گزارش برنامه صعود به قله های برد آتش و سیچانی در تاریخ 4 و 5 مهرماه 1401

به نام ایزد جهان آفرین

ساعت 4 عصر روز دوشنبه چهارم مهر ماه 1401 طبق قرار قبلی به همراه دیگر دوستان و اعضا باشگاه طبیعت دوست شیراز منتظر مینی بوس آقای رجبی شدیم . بعد از اندکی تاخیر وسیله سفر که یک مینی بوس فیات دوکاتو  16 نفره بود از راه رسید و اعضا تیم پس از جاگذاری وسایل و کوله ها همگی سوار شدند و حدود ساعت 4:20 بعدالظهر به مقصد شهر سی سخت به راه افتادیم.

در بین راه قبل از خارج شدن از شهر شیراز یکی از عزیزان پیشکسوت باشگاه نیز به جمع ما اضافه شد و بدین ترتیب تیم با 16 نفر به غیر از راننده به سمت استان کهکیلویه و بویر احمد رهسپار شد. حدود ساعت 8 شب به شهر سی سخت رسیدیم و به منظور خرید وسایل مصرفی مورد نیاز و استراحتی کوتاه حدود 15 دقیقه در شهر سی سخت جلو یک فروشگاه توقف کردیم.

دوباره به مسیر خود ادامه دادیم و بعد از خارج شدن از شهر وارد جاده گردنه بیژن شدیم و پس از رسیدن به پارکینگِ قله برف کرمو در مجاورت جاده و در محل پارکینگ طبق برنامه ریزی انجام شده قبلی کمپ زدیم و اقدام به برپایی چادر ها کردیم.

خاک محلِ کمپ به دلیل تردد زیاد خودرو متراکم بود و میخ طناب ها در آن فرو نمی رفت و به دلیل آرام بودن جوِ هوا از اتصال طنابها صرف نظر کردیم ؛ در محل کمپ یکی دیگر از همنوردان که با اتومبیل سواری شخصی آمده بود به جمع ما اضافه شد . تعداد چادرها به حدود 10 چادر می رسید . پس از استراحتی کوتاه و صرف نوشیدنی و شام حدود ساعت 10:30 شب به دستور سرپرست برنامه خاموشی اعلام و ساعت بیدار باش برای صبح روز بعد 4 صبح اطلاع رسانی شد و همگی در سکوت کوهستان زیر آسمان صاف و بدون مهتاب اما پر ستاره همراه با نسیمی ملایم و خنک شبی خاطره انگیز را سپری کردیم .

صبح روز بعد پس از اعلام بیدار باش، اعضا تیم پس از صرف نوشیدنی گرم نسبت به جمع آوری وسایل و چادرها اقدام کردند و تمام وسایل اضافی را داخل مینی بوس گذاشتیم و راس ساعت 5 صبح از پارکینگ برف کرمو حرکت آغاز شد .

سرپرست و مربی محترم برنامه آقای عباس سعادت به عنوان سرقدم و آقایان مصطفی رجبی و صابر کشاورز از پیشکسوتان باشگاه طبیعت دوست به عنوان عقب دار مشخص شدند . پس از طی مسافتی حدود 200 متر از روی جاده آسفالتی به سمت جنوب از قسمت سمت راست جاده (سمت غربی) پا به کوه شدیم و از همان ابتدا در یک پاکوب با شیب تند قرار گرفتیم و به دلیل تاریکی هوا همگی ناچار به استفاده از لامپ پیشانی شدیم .

تا اینکه پس از طی مسافتی بعد از حدود یک ساعت هوا روشن شد و ما با منظره ای زیبا از کوستان دنا در اطراف خود روبرو شدیم ؛ براستی که پیمایش در پیچ و خم های کوه دنا در هوای دل انگیز صبحگاهی همراه با نسیم خنک در فصل پاییز  لذت غیر قابل وصفی را دارد .

کمی بعد خورشید از پشت کوه های شرقی دنا خودنمایی کرد و با تاباندن پرتوهای گرم خود در سرمای دل انگیز صبحگاهی پوست صورتمان را نوازش داد .

به منظور رفع خستگی استراحتی کوتاه کردیم و دوباره به مسیر ادامه دادیم و به سمت تیغه خط الراس شرقی قله بَرد آتش حرکت کردیم و پس از طی مسافتی کوتاه به مسیر سنگی رسیدیم و از اینجا به بعد روی مسیری حرکت می کردیم که بیشتر سخره ای و دو طرف مسیر به صورت شیب رو به پایین و دره مانند بود .

ساعت 7:40 حدود نیم ساعت توقف کردیم و در فضای کوهستان با منظره کوه های زیبای زاگرس صبحانه را صرف کردیم .

به مسیر در بین تخته سنگ ها ادامه دادیم .

تا اینکه ساعت 10:25 صبح روز سه شنبه 5 مهر 1401 به قله بَرد آتش رسیدیم و حدود نیم ساعت به منظور استراحت و گرفتن عکس یادگاری بروی قله توقف کردیم و همگی از اینکه توانسته بودیم مسیر سنگی و پر شیب را به سلامتی طی کنیم و به قله برسیم خرسند بودیم . به منظور صعود به قله سیچانی از روی خط الراس بین دو قله مسیر را ادامه دادیم .

پس از پیمایش دو دره کوتاه در مسیر، حدود ساعت 12:45 ظهر از قسمت شرقی به قله سیچانی صعود کردیم و بر روی قله در ارتفاع 4190 متر قرار گرفتیم ، روی قله باد سرد تقریبا شدیدی می وزید اما دیدن منظره کوه ها و قله های اطراف قله سیچانی لذت صعود را دو چندان کرده بود .

به دلیل وزش باد و رعایت زمان بندی پیش بینی شده پس از توقف کوتاهی بر روی قله به منظور استراحت و گرفتن عکس یادگاری ، مسیر خود را از قسمت جنوبی قله در پیش گرفتیم و پس از طی مسافتی وارد پاکوب قله حوض دال شدیم و رو به پایین به سمت چشمه سیچانی حرکت کردیم .

ساعت 2:05 بعدالظهر به چشمه سیچانی رسیدیم و با توجه به اینکه اوایل فصل پاییز بود چشمه آب چندانی نداشت و در سایه دیواره سنگیِ مجاور چشمه مشغول صرف ناهار شده و استراحت کردیم و پس از حدود یک ساعت توقف دوباره به سمت پارکینگ حوض دال در پاکوبی که ابتدا بصورت زیکزاک با شیب تند و در ادامه در نزدیکی پارکینگ به شکل ریزال با شیب ملایم بود ادامه مسیر دادیم .

ساعت 4:20 بعدالظهر به پارکینگ حوض دال در گردنه بیژن رسیدیم و همگی از اینکه یک صعود به یاد ماندنی و یک روز زیبا را در کنار هم تجربه کرده و توانستیم صحیح و سالم مسیر پیمایش را طی کنیم شاد و خوشحال بودیم .

پس از تعویض لباسها ، دوستی که با اتومبیل شخصی به جمع ما اضافه شده بود گروه را ترک کرد و بقیه سوار مینی بوسی که از پارکینگ برف کرمو به پارکینگ حوض دال به استقبال ما آمده بود شدیم .

پس از توقفی کوتاه در شهر سی سخت به سمت شهرمان شیراز ادامه مسیر دادیم تا اینکه ساعت 9:10 شب به شیراز رسیده و در میدان احسان پیاده شدیم و پس از دو روز تلاش و تحرک بدنی همگی برای استراحت به سمت منزلگاهمان رهسپار گشتیم .

 

 

سرپرست و مربی : عباس سعادت

تهیه گزارش: محسن قاسمی

همنوردان : سید رسول علمدار – صابر کشاورز – ابوذر آسیابانی – غلامعلی حیدری-مصطفی رجبی – شاهین عباسی -محسن قاسمی – مسعود زارعی – امین معظمی – مژده بردو – لیلا پیروی – سحر توتونچی – مریم اعتماد – فاطمه اسکروچی – الهام کریمپور – زهرا عادلی

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام