پیمودن ۵۰ کیلومتر و حدود ۲۸ ساعت از شروع برنامه در ساعت ۲۳ با گذشتن از فنس محیط بانی و رسیدن به نیسان این سفر پرچالش ، مهیج ، سخت و شاخص با حدود یک ساعت نیسان سواری و با سلامت تمامی اعضا گروه به خوبی به سرانجام رسید و همگی با گذشتن از باغات پراز سیب به روستای علی آباد از توابع سیور رسیدیم و حدود ساعت ۱۵ دقیقه بامداد پس از تعویض لباس سوار بر ون و آماده حرکت به سمت شیراز شدیم .
ماشین صبح روز شنبه مورخ ۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۶ صبح به شیراز رسید و دوستان از هم خداحافظی و راهی منزل شدند . این برنامه از لحاظ صعود ۲ قله پرچالش ، تغییرات فراوان مسیر نسبت به قبل ، عدم وجود پاکوب مشخص ، تراورس مسیر یال بین قلل پوتک و قلات بزی و برنامه کوله سنگین جزو صعودهای شاخص و قابل توجه است که جا دارد به سرپرست برنامه آقای عباس سعادت و تک تک تیم صعودکننده تبریک گفته و آرزوی صعود هایی از این دست که با همت ، تلاش ، نظم و دانش میسر میگردد را در ادامه مسیر برای اعضای خانواده محترم باشگاه طبیعت دوست شیراز داشته باشیم .

《 کسی میتواند کوه را بدرستی بشناسد ، که بر ستیغ آن گام نهاده باشی 》

سرپرست برنامه و مربی : آقای عباس سعادت

دکتر : آقای فرداد اجتهادی

گزارش و عکس و برداشت مسیر : آقای ایمان زارع

اعضا گروه : ۱-نجمه دوست فاطمه ۲-محسن بناکار ۳- احسان فهندژ سعدی ۴- حسین فهندژ سعدی
۵- علیرضا زارع ۶-مسعود زارعی ۷-مرضیه دوست فاطمه ۸- پریسا علیدادی ۹- الهام کریمپور
۱۰-مریم سعادت ۱۱-سارا فخاری ۱۲- لیلا رضوانی ۱۳-پویان داوودیان

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام