گزارش برنامه پیمایش کمهر به مارگون 1400/03/28

بنام پروردگار یکتا

معرفی :

این تنگه حدفاصل روستای کمهر تا ابشار مارگون است . دارای 8 فرود است . در ابتدای مسیر و پیمایش اولیه شاهد زمین های کشاورزی ، باغهای سیب و … خواهید بود . دره خشک محسوب می شود چرا که در هیچ فرودی با آب درگیر نمی شویم . در انتهای دره شاهد آبشار و حوضچه خواهیم بود ولیکن به دلخواه می توان زمانی را به آب بازی و تفریح سپری کرد …

موقعیت جغرافیایی منطقه :

  این تنگه در سپیدان و حدفاصل روستای کمهر و آبشار مارگون قرار دارد .

آب و هوای منطقه / پوشش گیاهی :

   در تابستان هوای منطقه گرم و خشک می باشد . بهترین زمان برای پیمایش دره اردیبهشت تا آبان ماه بسته به میزان بارش می باشد . در منطقه آب آشامیدنی وجود ندارد . هر نفر 2 تا 1.5 لیتر آب بسته به میزان مصرف خود به همراه داشت . در مسیر رسیدن به دره شاهد باغهای سیب و … ، زمینهای کشاورزی بودیم و در مسیر پیمایش اولیه درختان بلوط و گلهای وحشی ریز به چشم میخورد .

  •  تجهیزات انفرادی  : کلاه ایمنی ، کفش مناسب  ، هارنس ، ابزار فرود ، تسمه ، کارابین ، کوله مناسب.
  • جهیزات گروهی : کرول ، یومار ، طناب دره ، طناب انفرادی ، کارابین ، محافظ طناب برای کنترل سایش .

اعضاء تیم : بهناز میرهادی ، زهرا کامکار  ، پگاه کفاشی ، مصطفی سریریچی ، سجاد سریریچی ، آرین مسگر زاده شیرازی ، هاشم انتظاری ، ابوذر آسیابانی ، میثم شکوهی ، مریم جوکار ، زهرا افشار .

گزارش برنامه :

از شیراز ساعت 6 صبح به سمت سپیدان و روستای کمهر حرکت کردیم . حدودا 1.5 تا 2  ساعت برای رسیدن به روستای کمهر باید در نظر گرفت . جاده تا کوچه نظر فریدونی در روستای کمهر آسفالت است ولیکن پس از آن به کوچه باغی خاکی می رسیم که اغلب وسایل نقلیه به دلیل وجود فن در زیر ماشین تا سر جاده قبول مسولیت می کنند بنابراین حدودا 1.30 مسیر خاکی را باید پیمایش کرد تا به ابتدای تنگه برسیم .

مسیری هموار که گاه و بیگاه با سربالایی و سرپایینی هایی مواجه می شویم . بهتر است زمانبندی برنام به گونه ای باشد که در ساعات آغازین روز به منطقه رسیده و پیش از تابیدن آفتاب و گرم شدن هوا پیمایش اولیه انجام گردد . در منطقه به چشمه و آب آشامیدنی رو به رو نمی شویم بنابراین نفری 2 1.5 لیتر آب باید به همراه داشت .

بطور کلی مسیر جاده را ادامه میدهیم تا جایی که به یک دو راهی برخ.رد میکنیم یکی به راست و دیگری به چپ می پیچد . به راست میرویم و حدود بیس سی متر که جلو رفتیم پایین رفته و در مسیر رودخانه پیمایش را ادامه میدهیم و به چپ حرکت میکنیم تا به ورودی تنگه برسیم . همانطور که در عکس زیر مشخص است وارد مسیر رودخانه که میشویم رچ راه مشخص است .

اولین کارگاه فرو.د در سمت چپ می باشد و حدودا ده متر ارتفاع دارد . کارگاه تک رول و تک حلقه است که ما از یک سوراخ در کنار آن بک آپ گرفتیم و کارگاه ایت بلاک زدیم . تقریبا تمام کارگاه ها تک رول و تک حلقه بود که هر جا ممکن بود از سنگ ، درخت و … بک آپ گرفتیم . فرود ها خشک هستند . با اب درگیر نمی شویم . در انتهای مسیر و پس از آخرین فرود که درواقع بلندترین نیز هست به حوضچه و آبشاری برمی خوریم که پس از آنکه تجهیزات را چک و جمع کردیم به خیال راحت به آب تنی و بازی پرداختیم . از آنجاییکه که با آب درگیر نمی شویم می توان با هارنس سنگ مسیر را پیمایش نمود .

قبل از فرود آخر فضایی سر سبز برای استراحت و صرف ناهار وجود دارد . از مست چپ و پشت سر فرد درون عکس اگر چند دقیقه پیمایش را ادامه دهیم با منظره چشم نوازی رو به رو می شویم . مسیر ابشار مارگون از رو به رو و بلندی.

ساعت اتمام برنامه بستگی به این دارد که چقدر زمان را به اب بازی اختصاص دهید و وسیله نقلیه کجا تیم را سوار کند چرا که مسیر ورودی ابشار مارگون تا حدودا یکساعت پیمایش خاکی است .

 

سرپرست : بهناز میرهادی

مربی و مسول فنی : هاشم انتظاری

 

 

profile avatar
نظر دهید

پاسخ دهید

باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست شیراز
Logo
ثبت حساب جدید
ثبت نام تنها برای اعضای باشگاه کوهنوردی طبیعت دوست مجاز می باشد.
لیست ثبت نام