ثبت نام و روز شمار برنامه تور خانوادگی همدان

گروه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز اقدام به برگزاری تور خانوادگی – کوهپیمایی  همدان می نماید.لذا برنامه روزشمار این برنامه به شکل زیر اعلام میگردد.

ثبت نام برنامه با آقای ابوذر آسیابانی 09173085258

حرکت ساعت 8 شب  سه شنبه 91/6/21به سمت همدان

چهارشنبه91/6/22 بازدید از غار علیصدر و اقامت در کمپ (مدرسه)

غار علی‌صدر

تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر (یا علی سرد) شهرستان کبودراهنگ (استان همدان) واقع شده است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است.[۱] محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است. غار علی‌صدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

زمین شناسان قدمت سنگهای این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت میدهند

مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره برداری می‌کردند. تا اینکه در۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوه نوردی همدان، غار علی صدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند. در سال ۱۳۴۶ با پخش خبر کشف این غار شگفت انگیز و بی انتها درسطح رسانه‌های ملی، سیل محققان، کوه نوردان و علاقه مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.

در سال ۱۳۵۲ کوه نوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوذه گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد

قایقرانی در غار

آنچه که غار علی صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به راحتی میتوان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت.

پنجشنبه صبح91/6/23  :حرکت به سمت گنجنامه

گنج نامه

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی در ستون سوم قراردارد.

کتیبه‌های گنجنامه بر گران سنگی از خارا، به سه زبان (پارسی باستان، عیلامی و بابلی)، هر کدام در ۲۰ سطر و از چپ به راست به خط میخی نگاشته شده‌است که بالا سمت چپ متعلق به داریوش و پایین سمت راست مربوط به پسرش خشایارشا می‌باشد که کاملا مشخص است که نخست کتیبه سمت چپ توسط داریوش بزرگ نوشته شده بوده و بعدها کتیبه دوم به وسیله خشایارشا به آن سنگ خارا اضافه شده‌است. همچنین کاملا روشن است که کتیبه دوم به تقلید از کتیبه نخست نوشته شده، هم نوشته‌ها یکی هست و هم معنی هر دو کتیبه کاملا یکی می‌باشد و تنها در کتیبه دوم به جای اسم «داریوش شاه»، «خشایارشا» پسر داریوش نوشته شده‌است که این امر در نوشتار خط میخی این دو کتیبه به وضوح نمایان است.

بازدید از دشت میشان در کوه الوند( توسط تله کابین یا مسیر کوهپیمایی)

ميدان میشان:

ميدان ميشان در مسير اصلي صعود به قله الوند است و و سعت آن حدود 1 هكتار است كه كمتر از تخت نادر است. و ارتفاع آن از سطح دريا 2600 متر است. در اين مكان دو باب پناهگاه كوهنوردي كه يكي از آنها مجهز به خوابگاه نيز مي باشد، و مسجد و حمام براي استفاده عشاير احداث شده است. عشايري كه يیلاق خود را در دامنه شمالي الوند مي گذرانند، در ميدان ميشاق كه داراي آبهاي روان، چمن زار و مناظر زيباي طبيعي است چادر مي زنند. ميدان ميثاق در صبح روزهاي جمعه، بيشترين ورزشكاران و علاقه مندان به طبيعت و كوهنوردي را در خود جاي مي دهد.

در ادامه صعود قله الوند توسط تیم کوهپیمایی خانواده ها بازدید از دشت میشان

قله

قله الوند با ارتفاع 3574 متر از سطح دريا بلند ترين قله استان همدان است، كه خط الراس آن حد طبيعي سبين تویسركان و همدان است قله هاي ديگر منطقه عبارتند از: كوه گرو در جنوب نهاوند با ارتفاع 3316 متر، كوه لشكر در جنوب شرقي ملاير، 2928 متر، كوه خان گرمز در غرب تویسركان 2818 متر، كوه سفيد در جنوب غربي ملاير، كوه سرده و كوه گرمه در ملاير، آلماقلاغ حد فاصل اسدآباد و بهار و كوه بوقاطي در كبودرآهنگ.

وسیعترين نقطه استان با ارتفاع 1420 متر در محل خروج رودخانه گاماسياب از شهرستان نهاوند واقع است.

و برگشت به گنج نامه  و بازدید از آثار باستانی و پارک گنج نامه شب انتقال به کمپ

جمعه صبج بازدید از آرامگاه باباطاهر بازدید از آثار باستانی شهرقدیمی هگمتانه شب حرکت به شیراز شنبه صبح شیراز

هگمتانه

روایات مورخین یونانی نیز حاکی است که این شهر در دورهٔ مادها (از اواخر قرن هشتم تا نیمهٔ اول قرن ششم قبل از میلاد)، مدتها مرکز امپراتوری مادها بوده‌است و پس از انقراض آنها نیز به عنوان یکی از پایتخت‌های هخامنشی (پایتخت تابستانی و احتمالاً محل خزانهٔ آنها) به شمار می‌رفته‌است. گفته‌های هردوت مورخ یونانی، در قرن پنجم قبل از میلاد، مهم‌ترین ماخذ تاریخی در این مورد است. وی بنای اولیه این شهر را به «دایااکو» نخستین شهریار ماد نسبت می‌دهد (۷۲۸ قبل از میلاد). هرودوت اوضاع سیاسی و اقتصادی نامناسب قوم ماد را در دستیابی دیااکو به قدرت موثر می‌داند.

از جمله ویژگیهای شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده، که در بین آثار باستانی به دست آمده کم‌سابقه‌است. آثار کشف شده حاکی از وجود یک شبکهٔ منظم و پیشرفتهٔ آب‌رسانی در شهر حکومتی مادها و پارت‌ها است. در فواصل بین کانالهای آب رسانی، معابری بر عرض ۵/۳ متر وجود داشته و کف این معابر، تماماً با آجرهای مربع شکل و منظمی، مفروش بوده‌است. تحقیقات نشان داده که در فواصل ۳۵ متری بین معابر، دو سری واحدهای ساختمانی قرار دارند، که هر کدام شامل یک حیاط مرکزی (هال) است، با اتاق‌ها و انبارهایی به صورت قرینه در گرداگرد آن. به شکلی که هر واحد ساختمانی، فضایی در حدود ۵/۱۷ * ۵/۱۷ متر را در بر می‌گیرد. معابر مذکور با عرض ۵/۳ متر و پی بندی آجری در بخش وسیعی از تپه گسترش داشته و جهت شمال شرقی به جنوب غربی دارند.

پیشینهٔ حفاری‌های علمی این تپه، به سال ۱۹۱۳ میلادی بر می‌گردد، که هیئتی فرانسوی از طرف موزهٔ لوور پاریس به سرپرستی شارل فوسی، کاوش‌هایی در تپه هگمتانه انجام داد. ولی نتایج این کاوشها هیچ‌گاه منتشر نشد.

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام