گزارش صعود به قلل سیچانی ، حوض دال و برد آتش1400/4/18

به نام پروردگار یکتا

 

قله دنا یا رشته‌کوه دنا؛ بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است.
نام این کوه ابتدا کوه ده نار بوده و سپس به دینار و دنا تغییر یافته‌است. ترتیب تغییر نام این کوه در اثر زمان بدین صورت است (دهنار- دینار- دینا- دنا).
رشته‌کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.

وجه تسمیه قله های صعود شده:

حوض دال (۴۳۵۰متر):دال(عقاب) نام پرنده ای است بومی ایران که یکی از زیستگاه های آن کوه های دنا در کهگیلویه و بویراحمد می باشد. کمی پایین تر از قله منطقه ای وسیع و حوض مانندی وجود دارد که گفته می شود در گذشته های دورتر دال ها در آن زندگی می کرده اند و نام حوض دال نیز از همین جا آمده است.

سی چانی (۴۱۹۰ متر): به تعبیری به نام موش در ترکی می‌باشد و به تعبیر دیگر به علت اینکه سه قله در کنار هم هستند به سه چانه خمیر نان نیز تشبیه شده‌است، که به اختصار به آن سیچانی می‌گویند.

بردآتش (۴۰۹۰ متر) : به علت اینکه سنگ‌های منطقه در اثر برخورد صاعقه سوخته و سیاه شده‌است. (به عبارتی بردآتش به معنی سنگ آتش گرفته می‌باشد).

پوشش گیاهی :درختچه های بلوط، گون‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای در سطح زمین و لابلای سنگ ها

متن گزارش
ظهر روز پنج شنبه ۱۷ تیر ماه ساعت ۱۳:۰۰ بعد از ظهر در میدان قصرالدشت گرد هم آمدیم و راس ساعت ۱۳:۳۰ به اتفاق ۱۵ تن از بانوان و ۱۲ تن از آقایان کوهنورد سوار بر دو دستگاه مینی بوس برنامه صعود را به سرپرستی آقای علی غلامزاده آغاز کردیم.حوالی ساعت ۱۷:۰۰ به شهر سی سخت واقع در سی کیلومتری یاسوج رسیدیم.مینی بوس ها توقف کردند،کوله پشتی ها را برداشتیم و راس ساعت ۱۷:۵۰ از ابتدای دره بیژن در یک صف منظم پیمایش را آغاز کردیم.در همان ابتدای مسیر با گروهی از شهرستان سروستان روبرو شدیم.مسیر را ابتدا با شیب کم و سپس با افزایش ملایم شیب ادامه دادیم.هوا خنک و دلچسب بود.آفتاب کم جان بود و رو به افول.صخره های زیبا در سمت چپمان چشم ها را تسخیر کرده بودند.پس از گذشت نزدیک به سه ساعت پیمایش راس ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه به چشمه سیچانی رسیدیم.گروهی از کوهنوردان اطراف آن اتراق کرده بودند.آب چشمه به صورت رشته ای و اندک بود و همین موجب شد که روند برداشت آب از چشمه به کندی صورت گیرد و تقریبا ۴۵ دقیقه در محل چشمه منتظر ماندیم تا تمامی همنوردان آب ذخیره کنند.راس ساعت ۲۱:۲۵ مسیر را ادامه دادیم.شیب بیشتر شده بود، در میان راه چندین بار توقف و استراحت های لحظه ای داشتیم.از سمت راست پناهگاه مسیر را ادامه دادیم و در نهایت ساعت ۲۳:۱۰ به محل مورد نظر کمپ در نزدیکی قله سیچانی رسیدیم و چادر ها را بساط کردیم و به استراحت پرداختیم. برخلاف انتظار هوا بسیار خوب بود و از باد خبری نبود.فردا صبح زود به دستور سرپرست ساعت ۶ صبح بیدار شدیم، خورشید طلوع کرده بود و پس از صرف صبحانه هنگام خروج از چادر صحنه ی زیبای چینش برف ها بر روی زمین در نزدیکی چادر های رنگارنگ، ما را به وجد آورد.طلوع خورشید زیبا و این بازی رنگ صحنه ای زیبا را خلق کرده بود.وجود لایه های گسترده برف بر روی زمین در دل تابستان پارادوکس دلنشینی را بوجود آورده بود. پس از صرف صبحانه و نوشیدنی گرم راس ساعت ۷ با هماهنگی سرپرست آماده صعود به قله سیچانی شدیم،مسیر صعود به قله بقدری نزدیک بود که قدم زنان به سمت آن رفتیم و عکس گرفتیم و طبق قرار قبلی دو گروه شدیم و عده ای به سمت قله برد آتش و گروه دوم همزمان به سمت قله حوض دال صعود کردیم. قله حوض دال در جهت غرب محل کمپ و قلل سیچانی و برد آتش واقع در شرق بودند.یکی از همنوردان آقای بهادری در غیاب ما در محل بمنظور مراقبت از وسایل ماندند و هر دو گروه راهی شدند و ابتدا گروه حوض دال و با اندکی تفاوت زمان گروه برد آتش صعود کردند و و در هنگام بازگشت گروه حوض دال با اختلاف زمان ۳۰ دقیقه ای زودتر به محل کمپ رسیدند و پس از ملحق شدن گروه برد آتش همگی کوله ها را جمع و راس ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه صبح به سمت پایین قله و مسیر سرازیر شدیم. مسیر بازگشت اغلب به شکل ریزال بود و همین امر باعث شد که سرعت فرود از قله افزایش یابد.پس از گذشت حدود یک ساعت و راس ساعت۱۲:۴۵ به محل چشمه سیچانی رسیدیم،ناهار صرف کردیم و نیم ساعت بعد حرکت را از سر گرفته و ساعت ۱۵:۵ پایین و کنار مینی بوس ها بودیم.سریع لباس عوض کردیم و به سمت شیراز روانه شدیم.در بین راه رودخانه ای نظرمان را جلب کرد و زمان کوتاهی در کنار آب روان و خنک سپری کردیم و سپس سوار بر مینی بوس ها راس ساعت ۲۰ به شیراز رسیدیم و این صعود دلچسب و خاطره انگیز بسلامتی و دلخوشی پایان پذیرفت.

سرپرست کل برنامه:علی غلامزاده
سرپرست قله سیچانی:عباس میر شمسی
سرپرست قله حوض دال:سعید درودی
سرپرست قله برد آتش:میثم شکوهی
سرپرست بانوان:خانم رضوانی
عکاسان برنامه:آقایان حضرتی و کشاورز

گزارش از محبوبه محمدی

“جهت دیدن عکس های بیشتر این برنامه به پیج باشگاه در اینستاگرام به آدرس tabiat.doost@ مراجعه فرمایید”

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام