گزارش صعود به قله سبلان 10 الی 14 تیر1400

اگر در جستجوی پروردگاری، پا در طبیعت بگذار

باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی طبیعت دوست شیراز
تاریخ اجرای برنامه :
10 الی 14 تیر 1400
ارتفاع قله :
۴۸۱۱ متر
ارتفاع پناهگاه:: ۳۶۵۰ متر
ارتفاع صعود شده :
۱۱۶۱ متر

مسافت پیموده شده:

وضعیت آب و هوا: آفتابی و در نزدیکی قله همراه با وزش باد

وضعیت آنتن دهی :در برخی نقاط منطقه آنتن یافت میشود.
کل زمان برنامه :
۱3 ساعت
اعضاء حاضر در برنامه :
۳7 نفر

سرپرست برنامه: ابراهیم اسفندیاری

مربیان برنامه: اکبر ابراهیمی، افسانه باقری

مسئول فنی آقایان: مرتضی الهی

کمک سرپرست آقایان: مجتبی نصیری

مسئول فنی بانوان: پریسا علیدادی

کمک سرپرست بانوان و سرقدم: مهناز طائی صفت
شرح گزارش: زهرا توکلیان

اسامی همنوردان:

مهربانوان:  مهناز طائی صفت، مژگان باقری ، پریسا علیدادی، فریده یگانه جو، معصومه یگانه جو ، لیلا شريعتی، زهرا توکلیان ، مریم شعله، میرا علوی، سوره نعمتی، زهرا سادات کمالی،  مریم طالعی فر، سارا علیپور ، نسرین کشاورز، سمیه میرشاه، طیبه باقری ، شیرین دخت رسولی

مهربانان : محمد ابراهیم اسفندیاری، اکبر ابراهیمی ، علی رضا حکیم الهی، شهرام آریانفر، حمید فرهنگيان، بهزاد فرهنگيان،  امید بنائیان،  مجتبی نصیری،  غلامحسین رحمانیان،  حسینعلی مختاری ، مرتضی الهی ، محمد تقی زاده ،  مسعود رمضانی، سجاد صالحی،  محمد هادی کریمی ، ضرغام محمدی، برنا میرشرف الدین، احمد بخشی، حسین علوی، بهروز صداقت

معرفی قله سبلان :

ساوالان با ۴۸۱۱ متر بلندی از سطح دریا، سومین کوه بلند ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد. ساوالان سومین قله بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. ساوالان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحله فومرولیو بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. ساوالان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه ساوالان را محل بعثت زرتشت دانسته اند.برخی زرتشتیان ساوالان را محل بعثت زرتشت می‌دانند. نمونه‌ای از آن در کتاب چنین گفت زرتشت، اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه ساوالان اشاره کرده‌است. و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.

کوهستان سبلان بطور کلی سه قله معروف دارد، قله بزرگ آن به سلطان ساوالان مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند. کوه سبلان از مجموعه‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده‌است. امتداد آن شرقی–غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. در جنوب آن کوه بزقوش، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است، کشیده شده‌است. قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های سبلان در همه ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی هستند.

جغرافیا:

کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع است. ااز لحاظ تقسیمات اداری استان اردبیل، این کوه در مرز بین بخش مرکزی شهرستان اردبیل و بخش لاهرود شهرستان مشگین‌شهر واقع می‌باشد. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

صعود به کوه:

به صورت کلی برای صعود به سبلان سه مسیر وجود دارد:

1-  مسیر شمال‌شرقی (مسیر رایج)، که از آبگرم شابیل واقع در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشکین‌شهر آغاز می‌شود و با عبور از پناهگاه به وسیله یال شرقی به قله می‌رسد. مسیر پناهگاه تا قله کاملاً پاکوب بوده و مشخص است و در بیشتر قسمت‌های آن پرچم‌های راهنما وجود دارد. این جبهه ساده بوده و کوهنوردان معمولی به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می‌دهند.

2- مسیر غربی، که از پای دریاچه قره گل شروع می‌شود و پس از گذر از هرم چال و یخچال عظیم هرم به جان‌پناه غربی و سپس قله سبلان می‌رسد.

3- مسیر جنوبی، که از سمت جنوب قله آغاز می‌شود و در نزدیکی قله به وسیله یال شرقی به قله منتهی می‌شود. در این مسیر جان‌پناهی وجود ندارد. این جبهه سخت‌ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگ‌های بزرگ تشکیل شده‌استپیست اسکی آلوارس که یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد.

شرح گزارش:

روز پنجشنبه مورخ 10 تیرماه 1400 راس ساعت 8:30 صبح از میدان ابوالکلام شهر شیراز با یک دستگاه اتوبوس اختصاصی به سمت استان اردبیل حرکت کردیم. در حین حرکت و داخل اتوبوس، آقایان اسفندیاری و ابراهیمی در خصوص نحوه اجرای برنامه مجددا توضیحات کاملی را ارائه نمودند. بدون اتلاف وقت و با دو تا توقف کوتاه جهت اقامه نماز و صرف وعده­های غذایی، مسیر را ادامه دادیم و ساعت 9 صبح روز جمعه به منطقه کلیبر رسیدیم. از آنجاییکه برنامه صعود قله سبلان با برنامه گردشگری همراه بود در ابتدای برنامه از قلعه بابک خرمدین بازدید شد.پس از صرف صبحانه و تعویض لباس ساعت 10:30 به دلیل اینکه بخشی از مسیر جاده خاکی بود با خودروهای محلی (با چند دستگاه لندرور) به سمت قلعه بابک راهی شدیم.

 قلعه بابک در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غرب رود بزرگ قره‌سو قرار دارد؛ منطقه‌ای که به نام کلیبر معروف است. دژ بابک خرمدین بر فراز قله کوهستانی در حدود ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.  قلعه بابک که به نام‌های دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم‌دین بوده است که در هنگام قیام بر علیه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده است

 پس از بازدید کامل قلعه بابک خرمدین که دارای ابهت خاصی است و بخشی از تاریخ این مرز و بوم را در دل خود نهان کرده از طریق پیمایش جنگل سرسبز و زیبای ارسباران که کل پیمایش از ابتدای مسیر ورود حدود 14 کیلومتر بود به سوی اتوبوس اختصاصیمان رهسپار شدیم و راس ساعت 16 به اتوبوس رسیدیم.

پس از استراحت کوتاه و صرف ناهار درمنطقه کلیبر به سمت مشکین شهر حرکت کردیم. مشکین شهر با برخورداری از طبیعت بکر و آب و هوای دلچسب و خنک یکی از شهرستان های به نام استان اردبیل می باشد که در دامنه کوه سرفراز سبلان واقع است. گردشگران زیادی همه ساله به خاطر وجود گردشگاه های تاریخی و طبیعی و همچنین آبدرمانی ها به این منطقه راهی می شود تا هم سفری لذت بخش را تجربه کنند و هم جاذبه های این شهر را بهتر بشناسند. در مشکین شهر جهت تجدید قوا ساعت 21:30 به یکی از مشهورترین استخرهای آبگرم و مراکز آبدرمانی رفتیم و پس از گذراندن زمان کوتاهی در آبگرم و صرف شام به سمت اقامتگاهی که توسط جناب آقای ابراهیمی هماهنگ گردید رفتیم تا با استراحت کامل انرژی تحلیل یافته طی پیمایش جنگل بازیابی گردد. روز سوم پس از صرف صبحانه راس ساعت 9:00 اقامتگاه را به قصد دیدن پل معلق مشکین شهر ترک نمودیم. پل معلق مشکین شهر با 2 متر عرض و 365 متر طول که در ارتفاع 80 متری رودخانه خیاوچایی و بر بلندای پارک جنگلی مشکین شهر ساخته شده است به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه شناخته شده است.

پس از اتمام بازدید از این پل زیبا و خرید سوغاتی­های محلی، ساعت 13:30 جهت صرف ناهار به یک رستوران محلی رفتیم و پس از صرف ناهار به سمت منطقه شابیل و شروع برنامه کوهنوردی راهی شدیم.  پس از تجهیز وسایل صعود و گذاشتن لوازم اضافی در اتوبوس، با چند دستگاه لندرور به سمت پناهگاه سبلان (مسیر صعود شمال شرقی) حرکت کردیم. از چند روز قبل با هماهنگی آقای اسفندیاری، دو اتاق برای گروه رزرو شده بود. عصر در حدود ساعت 18:30 پس از استقرار گروه در اتاق­ها جهت ایجاد هم­هوایی بهتر و ارائه توضیحات ضرروی و فنی توسط سرپرست و مربیان پیمایش کوتاهی تا ارتفاع 3950 انجام گردید و ساعت 22، پس از آماده نمودن تجهیزات صعود فردا و صرف شام خاموشی زده شد. روز چهارم، ساعت 3 بامداد صعود به قله در صف منظم و به سرقدمی بسیار عالی خانم طائی صفت که مطابق با توان کلیه افراد گروه بود شروع شد.  دو تن از همنوردان با رضایت شخصی تصمیم به ماندن در جان پناه گرفتند و گروه با بقیه اعضا (35 نفره) به حرکت ادامه داد. در طی مسیر از 4 مسیر برفی گذر کردیم و پس از طلوع آفتاب تمامی مسیر هوا آفتابی بود و تنها در نزدیکی­های قله باد شدید می­وزید. خوشبختانه به دلیل صعود تیم در روز شنبه منطقه بسیار خلوت بود و جز چند تیم کوچک دیگر، افراد زیادی در مسیر کوهپیمایی حضور نداشتند. با استراحتهای به موقع، خوشبختانه تمامی اعضای گروه در کنار یکدیگر، هم قدم و همدل با هم توانستند راس ساعت 10 صبح پا به قله زیبای سبلان بگذارند. حدود یک ساعت بر روی قله جهت عکس گرفتن و لذت بردن از شکوه و عظمت قله و دریاچه بسیار زیبا گذشت. در این لحظات اشک شوق در چشمان بسیاری از همنوردان جاری بود.

مسیر برگشت به پناهگاه از مسیر دیگری که بخشی از آن مسیر ریزال بود جهت سرعت بخشی به بازگشت از قله انتخاب گردید و خوشبختانه، به موقع و ساعت 16 به پناهگاه رسیدیم. حدود یک ساعت در پناهگاه بودیم و همنوردان مشغول استراحت و جمع نمودن وسایل و تجهیزات بودند و پس از صرف ناهار مجددا جهت تجدید قوا و دوش گرفتن به مرکز آبدرمانی و آبگرم  واقع در منطقه شابیل رفتیم و سپس ساعت 19:30 با اتوبوس به سمت شهر شیراز حرکت کردیم. روز پنجم در مسیر برگشت به شیراز گذشت و پس از چند توقف کوتاه جهت اقامه نماز و صرف وعده­های غذایی ساعت 20 به میدان ابوالکلام که محل اولیه تجمع همنوردان بود رسیدیم

با آرزوی پا به کوه بودن و تندرستی همیشگی شما عزیزان

 

“جهت دیدن کلیپ و عکس های بیشتر این برنامه به پیج باشگاه در اینستاگرام به آدرس tabiat.doost@ مراجعه فرمایید”

 

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام